Bu araştırmanın amacı, ortaokul öğrencilerinin bir okul dışı öğrenme ortamı hakkındaki
görüşlerini incelemektir. Çalışmada nitel araştırma desenlerinden durum çalışması deseni
benimsenmiştir. Araş- tırmanın çalışma grubu “Geleceğe Hazırlanıyorum: Problemlere Çö- züm
Arıyorum” adlı TÜBİTAK projesinin katılımcılarından oluşmakta- dır. Katılımcılar; dezavantajlı,
normal gelişim gösteren ve özel yetenekli olarak nitelendirilen altıncı ve yedinci sınıf toplam 50
öğrenciden oluşmaktadır. Sekiz günlük proje boyunca 8 farklı üniversitede görev yapan 23 farklı
eğitmen tarafından öğrencilere otuz beş farklı etkinlik gerçekleştirilmiştir. Veriler, alan
notları ve öğrenci günlükleri kullanılarak toplanmış ve bilgi, beceri, duyuş ve fen, mühendislik,
teknoloji, toplum ve çevre (FMTTÇ) olarak adlandırılan dört ana kategoride betimsel analiz
tekniği kullanılarak incelenmiştir. Araştırma sonucunda öğrenciler, projedeki etkinliklerin
kendilerinin fen bilimleri, matematik ve mühendislik hakkında yeni bilgiler öğrenmelerine
yardımcı olduğunu ve etkinliklerin bilimsel süreç becerilerine, yaşam becerilerine, mühendislik ve tasarım becerilerine
olumlu katkıda bulunduğunu ifade etmişlerdir. Ayrıca öğrenciler; etkinliklerin uygulanması
sırasında fen bilimlerine, matematiğe, teknolojiye ve mühendisliğe karşı olumlu tutum geliştir-
diklerini ve fen, mühendislik ve teknoloji arasında ilişki kurabildiklerini belirtmişlerdir. Proje
sürecinin ürün geliştirmeleri ve rekabet duygularını harekete geçirmeler aracılığıyla
motivasyonlarının artmasına katkı sağladığı öğrenciler tarafından belirtilmiştir. Öğrencilerin bu
görüşleri dikkate alındığında ürün geliştirme etkinliklerinin okul içi ve okul dışı öğrenme
ortamlarında kullanılmasının onların bilgi ve becerilerinin gelişimine olumlu katkı sağlayacağı
düşünülmektedir. Araştırma bulgularının okul dışı öğrenme ortamlarına yönelik yapılacak
çalışmalara rehber olacağı düşünülmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 18 Şubat 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 49 Sayı: 225 |