Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

OKUL DÖNEMİ ÇOCUKLARININ BİLGİSAYAR OYUN BAĞIMLILIĞI İLE DAVRANIŞ PROBLEMLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2021, Cilt: 50 Sayı: 230, 13 - 28, 04.05.2021
https://doi.org/10.37669/milliegitim.682086

Öz

Bu araştırmada okul dönemi 3, 4 ve 5. sınıf öğrencilerinin bilgisayar oyun bağımlılıkları ile davranış problemleri arasındaki ilişkiye, cinsiyet ve sınıf düzeyi değişkenlerinin bilgisayar oyun bağımlılığı ve davranış problemlerine olan etkisine bakılmıştır. Araştırma, ilişkisel tarama biçiminde tasarlanmıştır. Çalışma grubuna 2016-2017 eğitim-öğretim yılında 3. 4. ve 5. sınıfa devam eden 300 öğrenci ve anneleri dâhil edilmiştir. Bu araştırmada verileri toplamak amacıyla Ayas, Balta ve Horzum tarafından (2008) geliştirilen “Bilgisayar Oyun Bağımlılığı Ölçeği (BOBÖ)” ve Kaner ve ark. tarafından uyarlanan “Conners Ana-Baba Dereceleme Ölçeği-Yenilenmiş Kısa Formu (CADÖ- YK)” kullanılmıştır. Verilerin analizinde gruplar arasındaki farklılıklar incelenirken Mann Whitney-U ve Kruskall Wallis-H testlerinden yararlanılmıştır. Araştırma sonucunda, bilgisayar oyun bağımlılığı puanları arttıkça davranış problemleri puanlarının da (p<0,05) arttığı görülmüştür. Çocuğun cinsiyetinin ve bulunduğu sınıf düzeyinin bilgisayar oyun bağımlılığı puanlarını etkilediği, davranış problemleri puanlarında ise sadece cinsiyet değişkenin anlamlı bir farklılığa (p<0,05) neden olduğu görülmüştür. Bu bulgular doğrultusunda, okullarda bu konuya yönelik önleme çalışmalarının yapılması önemlidir.

Kaynakça

  • Vink, A. P. A. (2013). Land use in advancing agriculture (Vol. 1). Springer Science & Business Media
  • Austin, V. Ve Scierra, D. (2015). Çocuk ve Ergenlerde Duygusal ve Davranışsal Bozukluklar (M. Özekes, Çev.) Ankara Nobel.
  • Başal, H.A. (2007). Geçmiş Yıllarda Türkiye'de Çocuklar Tarafından Oynanan Çocuk Oyunları. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 243-266.
  • Burak, Y., Ahmetoğlu, E. (2015). Bilgisayar Oyunlarının Çocukların Saldırganlık Düzeylerıne Etkisinin İncelenmesi. Electronic Turkish Studies, 10(11), 363-382.
  • Büyüköztürk, Ş., Akgün, Ö. E., Demirel, F., Karadeniz, Ş., & Çakmak, E. K. (2015). Bilimsel araştırma yöntemleri.
  • Castro, V. L., Cooke, A. N., Halberstadt, A. G., Garrett-Peters, P. (2018). Bidirectional Linkages Between Emotion Recognition and Problem Behaviors in Elementary School Children. Journal of Nonverbal Behavior, 42(2), 155-178.
  • Chan P.A, Rabinowitz, T. (2006). A cross-sectional analysis of video games and attention deficit hyperactivity disorder symptoms in adolescents. Annals of General Psychiatry, 5(1), 16.
  • Dijital Oyun Raporu, 2017, https://www.guvenliweb.org.tr/dosya/82MsL.pdf Erişim Tarihi: 10.12.2019
  • Eagly, A. H., & Steffen, V. J. (1986). Gender and aggressive behavior: a meta-analytic review of the social psychological literature. Psychological bulletin, 100(3), 309.
  • Erboy, E. (2010). İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin bilgisayar oyun bağımlılığına etki eden faktörler (Master's thesis, Adnan Menderes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü).
  • Gentile, D. A., Lynch, PJ., Linder, J. R., Walsh, DA. (2004). The effects of violent video game habits on adolescent hostility, aggressive behaviors, and school performance. Journal of adolescence, 27(1), 5-22.
  • Griffith, MD., Davies, MN. (2005). Video game addiction: does it exist?.
  • Griffiths, Md., Davies, Mn., Chappell, D. (2004). Online computer gaming: a comparison of adolescent and adult gamers. Journal of adolescence, 27(1), 87-96.
  • Güzel, HŞ., Arkar, H. (2014). Psikiyatri Polikliniğine Başvuran Çocuklarda İçe Yönelim Ve Dışa Yönelim Sorunları İle İlişkili Bazı Sosyo-Demografik Ve Klinik Değişkenlerin İncelenmesi. Uluslararası Aile Çocuk Ve Eğitim Dergisi Aced International Journal Of Family, Child And Education, Sayı: 04 Cilt: 02 Yaz Kış
  • Hazar, Z. (2016). Fiziksel Hareketlilik İçeren Oyunların 11-14 Yaş Grubu Ortaokul Öğrencilerinin Dijital Oyun Bağımlılığına Etkisi. G.Ü. Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Yayınlanamamış doktora tezi, (Danışman: Doç. Dr. M HAZAR).
  • Hesketh, T., Zheng, Y., Jun, Yx., Xing, Zw., Dong, Zx., Lu, L. (2011). Behaviour problems in Chinese primary school children. Social psychiatry and psychiatric epidemiology, 46(8), 733-741.
  • Horzum, B.M., Ayas, T., Balta, Ö.Ç. (2008). Çocuklar için bilgisayar oyun bağımlılığı ölçeği. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 3(30), 76-88.
  • Hyun, G.J., Han, D.H., Lee, Y.S., Kang, K.D., Yoo, S.K., Chung, U.S., Renshaw, P.F. (2015). Risk factors associated with online game addiction: a hierarchical model. Computers in humanbehavior, 48, 706-713.
  • Irmak, A.Y., Erdoğan, S. (2015). Validity and reliability of the Turkish version of the Digital Game Addiction Scale. Anatolian Journal of Psychiatry, 16, 10-18.
  • Işık, HK. (2018). Çalışan/çalışmayan ebeveynlerin çocuklarına karşı tutumları ve bu tutumların 5-6 yaş grubu çocukların davranış problemleri ile ilişkisinin incelenmesi, M.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi (Danışman: Dr. H DOĞAN).
  • Kanlikiliçer, P. (2005). Okul öncesi davranış sorunları tarama ölçeği: Geçerlilik güvenirlik çalışması. Unpublished Master Dissertation, Marmara University, Social Sciences Institution, İstanbul.
  • Karasar, N. (2016). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikler. 30. Basım, Ankara: Nobel.
  • Kauffman, J.M. Ve Landrum, T.J. (2015). Duygusal ve Davranışsal Bozukluğu Olan Çocukların ve Gençlerin Özellikleri (S. Kaner, Çev.Ed.) Ankara, Nobel.
  • Kayaalp, L. (2008). Dikkat Eksikliği Hiperaktivite Bozukluğu. Sürekli Tıp Eğitimi Etkinlikleri Sempozyum Dizisi, 62, 147-152.
  • Mundy, L.K., Canterford, L., Tucker, D., Bayer, J., Romaniuk, H., Sawyer, S., Patton, G. (2017). Academic performance in primary school children with common emotional and behavioral problems. Journal of School Health, 87(8), 593-601.
  • Mustafaoğlu, R., & Yasaci, Z. (2018). Dijital oyun oynamanın çocukların Ruhsal ve fiziksel sağlığı üzerine olumsuz etkileri. Bağımlılık Dergisi, 19(3), 51-58.
  • Ogundele, M.O. (2018). Behavioural and emotional disorders in childhood: a brief overview for paediatricians. World journal of clinical pediatrics, 7(1), 9.
  • Öncel, M., Tekin, A. (2015). Ortaokul Öğrencilerinin Bilgisayar Oyun Bağımlılığı ve Yalnızlık Durumlarının İncelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2(4).
  • Roe, K., & Muijs, D. (1998). Children and computer games: A profile of the heavy user. European Journal of communication, 13(2), 181-200.
  • Sertbaş, N. (2006). İlköğretim öğrencilerinde davranış problemleri ve yordayan değişkenler. D.Ü. Eğitim Bilimleri EnstitüsüYayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir (Danışman:Yard. Doç. Dr. H KÜÇÜKKARAGÖZ).
  • Swing, E.L., Gentile, D.A., Anderson, C.A., Walsh, D.A. (2010). Television and video game exposure and the development of attention problems. Pediatrics, 126 (2), 214-221.
  • Taş, İ., Güneş, Z. (2017). 8-12 yaş arası çocuklarda bilgisayar oyun bağımlılığı, aleksitimi, sosyal anksiyete, yaş ve cinsiyetin incelenmesi.
  • Ulum, H. (2016). Çocuklarda Bilgisayar Oyunu Bağımlılığı İle DuygU Ayarlayabilme Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Ç.Ü. Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Mersin (Danışman: Prof. Dr. DA GÜLER).
  • Weinstein, A.M. (2010). Computer and video game addiction—a comparison between game users and non-game users. The American journal of drug and alcohol abuse, 36 (5), 268- 276.
  • Williams, R.B, Clippinger, C. A. (2002). Aggression, competition and computer games: computer and human opponents. Computers in human behavior, 18(5), 495-506.
  • Wong, I.L., Lam, M.P. (2016). Gaming behavior and addiction among Hong Kong adolescents. Asian J GambiIssuesPublicHealth 6(1):6.
  • You, S., Kim, E., Lee, D. (2017). Virtually real: exploring avatar identification in game addiction among massively multiplayer online role-playing games (MMORPG) players. Games and Culture, 12(1), 56-71.
  • Young, K. (2009). Internet addiction: diagnosis and treatment considerations. Journal of Contemporary Psychotherapy, 39(4), 241-246.
  • Yüksek Usta, S. (2014). Okul Öncesi Dönem Çocuklarda Davranış Problemlerinin Anne- Çocuk Ve Öğretmen-Çocuk İlişkileri Açısından İncelenmesi, H.Ü. Eğitim
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Derya Şahin 0000-0002-3583-4748

Özlem Gözün Kahraman 0000-0003-2767-0592

Yayımlanma Tarihi 4 Mayıs 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 50 Sayı: 230

Kaynak Göster

APA Şahin, D., & Gözün Kahraman, Ö. (2021). OKUL DÖNEMİ ÇOCUKLARININ BİLGİSAYAR OYUN BAĞIMLILIĞI İLE DAVRANIŞ PROBLEMLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Milli Eğitim Dergisi, 50(230), 13-28. https://doi.org/10.37669/milliegitim.682086