Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MÜZE EĞİTİM KİTAPÇIĞI HAZIRLAMA SÜRECİNDE BİR DURUM SAPTAMA ÇALIŞMASI: KKTC ÖRNEĞİ

Yıl 2020, Cilt: 49 Sayı: 228, 365 - 385, 12.11.2020
https://doi.org/10.37669/milliegitim.714409

Öz

KKTC Turizm Bakanlığı tarafından Güzelyurt Doğa ve Arkeoloji Müzesi’nin eğitim ortamı olarak kullanılmasına yönelik bir çalışma yürütülmektedir. Bu çalışma kapsamında öğretmen ve öğrencilerine hitap edecek müze eğitim kitapçıklarının tasarlanıp geliştirilmesi planlanmıştır. Belirtilen plan dahilinde, bu çalışma ile mevcut durumun saptanmasına yönelik bir gereksinim analizi yapılması amaçlanmıştır. Durum analizi araştırma deseni ile müzenin bulunduğu bölgedeki iki ilkokulun öğretmen ve öğrencilerinden yarı yapılandırılmış görüşmeler ile veri toplanmış, betimsel analiz yöntemi ile de analiz edilmiştir. Çalışmada, öğretmenlerin müze eğitimi tasarlama ve uygulama konusundaki mesleki gelişim gereksinimlerine, müze çalışanlarının eğitsel etkinlikler konusundaki faaliyetlerine ve müze-okul işbirliğine işaret eden bulgulara ulaşılmıştır. Bulgular ışığında geliştirilecek olan müze eğitim kitapçıklarının uygulayıcısı olacak öğretmen ve müze çalışanlarına yönelik mesleki gelişim programının tasarlanması önerilmektedir.

Destekleyen Kurum

KKTC Turizm Bakanlığı

Kaynakça

  • Akman, B. Özen, Altınkaynak, Ş. Ertürk, Kara, G. H. & Can, Gül, Ş. (2015). Okul öncesi öğretmenlerinin müze eğitimine ilişkin görüşleri. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 97-115.
  • Aktekin, S. (2008). Müze uzmanlarının okulların eğitim amaçlı müze ziyaretlerine ilişkin görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 103-111.
  • Ausubel, D.P., Novak, J. & Hanesian, H. (1978). Educational psychology: A cognitive view. New York: Holt, Rinehart & Winston.
  • Benjamin, N., Haden, C. A., & Wilkerson, E. (2010). Enhancing building, conversation, and learning through caregiver–child interactions in a children’s museum. Developmental Psychology, 46(2), 502–515.
  • Chee, M.F. (2003). Training teachers for the effective use of museums. International Journal of Historical Learning, Teaching and Research, 3(2), 10-16.
  • Chin, C.C. (2014). Museum experience: A resource for science teacher education. International Journal of Science and Mathematics Education, 2, 63-90.
  • Çadallı, A. (2019). Müze eğitiminde deneyimlerin ve iş birliklerinin algılanması: Durum çalışması. Yayınlanmamış Doktora Tezi. İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Programları ve Öğretimi Anabilim Dalı Eğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı. Ankara.
  • Çakır, İlhan, A. (2019). Müzeler. Şen, İ. A. (Ed.) Okul dışı öğrenme ortamları (s.2-18). Ankara: Pegem Akademi Yayınları
  • Dewey, J. (1896). The reflex arc concept in psychology. EW5:96–110.
  • Dewey, J. (1900). The school and society. Chicago: University of Chicago Press.
  • Dewey, J. (1939). Türkiye Maarifi Hakkında Rapor. İstanbul: Devlet Basımevi.
  • Güler, A. (2009). Programlı ve etkili bir müze gezisi için geliştirilen müze eğitim paketinin etkililiğinin ölçülmesi (Ankara ili 1. kademe 3. sınıf sanat etkinlikleri dersi örneği). G.Ü Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Resim-İş Öğretmenliği Anabilim Dalı Doktora Tezi.
  • Gürbüz, E. (2017). Sınıf öğretmenlerinin müze eğitimine ilişkin görüşlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Temel Eğitim Ana Bilim Dalı Sınıf Eğitimi Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. Konya.
  • Haden, C. A. (2010). Talking about science in museums. Child Development Perspectives, 4, 62–67.
  • Haden, C. A., Jant, E.A., Hoffman, P. C., Marcus, M., Geddes, J. R., & Gaskins, S. (2014). Supporting family conversations and children’s STEM learning in a children’s museum. Early Childhood Research Quarterly, 29, 333-344.
  • Hein, G. E. (2004). John Dewey and museum education. Curator: The Museum Journal, 47(4), 413-427.
  • Hein, G. E. (2006). Museum education. In S. Macdonald (Ed.), A companion to museum studies, (pp. 340-352). UK: Blackwell Publishing.
  • ICOM. (2007). Definition of a museum. Accessed May 17, 2018. Retrieved from http://icom.museum/the-vision/museum-definition/
  • Jant, E. A., Haden, C. A., Uttal, D. H., & Babcock, E. (2014). Conversation and object manipulation influence children’s learning in a museum. Child Development, 85(5), 2029-2045.
  • Karadeniz, C., Okvuran, A., Artar, M., Çakır İlhan, A. ( 2015). Yeni müzebilim bağlamında müze eğitimine çağdaş yaklaşımlar ve müze eğitimcisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 48(2), 203-226.
  • MacLeod, B. & Keistead, M. (1990). Museums and schools: Partnership in education. Museum Quaterly, 18(3), 17–22.
  • Miettinen, R. (2006). Pragmatism and activity theory: Is Dewey's philosophy a philosophy of cultural retooling? Outlines. Critical Practice Studies, 8(2), 3-19.
  • National Research Council (2009). Learning science in informal environments: People, places, and pursuits. Washington, DC: The National Academies Press, 11.
  • Okvuran, A. (2012). Müzede dramanın bir öğretim yöntemi olarak Türkiye’de gelişimi. Eğitim ve Bilim, 37 (166).
  • Ornstein, A. C., & Hunkins, F. P. (2004). Curriculum--foundations, principles, and issues. Allyn & Bacon.
  • Prist, M. & Gilbert, J.K. (1994). Learning in museums: Situated cognition in practice. Journal of Education in Museums, 15, 16-18.
  • Putman, M., & Walker, C. (2010). Motivating children to read and write: Using informal learning environments as contexts for literacy instruction. Journal of Research in Childhood Education, 24(2), 140-151.
  • Ramey-Gassert, L. (1997). Learning science beyond the classroom. The Elementary School Journal, 97(4), 433-450.
  • Song, L., Golinkoff, R.M., Stuehling, A., Resnick, I., Mahajan, N., Hirsh-Pasek, K., & Thompson, N. (2017). Parents' and experts' awareness of learning opportunities in children's museum exhibits. Journal of Applied Developmental Psychology, 49, 39-45.
  • Thomas, G., & Anderson, D. (2012). Parents' metacognitive knowledge: Influences on parent-child interactions in a science museum setting. Journal of Research in Science Education, 43(3), 1245–1265.
  • Tofield, S., Coll, R. K., Vyle, B., & Boldstad, R. (2003). Zoos as a source of free choice learning. Research in Science & Technological Education, 21(1), 67.
  • Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society. (M. Cole, V. John-Steiner, S. Scribner, & E. Souberman, Eds.). Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Wood, D. J., Bruner, J. S., & Ross, G. (1976). The role of tutoring in problem solving. Journal of Child Psychiatry and Psychology, 17(2), 89-100.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin
  • Zheng, X. ve Lie, J. (2019). Experience, education and museum: Approaching Dewey’s museum education thought. Modern Distance Education Research,

A SITUATION DETERMINATION STUDY IN THE PREPARATION PROCESS OF THE MUSEUM EDUCATION BOOKLET: THE TRNC EXAMPLE

Yıl 2020, Cilt: 49 Sayı: 228, 365 - 385, 12.11.2020
https://doi.org/10.37669/milliegitim.714409

Öz

Kaynakça

  • Akman, B. Özen, Altınkaynak, Ş. Ertürk, Kara, G. H. & Can, Gül, Ş. (2015). Okul öncesi öğretmenlerinin müze eğitimine ilişkin görüşleri. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(1), 97-115.
  • Aktekin, S. (2008). Müze uzmanlarının okulların eğitim amaçlı müze ziyaretlerine ilişkin görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 103-111.
  • Ausubel, D.P., Novak, J. & Hanesian, H. (1978). Educational psychology: A cognitive view. New York: Holt, Rinehart & Winston.
  • Benjamin, N., Haden, C. A., & Wilkerson, E. (2010). Enhancing building, conversation, and learning through caregiver–child interactions in a children’s museum. Developmental Psychology, 46(2), 502–515.
  • Chee, M.F. (2003). Training teachers for the effective use of museums. International Journal of Historical Learning, Teaching and Research, 3(2), 10-16.
  • Chin, C.C. (2014). Museum experience: A resource for science teacher education. International Journal of Science and Mathematics Education, 2, 63-90.
  • Çadallı, A. (2019). Müze eğitiminde deneyimlerin ve iş birliklerinin algılanması: Durum çalışması. Yayınlanmamış Doktora Tezi. İhsan Doğramacı Bilkent Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Eğitim Programları ve Öğretimi Anabilim Dalı Eğitim Programları ve Öğretim Bilim Dalı. Ankara.
  • Çakır, İlhan, A. (2019). Müzeler. Şen, İ. A. (Ed.) Okul dışı öğrenme ortamları (s.2-18). Ankara: Pegem Akademi Yayınları
  • Dewey, J. (1896). The reflex arc concept in psychology. EW5:96–110.
  • Dewey, J. (1900). The school and society. Chicago: University of Chicago Press.
  • Dewey, J. (1939). Türkiye Maarifi Hakkında Rapor. İstanbul: Devlet Basımevi.
  • Güler, A. (2009). Programlı ve etkili bir müze gezisi için geliştirilen müze eğitim paketinin etkililiğinin ölçülmesi (Ankara ili 1. kademe 3. sınıf sanat etkinlikleri dersi örneği). G.Ü Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Bölümü Resim-İş Öğretmenliği Anabilim Dalı Doktora Tezi.
  • Gürbüz, E. (2017). Sınıf öğretmenlerinin müze eğitimine ilişkin görüşlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Temel Eğitim Ana Bilim Dalı Sınıf Eğitimi Bilim Dalı Yüksek Lisans Tezi. Konya.
  • Haden, C. A. (2010). Talking about science in museums. Child Development Perspectives, 4, 62–67.
  • Haden, C. A., Jant, E.A., Hoffman, P. C., Marcus, M., Geddes, J. R., & Gaskins, S. (2014). Supporting family conversations and children’s STEM learning in a children’s museum. Early Childhood Research Quarterly, 29, 333-344.
  • Hein, G. E. (2004). John Dewey and museum education. Curator: The Museum Journal, 47(4), 413-427.
  • Hein, G. E. (2006). Museum education. In S. Macdonald (Ed.), A companion to museum studies, (pp. 340-352). UK: Blackwell Publishing.
  • ICOM. (2007). Definition of a museum. Accessed May 17, 2018. Retrieved from http://icom.museum/the-vision/museum-definition/
  • Jant, E. A., Haden, C. A., Uttal, D. H., & Babcock, E. (2014). Conversation and object manipulation influence children’s learning in a museum. Child Development, 85(5), 2029-2045.
  • Karadeniz, C., Okvuran, A., Artar, M., Çakır İlhan, A. ( 2015). Yeni müzebilim bağlamında müze eğitimine çağdaş yaklaşımlar ve müze eğitimcisi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 48(2), 203-226.
  • MacLeod, B. & Keistead, M. (1990). Museums and schools: Partnership in education. Museum Quaterly, 18(3), 17–22.
  • Miettinen, R. (2006). Pragmatism and activity theory: Is Dewey's philosophy a philosophy of cultural retooling? Outlines. Critical Practice Studies, 8(2), 3-19.
  • National Research Council (2009). Learning science in informal environments: People, places, and pursuits. Washington, DC: The National Academies Press, 11.
  • Okvuran, A. (2012). Müzede dramanın bir öğretim yöntemi olarak Türkiye’de gelişimi. Eğitim ve Bilim, 37 (166).
  • Ornstein, A. C., & Hunkins, F. P. (2004). Curriculum--foundations, principles, and issues. Allyn & Bacon.
  • Prist, M. & Gilbert, J.K. (1994). Learning in museums: Situated cognition in practice. Journal of Education in Museums, 15, 16-18.
  • Putman, M., & Walker, C. (2010). Motivating children to read and write: Using informal learning environments as contexts for literacy instruction. Journal of Research in Childhood Education, 24(2), 140-151.
  • Ramey-Gassert, L. (1997). Learning science beyond the classroom. The Elementary School Journal, 97(4), 433-450.
  • Song, L., Golinkoff, R.M., Stuehling, A., Resnick, I., Mahajan, N., Hirsh-Pasek, K., & Thompson, N. (2017). Parents' and experts' awareness of learning opportunities in children's museum exhibits. Journal of Applied Developmental Psychology, 49, 39-45.
  • Thomas, G., & Anderson, D. (2012). Parents' metacognitive knowledge: Influences on parent-child interactions in a science museum setting. Journal of Research in Science Education, 43(3), 1245–1265.
  • Tofield, S., Coll, R. K., Vyle, B., & Boldstad, R. (2003). Zoos as a source of free choice learning. Research in Science & Technological Education, 21(1), 67.
  • Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society. (M. Cole, V. John-Steiner, S. Scribner, & E. Souberman, Eds.). Cambridge, MA: Harvard University Press.
  • Wood, D. J., Bruner, J. S., & Ross, G. (1976). The role of tutoring in problem solving. Journal of Child Psychiatry and Psychology, 17(2), 89-100.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin
  • Zheng, X. ve Lie, J. (2019). Experience, education and museum: Approaching Dewey’s museum education thought. Modern Distance Education Research,
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ferda Öztürk Kömleksiz 0000-0001-8373-9481

Tuba Gokmenoglu 0000-0003-0710-4390

Yayımlanma Tarihi 12 Kasım 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 49 Sayı: 228

Kaynak Göster

APA Öztürk Kömleksiz, F., & Gokmenoglu, T. (2020). MÜZE EĞİTİM KİTAPÇIĞI HAZIRLAMA SÜRECİNDE BİR DURUM SAPTAMA ÇALIŞMASI: KKTC ÖRNEĞİ. Milli Eğitim Dergisi, 49(228), 365-385. https://doi.org/10.37669/milliegitim.714409

Cited By

Experimental and Clinical Transplantation
https://doi.org/10.6002/ect.2022.0335