Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRETMEN SINIF LİDERLİĞİ ÖLÇEĞİ ÖĞRETMEN FORMU GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI

Yıl 2018, Cilt: 47 Sayı: 220, 5 - 18, 15.11.2018

Öz

Bu çalışmanın amacı, Öğretmen Sınıf Liderliği Ölçeği’nin öğretmenler için uyarlamasını yapmak ve psikometrik özelliklerini test etmektir. Öğretmenlerle
yapılan görüşmelere ve alanyazın incelemesine dayalı olarak öğretmenlerin öğrencilere liderlik etmekle ilgili rol ve sorumluluklarına yönelik ölçek
maddeleri oluşturulmuştur. Araştırma kapsamında, pilot uygulama için 336 ve geçerlik çalışması için 396 ortaokul ve lise öğretmenine ulaşılmıştır. Açımlayıcı faktör analizi, 23 maddeden oluşan ölçeğin, toplam varyansın %58’ini açıklayan üç faktörlü (etkileşim, sınıf içi süreçler ve okul dışı süreçler) bir yapı gösterdiğini ortaya çıkarmıştır. Doğrulayıcı faktör analizi sonuçları kabul edilebilir uyum göstermiştir. Ölçek için güvenilirlik katsayıları da kabul edilebilir düzeydedir. Buna göre, Öğretmen Sınıf Liderliği Ölçeği Öğretmen Formu’nun öğretmen liderliğini değerlendirmeye yardım edecek geçerli ve güvenilir bir araç olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Barth, R. S. (2001). Teacher leader. The Phi Delta Kappan, 82(6), 443-449. Doi: 10.1177/003172170108200607
  • Bernstein, I. (2000). Some consequences of violating SEM’s assumptions. Annual Meeting of Southwestern Psychological Association, Dallas, TX.
  • Beycioğlu, K. ve Aslan, B. (2010). Öğretmen liderliği ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. İlköğretim Online, 9(2), 764-775.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem.
  • Cole, D. A. (1987). Utility of confirmatory factor analysis in test validation research. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 55, 1019-1031.
  • Day, C. ve Harris, A. (2003). Teacher leadership, reflective practice and school improvement. K. Leithwood, P. Hallinger (Ed.), Second International Handbook of Educational Leadership and Administration (ss. 957-977). Dordrecht: Kluwer Academic.
  • Ertesvåg, S. K. (2009). Classroom leadership the effect of a school development programme. Educational Psychology, 29(5), 515–539.
  • Harris, A. (2005). Teacher leadership: More than just a feel-good factor? Leadership and Policy in Schools, 4, 201-219.
  • Harris, A. ve Muijs, D. (2003). Teacher leadership: Principles and practice. London, UK: NCSL.
  • Karabağ-Köse, E. (2018). Öğretmen sınıf liderliği ölçeği geçerlik ve güvenirlik çalışması. 13. Uluslararası Eğitim Yönetimi Kongresi, Cumhuriyet Üniversitesi, Sivas.
  • Katzenmeyer, M. ve Moller, G. (2013). Uyuyan devi uyandırmak. Ankara: Nobel.
  • Klem, L. (2000). Structural equation modeling. L. Grimm ve P. Yarnold (Ed.), Reading and understanding multivariate statistics. Washington, DC: American Psychological Association.
  • McDonald, R. P., & Ho, R. H. (2002). Principles and practice in reporting structural equation analyses. Psychological Methods, 7, 64-82.
  • MEB. (2005). Millî Eğitim Bakanlığı ilköğretim ve orta öğretim kurumları sosyal etkinlikler yönetmeliği. Millî Eğitim Bakanlığı Tebliğler Dergisi, 2569.
  • MEB. (2015). Millî Eğitim Bakanlığı bilim ve sanat merkezleri yönergesi, Millî Eğitim Bakanlığı Tebliğler Dergisi, 2698, 1274-1297. Esra Karabağ Köse 16 Millî Eğitim Sayı 220 Güz/2018
  • Muijs, D. ve Harris, A. (2003). Teacher Leadership-Improvement through Empowerment?: An Overview of the Literature, Educational Management Administration & Leadership 31(4), 437–448.
  • Pounder, J. (2014). Quality teaching through transformational classroom leadership. Quality Assurance in Education, 22(3), 273-285. Doi: 10.1108/QAE-12-2013-0048
  • PCS. (2016). Lead teacher job description. http://www.pasco.k12.fl.us adresinden erişim sağlanmıştır.
  • Soffel, J. (2016). What are the 21st-century skills every student needs? https://www.weforum. org/agenda/2016/03/21st-century-skills-future-jobs-students adresinden ulaşılmıştır.
  • Şencan, H. (2005). Güvenirlik ve geçerlik. Ankara: Seçkin.
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics. Boston: Pearson.
  • York-Barr, J. & Duke, K. (2004). What do we know about teacher leadership? Findings from two decades of scholarship. Review of Educational Research, 74(3). 255-316.
Yıl 2018, Cilt: 47 Sayı: 220, 5 - 18, 15.11.2018

Öz

Kaynakça

  • Barth, R. S. (2001). Teacher leader. The Phi Delta Kappan, 82(6), 443-449. Doi: 10.1177/003172170108200607
  • Bernstein, I. (2000). Some consequences of violating SEM’s assumptions. Annual Meeting of Southwestern Psychological Association, Dallas, TX.
  • Beycioğlu, K. ve Aslan, B. (2010). Öğretmen liderliği ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. İlköğretim Online, 9(2), 764-775.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem.
  • Cole, D. A. (1987). Utility of confirmatory factor analysis in test validation research. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 55, 1019-1031.
  • Day, C. ve Harris, A. (2003). Teacher leadership, reflective practice and school improvement. K. Leithwood, P. Hallinger (Ed.), Second International Handbook of Educational Leadership and Administration (ss. 957-977). Dordrecht: Kluwer Academic.
  • Ertesvåg, S. K. (2009). Classroom leadership the effect of a school development programme. Educational Psychology, 29(5), 515–539.
  • Harris, A. (2005). Teacher leadership: More than just a feel-good factor? Leadership and Policy in Schools, 4, 201-219.
  • Harris, A. ve Muijs, D. (2003). Teacher leadership: Principles and practice. London, UK: NCSL.
  • Karabağ-Köse, E. (2018). Öğretmen sınıf liderliği ölçeği geçerlik ve güvenirlik çalışması. 13. Uluslararası Eğitim Yönetimi Kongresi, Cumhuriyet Üniversitesi, Sivas.
  • Katzenmeyer, M. ve Moller, G. (2013). Uyuyan devi uyandırmak. Ankara: Nobel.
  • Klem, L. (2000). Structural equation modeling. L. Grimm ve P. Yarnold (Ed.), Reading and understanding multivariate statistics. Washington, DC: American Psychological Association.
  • McDonald, R. P., & Ho, R. H. (2002). Principles and practice in reporting structural equation analyses. Psychological Methods, 7, 64-82.
  • MEB. (2005). Millî Eğitim Bakanlığı ilköğretim ve orta öğretim kurumları sosyal etkinlikler yönetmeliği. Millî Eğitim Bakanlığı Tebliğler Dergisi, 2569.
  • MEB. (2015). Millî Eğitim Bakanlığı bilim ve sanat merkezleri yönergesi, Millî Eğitim Bakanlığı Tebliğler Dergisi, 2698, 1274-1297. Esra Karabağ Köse 16 Millî Eğitim Sayı 220 Güz/2018
  • Muijs, D. ve Harris, A. (2003). Teacher Leadership-Improvement through Empowerment?: An Overview of the Literature, Educational Management Administration & Leadership 31(4), 437–448.
  • Pounder, J. (2014). Quality teaching through transformational classroom leadership. Quality Assurance in Education, 22(3), 273-285. Doi: 10.1108/QAE-12-2013-0048
  • PCS. (2016). Lead teacher job description. http://www.pasco.k12.fl.us adresinden erişim sağlanmıştır.
  • Soffel, J. (2016). What are the 21st-century skills every student needs? https://www.weforum. org/agenda/2016/03/21st-century-skills-future-jobs-students adresinden ulaşılmıştır.
  • Şencan, H. (2005). Güvenirlik ve geçerlik. Ankara: Seçkin.
  • Tabachnick, B. G. ve Fidell, L. S. (2007). Using multivariate statistics. Boston: Pearson.
  • York-Barr, J. & Duke, K. (2004). What do we know about teacher leadership? Findings from two decades of scholarship. Review of Educational Research, 74(3). 255-316.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Esra Karabağ Köse 0000-0003-1367-7793

Yayımlanma Tarihi 15 Kasım 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 47 Sayı: 220

Kaynak Göster

APA Karabağ Köse, E. (2018). ÖĞRETMEN SINIF LİDERLİĞİ ÖLÇEĞİ ÖĞRETMEN FORMU GEÇERLİK VE GÜVENİRLİK ÇALIŞMASI. Milli Eğitim Dergisi, 47(220), 5-18.