Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

MANTIKSAL DÜŞÜNMEYİ GELİŞTİREN ETKİNLİK ÖRNEKLERİ

Yıl 2021, Cilt: 50 Sayı: 231, 335 - 352, 23.08.2021
https://doi.org/10.37669/milliegitim.727874

Öz

Mantıksal düşünme, sadece sayısal alanda kalmayıp her türlü alanda problem çözmeye odaklı olan, çeşitli akıl ilkeleri ve akıl yürütme yöntemlerini kullanarak çıkarım ve kıyas yapmayı içeren bir düşünme türüdür. Mantıksal düşünme kavramlar ve anlamları ile dilsel alanda da bu kavramları doğru kullanmaya ve doğru düşünmeye yönlendiren düşünmedir. Mantıksal düşünme kişinin aldığı kararların ya da kurduğu iletişimin daha net ve doğru olması açısından önem taşımaktadır. Çünkü toplum içinde yaşayan bireyler olarak insanlar kendi kararlarını doğru bir formda vererek toplumun düzenine ayak uydurma ihtiyacını duymaktadır. Bunun için de mantıksal düşünmenin geliştirilmesi gerekir. Bu noktada yapılması gereken şey aklı ve mantığı zorlayacak pratiklerin geliştirilmesidir. Yapılan çalışma bu pratiklerin neler olduğunu göstermeyi amaçlamaktadır. Çalışma mantıksal düşünmeyi geliştiren etkinliklerin birkaçını da olsa göstermek ve bireylere bu etkinliklerin neler olabileceği ile ilgili bilgi vermek adına önem taşımaktadır. Çalışmada bilmeceler, sudoku, mantık ızgarası, öykü tamamlama, bulmacalar, zeka testi, kare karalamaca, kelime oyunları etkinliklerine yer verilmiştir.

Kaynakça

  • Açıkgöz Ün, K. (2014). Aktif Öğrenme. İzmir: Biliş.
  • Bilgin, T. T. (2012). Akıl Oyunları. Ankara: Kuzey.
  • BouJaoude, S. & Giuliano, F. J. (1991). The relationship between students' approaches to studying, formal reasoning ability, prior knowledge, and gender and their achievement in chemistry. Annual Meeting of the National Association for Research in Science Teaching, Lake Geneva, Fontana, WI, 29p.
  • Çıbık Sert, A.; Emrahoğlu, N. (2008). Proje tabanlı öğrenme yaklaşımının fen bilgisi dersinde öğrencilerin mantıksal düşünme becerilerinin gelişimine etkisi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1(2), s. 51-66
  • DeLuca, F.P. (1981). Application of cluster analysis to the study of Piagetian stages of intellectual development, Journal of Research in Science Teaching, 18(1), 51-59.
  • Doğan, C. (2015). Gündelik mantık oyunları. (2. Baskı). Ankara: 3 Adam.
  • Fah, L. Y. (2009). Logical thinking abilities among form 4 students in the ınterior division of Sabah, Malaysia, Journal of Science and Mathematics Education in Southeast Asia, 32(2), 161-187.
  • Garnett, J. B. & Tobin, K. (1984). Reasoning patterns of preservice elementary and middle school science teachers. Science Education, 68, 621-631.
  • Guba, E. G. (1981). Criteria for assessing the trustworthiness of naturalistic inquiries. Educational Technology Research and Development, 29(2), 75-91.
  • Halıcı, E. (2016). Zeka Oyunları 2. (9. Baskı). Ankara: Tübitak.
  • Hayat Ansiklopedisi, 2. cilt, Hayat.
  • Hernandez, L. De., Marek, E. A., & Renner, J. W. (1984). Relationships among gender, age, and intellectual development, Journal of Research in Science Teaching, 1(4), 365-375.
  • Howe, A. C.,& Shayer, M. (1981). Sex related differences on a task of volume and density, Journal of Research in Science Teaching, 18(2), 169-175.
  • Johnson, M. A., & Lawson, A. E. (1998). What are the relative effects of reasoning ability and prior knowledge on biology achievement in expository and ınquiry classes?. Journal of Research in Science Teaching, 35(1), 89-103.
  • Karacan Büyük Sözlük ve Genel Kültür Ansiklopedisi, İstanbul: Karacan.
  • Karaçam, A. (2019). Kare Karalamaca 11 7’den 70’e Zeka Oyunları Kitapları Eşsiz Geometri ve Mantık Oyunları, (2. Baskı). İstanbul: Ekinoks.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Ankara: Nobel.
  • Kıncal, R. Y. & Deniz Yazgan, A. (2010). Investigating the formal operational thinking skills of 7th and 8th grade primary school students according to some variable, Elementary Education Online, 9(2), 723-733.
  • Lynce, I. & Ouaknine, J. (2006) Sudoku as a sat problem. ISAIM, 11(1), 6-13.
  • Milli Eğitim Bakanlığı [MEB]. (2016). Zeka Oyunları 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar Ortaokul ve İmam Hatip Ortaokulu Öğretmenler İçin Öğretim Materyali (2.Baskı). Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Ören Şaşmaz, F.& Tezcan, R. (2008). İlköğretim 7. sınıf fen bilgisi dersinde öğrenme halkası yaklaşımının, öğrencilerin başarı ve mantıksal düşünme yetenekleri üzerine etkisi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(2), 427-446.
  • Payne, G., & Payne, J. (2004). Key Concepts in Social Research. London: Sage Publications.
  • Phillips, C. (2013). Mantıksal Düşünme İçin 50 Bulmaca. (2. Baskı). (B. Gündüz, Çev.). İstanbul: Optimist.
  • O’leary, Z. (2004). The Essential Guide to Doing Research. London: Sage Publications Ltd.
  • Raven, J; Raven J.C.; Court, J.H. (2004). Standart Progressive Matrices The Parallel And Plus Versions, 2000 Edition (Raven Manuel : Section 3).Oxford, Uk:Opp Ltd.
  • Shemesh, M. (1990). Gender-related differences in reasoning skills and learning interests of junior high school students, Journal of Research in Science Teaching, 27(1), 27-34.
  • Shenton, A. K. (2004). Strategies for ensuring trustworthiness in qualitative research projects. Education for İnformation, 22(2), 63-75.
  • Takma, M. (2013). Kafa Patlatan Kelime Oyunları (2. Baskı). İstanbul: Timaş
  • Türkçe Sözlük. (2005). Bilmece maddesi (10. Baskı). Ankara: TDK. http://dergipark.gov.tr/download/article-file/209934 adresinden erişilmiştir
  • Valanides, N. C. (1996). Formal reasoning and science teaching. School Science and Mathematics, 96 (2), 99-111.
  • Yenilmez, A., Sungur, S.& Tekkaya, C., (2005). Cinsiyet ve sınıf düzeyinin öğrencilerin mantıksal düşünme yeteneklerine etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 219–225.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Dilek Başerer 0000-0001-7098-3645

Yayımlanma Tarihi 23 Ağustos 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 50 Sayı: 231

Kaynak Göster

APA Başerer, D. (2021). MANTIKSAL DÜŞÜNMEYİ GELİŞTİREN ETKİNLİK ÖRNEKLERİ. Milli Eğitim Dergisi, 50(231), 335-352. https://doi.org/10.37669/milliegitim.727874