This study aims to demonstrate the effects of game-based learning,
applied in elementary school fourth grade science course, on the academic
achievement, attitudes towards the course, and on the learning process. The
study was conducted in the 2016-2017 academic year, for nine weeks, with two
classes, experimental and control groups, in an elementary school in Bilecik,
Turkey. The research utilizes a mixed methodology, in which both quantitative
and qualitative research designs were used together. Quantitative data were
obtained using the “academic achievement test” and the “science course
attitudes scale”. In order to obtain qualitative data, students kept a diary
throughout the process, and interviews were held with the experimental group
class teachers and students throughout the process and at the end of the
process. According to the results of the study, a significant difference was
found in favor of the experimental group between the students in the
experimental and control groups in terms of academic achievement and attitudes
towards the course, after the game-based learning activities. According to the
qualitative findings of the research, it is understood that the students have
achieved an effective and permanent learning, improved their thinking, enjoyed
the learning process and developed a positive attitude toward the course.
According to these results, it can be stated that game-based instruction should
be implemented in the courses.
Game-based learning science education elementary school academic achievement attitude
Bu çalışmanın amacı, ilkokul dördüncü sınıf fen bilimleri dersinde uygulanan oyun temelli fen öğretimi ve öğrenme yaşantılarının akademik başarıya ve derse yönelik tutuma etkileri ile öğrenme sürecine katkılarına ilişkin öğretmen ve öğrenci görüşlerini ortaya koymaktır. Araştırma, 2016-2017 eğitim-öğretim yılında, Bilecik’te bulunan bir ilkokulda deney ve kontrol grubu olmak üzere iki sınıfla dokuz hafta boyunca yürütülmüştür. Araştırmanın yöntemi, nicel ve nitel araştırma desenlerinin birlikte kullanıldığı karma yöntemdir. Nicel veriler, “akademik başarı testi” ve “fen bilimleri dersi tutum ölçeği”nden elde edilmiştir. Nitel veri elde etmek için ise süreç boyunca öğrenciler günlük tutmuşlar, süreç boyunca ve süreç sonunda öğretmen ve öğrenciler ile görüşmeler gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın sonuçlarına göre uygulama sonrası deney grubu ve kontrol grubu öğrencilerinin akademik başarı ve derse yönelik tutumları arasında deney grubu lehine anlamlı farklılık elde edilmiştir. Araştırmanın nitel bulgularına göre ise öğrencilerin; süreçte eğlenerek, aktif, yaparak-yaşayarak öğrenmeler gerçekleştirdikleri, görev ve sorumluluk üstlendikleri, derse yönelik olumlu tutum geliştirdikleri anlaşılmaktadır. Bu sonuçlara göre oyun temelli öğretimin derslerde işe koşulmasının önemi ve gerekliliği dile getirilebilir.
Oyun temelli öğrenme fen eğitimi ilkokul akademik başarı tutum
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 49 Sayı: 227 |