Öz: Okul müdürlerinin çatışma durumunda duygusal zekâyı kullanma yeterliklerini, kendi bakış açılarıyla anlamaya yönelik olan bu çalışma, nitel araştırma desenlerinden olgubilim deseninde yürütülmüştür. Çalışma grubunun belirlenmesinde amaçlı örneklem yöntemlerinden ölçüt örneklem tekniği kullanılmış ve bir çatışma nedeni ile en az bir defa soruşturma geçirmiş olan ilkokul, ortaokul ve lise kademesinde görev yapan okul müdürleri çalışmaya dahil edilmiştir. Verilerin toplanmasında yarı yapılandırılmış görüşme soruları kullanılmıştır. Verilerin analizinde, içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre, okul müdürlerinin çatışma durumunda duygularının farkında oldukları, kızgınlık, gerginlik, kaygı, stres gibi duygu durumlarını sabırla dengelemeye çalıştıkları, çatışma ve çözüme yönelik soğukkanlı, uzlaşmacı, anlamaya ve ikna etmeye dayalı olumlu bir bakış açısına sahip oldukları; bu amaçla olumlu düşünme, kendini telkin etme, zaman zaman da iletişime ara verme gibi yöntemler kullanarak tepkilerini kontrol altında tutmaya çalıştıkları; empati kurarken kendileri ile ilgili de öz değerlendirme yaptıkları; bilgi, deneyim ve hislerine güvendikleri dolayısı ile çözüm üzerine odaklanan bir yaklaşım sergiledikleri tespit edilmiştir.
Abstract:
This study, which aims to understand school principals' ability to use emotional intelligence in case of conflict, from their own point of view, was carried out in the phenomenological design, one of the qualitative research designs. The study group consists of school principals working at primary, secondary and high school levels, who were determined according to the criterion sampling technique, which is one of the purposeful sampling methods, and who underwent an investigation at least once due to a conflict. Semi-structured interview questions were used to collect the data. The analysis of the data was done by content analysis method. According to the results school principals are aware of their feelings in case of conflict, they patiently try to balance emotional situations such as anger, tension, anxiety, stress, they are calm, accommodating, have a positive perspective based on understanding and persuasion towards conflict and resolution. They tried to keep their reactions under control by using methods such as positive thinking, self-indoctrination, and occasionally interrupting communication; It has been determined that while they empathize, they also self-evaluate themselves, trust their knowledge, experience and feelings, and therefore exhibit an approach that focuses on solution.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Şubat 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 51 Sayı: 233 |