Leadership behaviors of primary school supervisors in supervising process of a
school are accepted as important means by primary school leaders in their motivation,
occupational perception, and developing themselves. In this context, a study has been held
on totally 50 primary school leaders in Elazığ downtown, towns and villages. In this study,
the concepts of leadership and leadership behaviors are studied in the context of the
related literature and primary school leaders’ thoughts about whether primary school
supervisors have leadership behaviors and whether there is a meaningful difference in
primary school leaders’ thoughts about this issue are researched. In this study the datum
are collected via a survey and it is studied whether there is a meaningful difference in the
thoughts of the primary school leaders depending on the points as the district they work in
and occupational seniority.
It is seen according to the primary school leaders’ thoughts who participated in the
study that primary school supervisors don’t act objectively among leaders, insist on their
own thoughts and they behave differently in treating leaders working in Elazığ downtown
and the others.
İlköğretim denetçilerinin okulları denetleme sürecinde göstermiş oldukları liderlik
davranışları okul yöneticilerinin motivasyonu, mesleklerini algılama düzeyleri ve kendilerini
geliştirme çabaları açısından önemli bir öğe olarak kabul edilmektedir. Bu bağlamda Elazığ
il merkezi, ilçe, kasaba ve köylerinde toplam 50 okul yöneticisi üzerinde yapılan
araştırmada, lider ve liderlik davranışlarının neler olduğu ilgili alan yazın irdelendikten
sonra, okul yöneticilerinin, ilköğretim denetçilerinin liderlik davranışlarına sahip olma
düzeylerine ilişkin görüşleri arasında anlamlı bir fark olup olmadığı irdelenmiştir. Anket
yoluyla verilere ulaşılan bu araştırmada; okul yöneticilerinin görüşleri arasında görev
yapılan yer ve mesleki kıdem açısından anlamlı bir fark olup olmadığı incelenmiştir.
Araştırmaya katılan okul yöneticilerin görüşleri doğrultusunda ilköğretim denetçilerinin
yöneticilere karşı nesnel davranışlar göstermedikleri, kendi fikirlerinde ısrar ettikleri, il
merkezinde görev yapan yöneticilerle diğer yöneticiler arasında ayrım yaptıkları sonucu
ortaya çıkmıştır.
Diğer ID | JA58GY34SM |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mayıs 2006 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2006 Cilt: 34 Sayı: 170 |