Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

TASARIM BECERİ ATÖLYELERİNİN GÖÇMEN ÇOCUKLARIN DİL GELİŞİMİNDEKİ ETKİSİ VE ÖNEMİ: ALMANYA ÖRNEKLERİ

Yıl 2021, TÜRKİYE’DE VE DÜNYADA GÖÇMEN EĞİTİMİ, 1187 - 1217, 22.12.2021
https://doi.org/10.37669/milliegitim.957189

Öz

Millî Eğitim Bakanlığının 2018 yılında yayımladığı “Mutlu Çocuklar Güçlü Türkiye: 2023 Eğitim Vizyonu” Türk eğitim sistemine yeni bir yol çizmektedir. Buna göre ilkokuldan başlamak üzere tüm öğretim kademelerinde Tasarım Beceri Atölyeleri kurulması hedeflenmektedir. Çocukların bu atölyelerde özellikle el becerilerini kullanarak yeni beceriler edinmesi, ürün tasarlaması ve üretmesi amaçlanmaktır. Tasarım Beceri Atölyeleri ülkemizde yeni olmasına karşın bu yapıların dünyanın farklı yerlerinde uzun süredir var olduğu bilinmektedir. Atölye konusunda öncü ülke olan Almanya, atölyeleri çeşitli projeler kapsamında göçmen çocukların dil gelişimini desteklemek amaçlı kullanmaktadır. Bu araştırmanın amacı Tasarım Beceri Atölyeleri’nin özellikle erken yaştaki göçmen çocukların dil gelişimi üzerindeki etkisi ve önemini Almanya’dan örneklerle ortaya koymaktır. Bu kapsamda Almanya’da yürütülmüş olan iki farklı çalışma tanıtılmıştır. Almanya’daki örnekler Tasarım Beceri Atölyeleri’nde yürütülen müzik ve hareket çalışmalarının göçmen çocukların yalnız Almanca dil bilgisini geliştirmediğini aynı zamanda onların bütünsel gelişimini (bilişsel, duyuşsal, psikomotor) de desteklediğini ortaya koymaktadır.

Kaynakça

  • Aksoy, A. B. (2014). Her yönüyle okul öncesi eğitim ve okul öncesi eğitimde oyun (Birinci baskı). Hedef CS Basın Yayın.
  • Altmışdört, G. (2013). Dil Edinimi ve Dil Öğrenimi Olgusuna Beyin ve Dil Gelişimi Açısından Bir Bakış. Ege Eğitim Dergisi, 14 (2), 41-62.
  • Arık, F. & Arık, I. A. (2016). Grounded Teori Metodolojisi ve Türkiye'de Grounded Teori Çalışmaları. Akademik Bakış Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler Dergisi, (58), 285-309.
  • Arkonç, S. (1993). Psikoloji Zihin Süreçleri Bilimi. Alfa Yayınları.
  • Arzberger, C., & Erhorn, J. (2013). Sprachförderung in Bewegung. Bewegungsangebote für Klein und Vorschulkinder. Landesinstitut für Lehrerbildung und Schulentwicklung.
  • Aydın, B. (1997). Çocuk ve Ergen Psikolojisi. M.U. Vakfı Yayınları.
  • Bartsch, M. (2010). Bündnis der Weggucker. Der Spiegel, 37, 20-28.
  • Baykoç, N. (1986). Çocuklarda Dilin Kazanılması. Ya-Pa 4. Okul Öncesi Eğtimi ve Yaygınlaştırılması Semineri. Ya-Pa Yayınları.
  • Binbaşıoğlu, C. (1995). Eğitim Psikolojisi. Binbaşıoğlu Yayınları.
  • BMBF, B. f. (2017, 12 5). Pressemitteilung. Mart 18, 2021 tarihinde Bundesministerium für Bildung und Forschung: https://www.bmbf.de/de/stabile-ergebnisse-bei-zunehmenden-herausforderungen---lesen-muss-gestaerkt-werden-5232.html adresinden alındı
  • BMBF, B. f. (2019, 12 3). PISA 2018: Deutschland stabil über OECD-Durchschnitt. Mart 20, 2021 tarihinde BMBF: https://www.bmbf.de/de/pisa-2018-deutschland-stabil-ueber-oecd-durchschnitt-10349.html adresinden alındı
  • Çakır, T. (2013). Çocukta Dil Gelişimi ve Kuramlsal Yaklaşımlar. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 0 (7), 110-134.
  • DESTATIS, S. B. (2020, Temmuz 28). Migration und Integration. Mart 20, 2021 tarihinde DESTATIS, Statistisches Bundesamt: file:///C:/Users/Zehra%20OZTURK/Downloads/migrationshintergrund-2010220197004.pdf adresinden alındı
  • Die Beauftragte der Bundesregierung für Migration, F. u. (2019). Deutschland kann Integration: Potenziale fördern, Integration forndern, Zusammenhalt starken. Die Beauftragte der Bundesregierung für Migration, Flüchtlinge und Integration.
  • Dorner, M. I. (2010). Deutsch bewegt: Vorstellen-Darstellen-Verstehen. Dramapadagogische Förderung der Vorstellungsbildung bei SchülerInnen nicht-deutscher Muttersprache [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi], Universitat Graz, Graz.
  • Dündar, P. D. (2020, Mayıs 14). Hamilelikte Bebeğin Hareketleri Ne Anlam İfade Ediyor? Grup Florence Nightingale Hastaneleri: https://www.florence.com.tr/hamilelikte-bebegin-hareketleri-ne-anlam-ifade-ediyor#:~:text=Anne%20karn%C4%B1nda%20bebek%207.%20haftadan,20.%20hamilelik%20haftalar%C4%B1%20aras%C4%B1nda%20hissederler. adresinden alındı
  • Erhorn, J., Axt, K., & Brandes, B. (2019). Sprachförderung mit Bewegung: Eine videografische Untersuchung der Interaktion zwischen Bezugspersonen und drei- bis sechsjahrigen Kindern mit Deutsch als Zweitsprache in Bewegungsangeboten. Frühe Bildung, 1-8.
  • Eryılmaz, D. , Uladı, G., Geyik, M. & Öztürk, M. (2019). 36-72 Aylık Çocukların Dil Gelişim Özelliklerinin Çeşitli Değişkenler Bakımından İncelenmesi. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9 (1) , 265-277.
  • Gomolla, M. (2009). Elternbeteiligung in der Schule. S. Fürstenay, & M. Gomolla içinde, Migration und schulischer Wandel: Elternbeteiligung (s. 21-49). Verlag für Sozialwissenschaften.
  • Gülhan, F. (2021). Okul Paydaşlarının Tasarım Beceri Atölyelerine Yönelik Beklentilerine Dayalı Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi, 7 (15), 235-260.
  • Gündüz, G. F. (2020). Opinions of Primary School Teachers in Relation to Effectiveness and Applicability of Design Skill Workshops. Turkish Online Journal of Qualitative Inquiry, 11 (4), 533-570.
  • Hunn, K. (2003). "Nachstes Jahr kehren wir zurück..." Die Geschichte der türkischen "Gastarbeiter" in der Bundesrepublik. Philosophische Fakultat der Adalbert-Ludwigs-Universitat.
  • Jersild, A. (1979). Çocuk Psikolijisi (Çev.: Gülseren Günce). Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Keller, B. (2013). Zur Sprache kommen. Konzeptualisierung und Evaluierung eines musiktherapeutischen Sprachförderangebots. Books on Demand.
  • Kitschke, S. (2015, 08 10). Variationen zur Durchführung des Konzeptes "Durch Musik zur Sprache Masterarbeit [Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi]. Universitat Münster, Münster.
  • Kniffka, G., & Siebert-Ott, G. (2009). Deutsch als Zweitsprache. Lehren und Lernen. Schöningh.
  • Korkmaz, Ö. & Mahiroğlu, A. (2007). Beyin, Bellek Ve Öğrenme. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15 (1), 93-104.
  • Mandler, J., & Zimmer, R. (2006). Sprach- und Bewegungsentwicklung bei Kindern. Motorik. Zeitschrift für Motorpadagogik und Motortherapie, 33-40.
  • Mayr, T., & Ulich, M. (2006). perik.Positive Entwicklug und Resilienz im Kindergartenalltag.Beobachtungsbogen. Herder.
  • MEB, M. E. (2018). Mutlu Çocuklar Güçlü Türkiye: 2023 Eğitim Vizyonu. MEB.
  • MEB, M. E. (2021). Tasarım Beceri Atölyesi: Okul Yöneticileri, Öğretmenler ve Öğrenciler İçin Rehber. MEB.
  • MEB, O. G. (2021). Tasarım Beceri Atölyeleri Öğretmen El Kitabı. Birleşmiş Milletler Çocuklara Yardım Fonu - UNICEF.
  • Menebröcker, E., & Jordan, A.-K. (2011). Musiktherapie. Mart 12, 2021 tarihinde Uni Münster: http://www.uni-munster.de/Musiktherapie/Literaturdienst/bestellservice.html adresinden alındı
  • Menebröcker, E., & Jordan, A.-K. (2014). Abschlussbericht 2014. Münster Üniversitesi, Münster.
  • Menerbröcker, E., & Jordan, A.-K. (2014). Durch Musik zur Sprache - Musiktherapeutische Sprachförderung in Kita, Schule oder freier Praxis. S. Sallat, & M. Speer (Edt.), Sprache professionell fördern, kompetent-vernetzt-innovativ (s. 444-453). Schulz-Kirchner.
  • Mostafa, T., & Schwabe, M. (2019). OECD. Mart 19, 2021 tarihinde PISA: https://www.oecd.org/pisa/publications/PISA2018_CN_DEU_German.pdf adresinden alındı
  • Mülteciler-Derneği. (2021, Nisan 10). Türkiyedeki Suriyeli Sayısı Mart 2021. Mülteciler Derneği: https://multeciler.org.tr/turkiyedeki-suriyeli-sayisi/ adresinden alındı
  • Öztürk, Z. (2020). Tasarım Ve Beceri Atölyelerine Yönelik Uygulamalar - Almanya Örneği. Millî Eğitim Dergisi, 49 (227), 141-158.
  • Pathe, R. (2008). Zusammenhange musikalischen und sprachlichen Lernens. Conbrio.
  • Ramsauer, K. (2011). Bildungserfolge von Migrantenkindern: Der Einfluss der Herkunftsfamilie. Deutsches Jugendinstitut e.V.
  • Rentz, R., Niebergall, G., & Göbel, D. (1986). Feinneurologische Befunde bei sprachgestörten Schulkindern. Klinische Padiatrie, 107-113.
  • SVR, S. d. (2019). Ungleiche Bildungschancen: Fakten zur Benachteiligung von jungen Menschen mit. Sachverständigenrat deutscher Stiftungen für Integration und Migration (SVR) GmbH.
  • Temel, F., Bekir, H. ve Yazıcı, Z. (2014). Erken çocuklukta dil edinimi. Vize Basın Yayın.
  • testzentrale. (2018). testzentrale. Mart 14, 2021 tarihinde Sprachstandserhebungstest für Kinder im Alter zwischen 5 und 10 Jahren: https://www.testzentrale.de/shop/sprachstandserhebungstest-fuer-kinder-im-alter-zwischen-5-und-10-jahren.html adresinden alındı
  • Tracy, R. (2008). Wie Kinder Sprachen lernen. Und wie wir sie dabei unterstützen können. Narr.
  • Tüpker, R. (2009). Durch Musik zur Sprache. Handbuch. Books on Demand.
  • Warnke, F., & Hanser, H. (2004). Nachhilfe ade? Gehirn & Geist, 64-67.
  • Zimmer, R. (2010). Handbuch Sprachförderung durch Bewegung. Herder.
Toplam 48 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Derleme Makalesi
Yazarlar

Zehra Öztürk 0000-0002-9364-5734

Yayımlanma Tarihi 22 Aralık 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 TÜRKİYE’DE VE DÜNYADA GÖÇMEN EĞİTİMİ

Kaynak Göster

APA Öztürk, Z. (2021). TASARIM BECERİ ATÖLYELERİNİN GÖÇMEN ÇOCUKLARIN DİL GELİŞİMİNDEKİ ETKİSİ VE ÖNEMİ: ALMANYA ÖRNEKLERİ. Milli Eğitim Dergisi, 50(1), 1187-1217. https://doi.org/10.37669/milliegitim.957189