Asya ve Avrupa arasında bir köprü görevi gören Türkiye göçmen, sığınmacı, mülteci gibi yabancı uyruklu kişiler
için büyük bir öneme sahiptir. Son yıllarda özellikle Suriye, Irak, Mısır gibi ülkelerde yaşanan olaylardan sonra
Türkiye’ye büyük bir göç akını olmuştur. Gelen göçle birlikte beslenme, barınma gibi sosyal problemlerin yanı
sıra eğitim problemleri de kendini göstermiştir. Bazıları için Avrupa ve diğer ülkelere geçiş yeri olan ülkemiz
bazıları için de ikinci bir vatan durumundadır. Göçmenlerin kalıcı mı geçici mi olduğu bilinemese de eğitim
politikalarının kapsayıcı ve uzun vadeli olması gerektiği açıktır. Bu sebeple bu araştırmada göçmen öğrencilerin
fen okuryazarlık düzeyleri tespit edilmeye çalışılmıştır. Göçmen öğrencilere eğitim veren ortaokul ve lise
öğretmenlerinin görüşlerinin de alındığı çalışma karma bir çalışmadır. Yükseköğretimdeki 33 göçmen öğrenci
ve göçmen öğrencilere eğitim veren 12 öğretmenle yapılan bu çalışma betimsel araştırma modellerinden tarama
modellidir.. Nicel veriler için Fen Okuryazarlık Ölçeği, nitel veriler için de yarı yapılandırılmış görüşme formu
ve görüşme kayıtları kullanılmıştır. Çalışmanın sonuçlarına göre yükseköğretimdeki öğrenim gören göçmen
öğrencilerin fen okuryazarlık düzeyleri orta seviyededir. Ortaokul ve lisedeki göçmen öğrencilerin
öğretmenlerinin görüşüne göre göçmen öğrenciler “olgu ve olayları açıklamada, bilimsel bir problemi ya da
olayı araştırmada” yetersiz; “bilimsel bir çalışma yaparken veri toplama ve yorumlayabilmede, bilimsel olay
ve olguların önemi hakkında fikir yürütmede” de düşük düzeyde olmalarına rağmen geçen yıllara göre daha iyi
ve geliştirilebilir seviyededir.
Fen okuryazarlık bilimsel okuryazar göçmen eğitimi göçmen yabancı uyruklu öğretmen görüşü
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 22 Aralık 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 TÜRKİYE’DE VE DÜNYADA GÖÇMEN EĞİTİMİ |