Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİNİN VE STEME YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ

Yıl 2022, Cilt: 51 Sayı: 234, 987 - 1010, 09.05.2022
https://doi.org/10.37669/milliegitim.837070

Öz

Araştırmanın amacı ilkokul 3. ve 4. sınıf öğrencilerinin STEM (fen, teknoloji, mühendislik, matematik) tutum ve problem çözme becerisini sınıf düzeyi ve cinsiyete göre incelemektir. Araştırmanın örneklemini İstanbul ili Kartal ilçesinde ilkokul 3. ve 4. Sınıfta öğrenim görmekte olan 344 öğrenci oluşturmaktadır. Nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama ile araştırma gerçekleştirilmiştir. Araştırmada STEM tutum ölçeği ve çocuklar için problem çözme envanteri veri toplama aracı kullanılmıştır. Araştırmadan elde edilen sınıf düzeyine göre sonuçlarda; 4. sınıf öğrencilerinin STEM tutumlarının ve STEM alt boyutlarında fen ile matematikte alanlarına yönelik tutumlarının yüksek olduğu belirlenmiştir. Bunun yanında problem çözme becerisinde ve alt boyutlarında sınıf düzeyinde anlamlı farklılık göstermediği belirlenmiştir. Araştırmanın cinsiyete göre elde edilen sonuçlarında; STEM tutumlarında farklılık olmadığı belirlenirken, STEM alt boyutlarında mühendislik alanına yönelik erkek öğrencilerin tutumlarının lehine anlamlı farklılık olduğu belirlenmiştir. Problem çözme becerisi ve alt boyutlarında cinsiyete göre anlamlı farklılık olmadığı belirlenmiştir.

Kaynakça

  • AKARSU, B. ve KARİPER, A. (2013). Upper Secondary School Pupils' Attitudes Towards Natural Science. European Journal of Physics Education, 4 (1), 78-87.
  • AKBAŞ, E. E., CANCAN, M. ve BALCI, F. (2019). Ortaokul Öğrencilerinin Fetemm Alanlarına Yönelik İlgilerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16 (1), 1370-1401.
  • ALTINTAŞ, T., T. ve BIÇAKÇI, M., Y. (2018). Çocukların Problem Çözme Becerilerinin Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 73, 465-482.
  • AYDENİZ, M., ÇAKMAKÇI, G., ÇAVAS, B., ÖZDEMİR, S., AKGÜNDÜZ, D., ÇORLU, M. S. ve ÖNER, T. (2015). STEM eğitimi Türkiye raporu: Günün modası mı yoksa gereksinim mi?[A report on STEM Education in Turkey: A provisional agenda or a necessity?][White Paper]. İstanbul, Turkey: Aydın Üniversitesi. Retrieved October 24, 2019.
  • AYDIN, G., SAKA, M. ve GUZEY, S. (2017). 4., 5., 6., 7. ve 8. Sınıf Öğrencilerinin STEM (Fetemm) Tutumlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 787-802.
  • BALÇIN, M. D., ÇAVUŞ, R. ve TOPALOĞLU, M. Y. (2018). Ortaokul Öğrencilerinin Fetemm’e Yönelik Tutumlarının ve Fetemm Mesleklerine Yönelik İlgilerinin İncelenmesi. Asya Öğretim Dergisi, 6 (2), 40-62.
  • BAŞ, F. (2016). Pre-Service Secondary Mathematics Teachers' Metacognitive Awareness and Metacognitive Behaviours in Problem Solving Processes. Universal Journal of Educational Research, 4(4), 779-801.
  • BAYRAKTAR, V., H., DOĞAN, C. ve TOY, S. (2018). İlkokul Öğrencilerinin Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi. Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı 27, S.195-215.
  • BROWN, P. L., CONCANNON, J. P., MARX, D., DONALDSON, C. ve BLACK, A. (2016). An Examination of Middle School Students' Stem Self-Efficacy, Interests and Perceptions. Journal of Stem Education: Innovations and Research, 17(3).
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2018). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • BYBEE, R., W. (2010). Advancing Stem Education: A 2020 Vision. Technology And Engineering Teacher, 70(1), 30-35.
  • CANBAZOĞLU, H. B. ve TÜMKAYA, S. (2020). İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 11(1), 188-209.
  • CECI, S. J. ve WILLIAMS, W. M. (2007). Why aren’t more women in science. Top researchers debate the evidence. Washington, DC: American Psychological Association.
  • ÇALLI, E. ve ÇORLU, S. (2017). STEM: Kuram ve Uygulamalarıyla Fen, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik Eğitimi, İstanbul: Pusula Yayınları.
  • CORRELL, S. J. (2001). Gender and The Career Choice Process: The Role of Biased Self-Assessments. American Journal of Sociology, 106(6), 1691-1730.
  • ÇELİK, A. (2013). M-Öğrenme Tutum Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Analizleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2 (4), ss. 172-185.
  • ÇEPNİ, S. (2017). Kuramdan Uygulamaya STEM Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • DAUGHERTY, M. K. (2013). The Prospect of An “A” in Stem Education. Journal of Stem Education, Innvoations and Research, 14 (2).
  • DASGUPTA, N. ve STOUT, J. G. (2014). Girls and women in science, technology, engineering, and mathematics: STEMing the tide and broadening participation in STEM careers. Policy Insights from the Behavioral and Brain Sciences, 1(1).
  • DENİZ, M. E., ARSLAN, C. ve HAMARTA, E. (2002). Lise öğrencilerinin problem çözme becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 31(31), 374-389.
  • DIEKMAN, A. B., BROWN, E. R., JOHNSTON, A. M. ve CLARK, E. K. (2010). Seeking Congruity Between Goals and Roles: A New Look At Why Women Opt Out of Science, Technology, Engineering, and Mathematics Careers. Psychological Science, 21(8), 1051-1057.
  • DİLEK, T. (2019). Lise 12. Sınıf Öğrencilerinin Fen, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik Alanlarına Yönelik İlgi ile Fen ve Teknoloji Okuryazarlık Özyeterlik Algı Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi Üzerine Bir Araştırma, Dicle Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Diyarbakır.
  • ERSÖZLU, Z. ve KAZU, H. (2008). Öğretmen Adaylarının Problem Çözme Becerilerinin Cinsiyet, Bolum ve OSS Puan Türüne Göre İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 161-172.
  • ERWIN, P. G., FIRTH, K. ve PURVES, D. G. (2004). Task Characteristics and Performance in Interpersonal Cognitive Problem Solving. Journal of Psychology, 38(2), 185-191.
  • EVREKLİ, E., İNEL, D. ve TÜRKMEN, L. (2011). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Problem Çözme Becerilerinin Araştırılması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(29), 167-178.
  • FACIONE, P., FACIONE, N. ve GIANCARLO, C. (2000). The disposition toward critical thinking: Its character, measurement, and relationship to critical thinking skill. Informal Logic, 20(1), 61-84.
  • FRAENKEL, J. R. ve WALLEN, N. E. (2009). The Nature of Qualitative Research. How to Design and Evaluate Research in Education, Seventh Edition. Boston: Mcgraw-Hill, 420.
  • FRIEDLER, Y. ve TAMİR, P. (1990). Sex Differences in Science Education in Israel: An Analysis of 15 Years of Research. Research in Science & Technological Education, 8(1).
  • GÖMLEKSİZ, M. N. ve BOZPOLAT, E. (2012). İlköğretim 4. ve 5. Sınıf Öğrencilerinin Problem Çözme Becerilerine İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12 (2).
  • GREENFIELD, T. A. (1997). Gender‐and Grade‐Level Differences in Science Interest and Participation. Science Education, 81(3), 259-276.
  • HONEY, M., PEARSON, G. ve SCHWEİNGRUBER, H. (2014). Stem Integration in K-12 Education: Status, Prospects, and An Agenda For Research , Washington, Dc: National Academies Press.
  • HYDE, J. S. (2005). The Gender Similarities Hypothesis. American Psychologist, 60, 581–592
  • KARACA, H. (2016). Ortaokul Öğrencilerinin Cebir Öğrenme Alanına Yönelik Tutumları Ölçek Geliştirme Çalışması, Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Konya.
  • KARASAR, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar-İlkeler-Teknikler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • KARAKAYA, F. ve AVGIN, S. S. (2016). Effect of Demographic Features to Middle School Students’ Attitude Towards Fetemm (Stem). Journal of Human Sciences, 13(3).
  • KARAKAYA, F., AVGIN, S. S. ve YILMAZ, M. (2018). Ortaokul Öğrencilerinin Fen-Teknoloji-Mühendislik-Matematik (Fetemm) Mesleklerine Olan İlgileri. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi,3(1).
  • KEFİ, S. (2014). Destekleyici Bilim Etkinlikleri Programı Eğitiminin Okulöncesi Eğitim Öğretmenlerinin Temel Bilimsel Süreç Becerilerini Kullanma Düzeylerine Etkisi, Selçuk Üni. Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Konya.
  • KIRIKTAŞ, H. ve ŞAHİN, M. (2019). Lise Öğrencilerinin Stem Alanlarına Yönelik Kariyer İlgileri ve Tutumlarının Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 55-77.
  • KORKUT, F. (2002). Lise Öğrencilerinin Problem Çözme Becerileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22.
  • LOU, S., TSAI, H., SHIH, R. ve TSENG, K. (2014). Effects of Implementing Stem-I Project-Based Learning Activities for Female High School Students. International Journal of Distance Education Technologies, 12 (1).
  • MAHONEY, M. P. (2010). Students' Attitudes Toward Stem: Development of An İnstrument for High School Stem-Based Programs. Journal of Technology Studies, 36(1).
  • MAYER, R.E. (1999). Problem Solving. Encylopedia of Creativity (Ed. M. Runco & S. Pritzer) Volume 2, ss.434-447, London: Academic Press.
  • MOORE, T. J., Glancy, A. W., Tank, K. M., Kersten, J. A., Stohlmann, M. S., Ntow, F. D., ve Smith, K. A. (2013). A framework for implementing quality K-12 engineering education. ASEE Annual Conference & Exposition, Atlanta.
  • MUNCE, R. ve FRASER, E. (2012). Where are the STEM students? What are their career interests? Where are the STEM jobs?. Washington, DC: STEMconnector.
  • MURPHY, M. C., STEELE, C. M. ve GROSS, J. J. (2007). Signaling Threat: How Situational Cues Affect Women in Math, Science, and Engineering Settings. Psychological Science, 18(10), 879-885.
  • ÖĞÜLMÜŞ, S. (2001). Kişiler Arası Sorun Çözme Becerileri ve Eğitim. Ankara: Nobel Akademi.
  • ÖZGEN, K., AY, M., KILIÇ, Z., ÖZSOY, G. ve Alpay, F. N. (2017). Ortaokul Öğrencilerinin Öğrenme Stilleri ve Matematiksel Problem Çözmeye Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(41), 215-244.
  • ÖZYURT, M., KAYIRAN, B. K. ve BAŞARAN, M. (2018). İlkokul Öğrencilerinin Stem'e İlişkin Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Turkish Studies, 13(4), 65-82.
  • RAMSAY, J. ve SORRELL, E. (2006). Problem-Based Learning: A Novel Approach to Teaching Safety, Health and Environmental Courses. The Journal of SH & E Research, 3(2).
  • RAZALİ, F., TALİB, O., ABD MANAF, U. K. ve HASSAN, S. A. (2018). Students Attitude Towards Science, Technology, Engineering And Mathematics in Developing Career Aspiration. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 8(5).
  • SABAN, A. İ. ve YÜCE, S. G. (2012). İlköğretim 6. 7. ve 8. Sınıf Öğrencilerinde Problem Çözme, Bilişsel Farkındalık ve Epistemolojik İnançlar. International Journal Of Human Sciences, (9), 2, 1402-1428.
  • SANDERS, M. (2009). Stem, Stem Education, Stemmania. Technology Teacher, 68(4), 20-26.
  • SİVRİKAYA, S. Ö. (2019). Lise Öğrencilerinin Stem’e Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Opus Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11(18), 914-934.
  • SYAMSUL, H., SUHERMAN, S., KOMARUDİN, K., MUHAMAD, S. ve ROFİQUL, U. (2020). The Effectiveness of Al-Qurun Teaching Model (Atm) Viewed From Gender Differences: The Impact On Mathematical Problem-Solving Ability. In Iop Conf. Series: Journal of Physics, Vol. 1467, ss. 1-8.
  • ŞİRİN, T. (2017). Ergenlerin Problem Çözme Becerileri ile Öznel Dindarlık Algıları Arasındaki İlişkinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 15 (33).
  • THOMAS, T., A., (2014). Elementary Teachers’ Receptivity to Integrated Science, Technology, Engineering, and Mathematics (Stem) Education in The Elementary Grades. (Doctoral Dissertation). Retrieved From Proquest. (3625770).
  • TİMUR, S., TİMUR, B., YALÇINKAYA-ÖNDER, E. ve KÜÇÜK, D. (2020). Attitudes of The Students Attending Out-of-School Stem Workshops Towards Stem Education. Journal of Theoretical Educational Science, 13(2).
  • TURGUT, O. ve OCAK, G. (2017). The Examination of The Relation Between Teacher Candidates’ Problem Solving Appraisal and Utilization of Motivated Strategies for Learning. Journal of Education and Training Studies, 5(10), 76-85.
  • UĞRAŞ, M. (2019). Ortaokul Öğrencilerinin Fen-Teknoloji-Mühendislik-Matematik (Fetemm) Mesleklerine Yönelik İlgileri. Electronic Turkish Studies, 14(1).
  • UNFRIED, A., FABER, M., STANHOPE, D. S. ve WIEBE, E. (2015). The Development and Validation of a Measure of Student Attitudes Toward Science, Technology, Engineering, And Math (S-Stem). Journal of Psychoeducational Assessment, 33(7), 622-639.
  • WEBER, K. (2012). Gender Differences in Interest, Perceived Personal Capacity, and Participation in Stem-Related Activities. Journal of Technology Education, 24(1), 18-33.
  • WELLS, B. H., SANCHEZ, H. A. ve ATTRIDGE, J. M. (2007). “Modeling Student Interest in Science, Technology, Engineering and Mathematics”, 2007 Ieee Meeting The Growing Demand For Engineers and Their Educators 2010-2020 International Summit, Munih.
  • WIEBE, E., UNFRIED, A. ve FABER, M. (2018). The Relationship of Stem Attitudes and Career Interest. Eurasıa Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 14(10).
  • YILDIRIM, B. ve YUSUF, A. (2015). Stem Eğitim ve Mühendislik Uygulamalarının Fen Bilgisi Laboratuar Dersindeki Etkilerinin İncelenmesi. El-Cezerî Fen Ve Mühendislik Dergisi, 2 (2). ss. 28-40.
  • YOLAGİDEN, C. ve BEKTAŞ, O. (2018). Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilimleri Öğrenme Kaygıları ile Fen Bilimleri Öğrenme Yönelimleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Maarif Mektepleri Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 18-41.
  • YÜKÇÜ, Ş. B. ve DEMİRCİOĞLU, H. (2017). Okul öncesi dönemdeki çocukların sosyal problem çözme becerisinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 1(2), 216-238.

EXAMINING OF PRIMARY SCHOOL STUDENTS 'PROBLEM-SOLVING SKILLS AND ATTITUDES TOWARDS STEM

Yıl 2022, Cilt: 51 Sayı: 234, 987 - 1010, 09.05.2022
https://doi.org/10.37669/milliegitim.837070

Öz

The aim of the research is to examine the attitude towards STEM (science, technology, engineering, mathematics) and problem solving skills of primary school 3rd and 4th grade students according to grade level and gender. The sample of the study consists of 344 students who are studying in the 3rd and 4th grades of primary school in Kartal district of Istanbul. The research was carried out with correlational survey model which was one of the quantitative research methods. STEM Attitude Scale and Problem Solving Inventory for Children were used as data collection tools in the study. According to the grade level results obtained from the research; it was determined that 4th grade students’ attitudes towards STEM and science and mathematics in which STEM sub-dimensions were high. In addition, it was determined that there was no significant difference in problem solving skills and sub-dimensions at the grade level. The results of the research according to gender; while it was determined that there was no difference in attitudes towards STEM, it was determined that there was a significant difference in STEM sub-dimensions in favor of the attitudes of male students towards engineering. It was determined that there was no significant difference in problem solving skills and sub-dimensions according to gender.

Kaynakça

  • AKARSU, B. ve KARİPER, A. (2013). Upper Secondary School Pupils' Attitudes Towards Natural Science. European Journal of Physics Education, 4 (1), 78-87.
  • AKBAŞ, E. E., CANCAN, M. ve BALCI, F. (2019). Ortaokul Öğrencilerinin Fetemm Alanlarına Yönelik İlgilerinin Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16 (1), 1370-1401.
  • ALTINTAŞ, T., T. ve BIÇAKÇI, M., Y. (2018). Çocukların Problem Çözme Becerilerinin Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi. The Journal of Academic Social Science Studies, 73, 465-482.
  • AYDENİZ, M., ÇAKMAKÇI, G., ÇAVAS, B., ÖZDEMİR, S., AKGÜNDÜZ, D., ÇORLU, M. S. ve ÖNER, T. (2015). STEM eğitimi Türkiye raporu: Günün modası mı yoksa gereksinim mi?[A report on STEM Education in Turkey: A provisional agenda or a necessity?][White Paper]. İstanbul, Turkey: Aydın Üniversitesi. Retrieved October 24, 2019.
  • AYDIN, G., SAKA, M. ve GUZEY, S. (2017). 4., 5., 6., 7. ve 8. Sınıf Öğrencilerinin STEM (Fetemm) Tutumlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(2), 787-802.
  • BALÇIN, M. D., ÇAVUŞ, R. ve TOPALOĞLU, M. Y. (2018). Ortaokul Öğrencilerinin Fetemm’e Yönelik Tutumlarının ve Fetemm Mesleklerine Yönelik İlgilerinin İncelenmesi. Asya Öğretim Dergisi, 6 (2), 40-62.
  • BAŞ, F. (2016). Pre-Service Secondary Mathematics Teachers' Metacognitive Awareness and Metacognitive Behaviours in Problem Solving Processes. Universal Journal of Educational Research, 4(4), 779-801.
  • BAYRAKTAR, V., H., DOĞAN, C. ve TOY, S. (2018). İlkokul Öğrencilerinin Problem Çözme Becerilerinin İncelenmesi. Sosyal Bilimler Dergisi, Sayı 27, S.195-215.
  • BROWN, P. L., CONCANNON, J. P., MARX, D., DONALDSON, C. ve BLACK, A. (2016). An Examination of Middle School Students' Stem Self-Efficacy, Interests and Perceptions. Journal of Stem Education: Innovations and Research, 17(3).
  • BÜYÜKÖZTÜRK, Ş. (2018). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • BYBEE, R., W. (2010). Advancing Stem Education: A 2020 Vision. Technology And Engineering Teacher, 70(1), 30-35.
  • CANBAZOĞLU, H. B. ve TÜMKAYA, S. (2020). İlkokul Dördüncü Sınıf Öğrencilerinin Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından Değerlendirilmesi. Türk Bilgisayar ve Matematik Eğitimi Dergisi, 11(1), 188-209.
  • CECI, S. J. ve WILLIAMS, W. M. (2007). Why aren’t more women in science. Top researchers debate the evidence. Washington, DC: American Psychological Association.
  • ÇALLI, E. ve ÇORLU, S. (2017). STEM: Kuram ve Uygulamalarıyla Fen, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik Eğitimi, İstanbul: Pusula Yayınları.
  • CORRELL, S. J. (2001). Gender and The Career Choice Process: The Role of Biased Self-Assessments. American Journal of Sociology, 106(6), 1691-1730.
  • ÇELİK, A. (2013). M-Öğrenme Tutum Ölçeği: Geçerlik ve Güvenirlik Analizleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2 (4), ss. 172-185.
  • ÇEPNİ, S. (2017). Kuramdan Uygulamaya STEM Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • DAUGHERTY, M. K. (2013). The Prospect of An “A” in Stem Education. Journal of Stem Education, Innvoations and Research, 14 (2).
  • DASGUPTA, N. ve STOUT, J. G. (2014). Girls and women in science, technology, engineering, and mathematics: STEMing the tide and broadening participation in STEM careers. Policy Insights from the Behavioral and Brain Sciences, 1(1).
  • DENİZ, M. E., ARSLAN, C. ve HAMARTA, E. (2002). Lise öğrencilerinin problem çözme becerilerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 31(31), 374-389.
  • DIEKMAN, A. B., BROWN, E. R., JOHNSTON, A. M. ve CLARK, E. K. (2010). Seeking Congruity Between Goals and Roles: A New Look At Why Women Opt Out of Science, Technology, Engineering, and Mathematics Careers. Psychological Science, 21(8), 1051-1057.
  • DİLEK, T. (2019). Lise 12. Sınıf Öğrencilerinin Fen, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik Alanlarına Yönelik İlgi ile Fen ve Teknoloji Okuryazarlık Özyeterlik Algı Düzeylerinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi Üzerine Bir Araştırma, Dicle Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Diyarbakır.
  • ERSÖZLU, Z. ve KAZU, H. (2008). Öğretmen Adaylarının Problem Çözme Becerilerinin Cinsiyet, Bolum ve OSS Puan Türüne Göre İncelenmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 8(1), 161-172.
  • ERWIN, P. G., FIRTH, K. ve PURVES, D. G. (2004). Task Characteristics and Performance in Interpersonal Cognitive Problem Solving. Journal of Psychology, 38(2), 185-191.
  • EVREKLİ, E., İNEL, D. ve TÜRKMEN, L. (2011). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Problem Çözme Becerilerinin Araştırılması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29(29), 167-178.
  • FACIONE, P., FACIONE, N. ve GIANCARLO, C. (2000). The disposition toward critical thinking: Its character, measurement, and relationship to critical thinking skill. Informal Logic, 20(1), 61-84.
  • FRAENKEL, J. R. ve WALLEN, N. E. (2009). The Nature of Qualitative Research. How to Design and Evaluate Research in Education, Seventh Edition. Boston: Mcgraw-Hill, 420.
  • FRIEDLER, Y. ve TAMİR, P. (1990). Sex Differences in Science Education in Israel: An Analysis of 15 Years of Research. Research in Science & Technological Education, 8(1).
  • GÖMLEKSİZ, M. N. ve BOZPOLAT, E. (2012). İlköğretim 4. ve 5. Sınıf Öğrencilerinin Problem Çözme Becerilerine İlişkin Görüşlerinin Değerlendirilmesi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 12 (2).
  • GREENFIELD, T. A. (1997). Gender‐and Grade‐Level Differences in Science Interest and Participation. Science Education, 81(3), 259-276.
  • HONEY, M., PEARSON, G. ve SCHWEİNGRUBER, H. (2014). Stem Integration in K-12 Education: Status, Prospects, and An Agenda For Research , Washington, Dc: National Academies Press.
  • HYDE, J. S. (2005). The Gender Similarities Hypothesis. American Psychologist, 60, 581–592
  • KARACA, H. (2016). Ortaokul Öğrencilerinin Cebir Öğrenme Alanına Yönelik Tutumları Ölçek Geliştirme Çalışması, Necmettin Erbakan Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Konya.
  • KARASAR, N. (2009). Bilimsel Araştırma Yöntemi: Kavramlar-İlkeler-Teknikler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • KARAKAYA, F. ve AVGIN, S. S. (2016). Effect of Demographic Features to Middle School Students’ Attitude Towards Fetemm (Stem). Journal of Human Sciences, 13(3).
  • KARAKAYA, F., AVGIN, S. S. ve YILMAZ, M. (2018). Ortaokul Öğrencilerinin Fen-Teknoloji-Mühendislik-Matematik (Fetemm) Mesleklerine Olan İlgileri. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi,3(1).
  • KEFİ, S. (2014). Destekleyici Bilim Etkinlikleri Programı Eğitiminin Okulöncesi Eğitim Öğretmenlerinin Temel Bilimsel Süreç Becerilerini Kullanma Düzeylerine Etkisi, Selçuk Üni. Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Konya.
  • KIRIKTAŞ, H. ve ŞAHİN, M. (2019). Lise Öğrencilerinin Stem Alanlarına Yönelik Kariyer İlgileri ve Tutumlarının Demografik Değişkenler Açısından İncelenmesi. Academia Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 55-77.
  • KORKUT, F. (2002). Lise Öğrencilerinin Problem Çözme Becerileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 22.
  • LOU, S., TSAI, H., SHIH, R. ve TSENG, K. (2014). Effects of Implementing Stem-I Project-Based Learning Activities for Female High School Students. International Journal of Distance Education Technologies, 12 (1).
  • MAHONEY, M. P. (2010). Students' Attitudes Toward Stem: Development of An İnstrument for High School Stem-Based Programs. Journal of Technology Studies, 36(1).
  • MAYER, R.E. (1999). Problem Solving. Encylopedia of Creativity (Ed. M. Runco & S. Pritzer) Volume 2, ss.434-447, London: Academic Press.
  • MOORE, T. J., Glancy, A. W., Tank, K. M., Kersten, J. A., Stohlmann, M. S., Ntow, F. D., ve Smith, K. A. (2013). A framework for implementing quality K-12 engineering education. ASEE Annual Conference & Exposition, Atlanta.
  • MUNCE, R. ve FRASER, E. (2012). Where are the STEM students? What are their career interests? Where are the STEM jobs?. Washington, DC: STEMconnector.
  • MURPHY, M. C., STEELE, C. M. ve GROSS, J. J. (2007). Signaling Threat: How Situational Cues Affect Women in Math, Science, and Engineering Settings. Psychological Science, 18(10), 879-885.
  • ÖĞÜLMÜŞ, S. (2001). Kişiler Arası Sorun Çözme Becerileri ve Eğitim. Ankara: Nobel Akademi.
  • ÖZGEN, K., AY, M., KILIÇ, Z., ÖZSOY, G. ve Alpay, F. N. (2017). Ortaokul Öğrencilerinin Öğrenme Stilleri ve Matematiksel Problem Çözmeye Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(41), 215-244.
  • ÖZYURT, M., KAYIRAN, B. K. ve BAŞARAN, M. (2018). İlkokul Öğrencilerinin Stem'e İlişkin Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Turkish Studies, 13(4), 65-82.
  • RAMSAY, J. ve SORRELL, E. (2006). Problem-Based Learning: A Novel Approach to Teaching Safety, Health and Environmental Courses. The Journal of SH & E Research, 3(2).
  • RAZALİ, F., TALİB, O., ABD MANAF, U. K. ve HASSAN, S. A. (2018). Students Attitude Towards Science, Technology, Engineering And Mathematics in Developing Career Aspiration. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 8(5).
  • SABAN, A. İ. ve YÜCE, S. G. (2012). İlköğretim 6. 7. ve 8. Sınıf Öğrencilerinde Problem Çözme, Bilişsel Farkındalık ve Epistemolojik İnançlar. International Journal Of Human Sciences, (9), 2, 1402-1428.
  • SANDERS, M. (2009). Stem, Stem Education, Stemmania. Technology Teacher, 68(4), 20-26.
  • SİVRİKAYA, S. Ö. (2019). Lise Öğrencilerinin Stem’e Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Opus Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 11(18), 914-934.
  • SYAMSUL, H., SUHERMAN, S., KOMARUDİN, K., MUHAMAD, S. ve ROFİQUL, U. (2020). The Effectiveness of Al-Qurun Teaching Model (Atm) Viewed From Gender Differences: The Impact On Mathematical Problem-Solving Ability. In Iop Conf. Series: Journal of Physics, Vol. 1467, ss. 1-8.
  • ŞİRİN, T. (2017). Ergenlerin Problem Çözme Becerileri ile Öznel Dindarlık Algıları Arasındaki İlişkinin Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Değerler Eğitimi Dergisi, 15 (33).
  • THOMAS, T., A., (2014). Elementary Teachers’ Receptivity to Integrated Science, Technology, Engineering, and Mathematics (Stem) Education in The Elementary Grades. (Doctoral Dissertation). Retrieved From Proquest. (3625770).
  • TİMUR, S., TİMUR, B., YALÇINKAYA-ÖNDER, E. ve KÜÇÜK, D. (2020). Attitudes of The Students Attending Out-of-School Stem Workshops Towards Stem Education. Journal of Theoretical Educational Science, 13(2).
  • TURGUT, O. ve OCAK, G. (2017). The Examination of The Relation Between Teacher Candidates’ Problem Solving Appraisal and Utilization of Motivated Strategies for Learning. Journal of Education and Training Studies, 5(10), 76-85.
  • UĞRAŞ, M. (2019). Ortaokul Öğrencilerinin Fen-Teknoloji-Mühendislik-Matematik (Fetemm) Mesleklerine Yönelik İlgileri. Electronic Turkish Studies, 14(1).
  • UNFRIED, A., FABER, M., STANHOPE, D. S. ve WIEBE, E. (2015). The Development and Validation of a Measure of Student Attitudes Toward Science, Technology, Engineering, And Math (S-Stem). Journal of Psychoeducational Assessment, 33(7), 622-639.
  • WEBER, K. (2012). Gender Differences in Interest, Perceived Personal Capacity, and Participation in Stem-Related Activities. Journal of Technology Education, 24(1), 18-33.
  • WELLS, B. H., SANCHEZ, H. A. ve ATTRIDGE, J. M. (2007). “Modeling Student Interest in Science, Technology, Engineering and Mathematics”, 2007 Ieee Meeting The Growing Demand For Engineers and Their Educators 2010-2020 International Summit, Munih.
  • WIEBE, E., UNFRIED, A. ve FABER, M. (2018). The Relationship of Stem Attitudes and Career Interest. Eurasıa Journal of Mathematics, Science and Technology Education, 14(10).
  • YILDIRIM, B. ve YUSUF, A. (2015). Stem Eğitim ve Mühendislik Uygulamalarının Fen Bilgisi Laboratuar Dersindeki Etkilerinin İncelenmesi. El-Cezerî Fen Ve Mühendislik Dergisi, 2 (2). ss. 28-40.
  • YOLAGİDEN, C. ve BEKTAŞ, O. (2018). Sekizinci Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilimleri Öğrenme Kaygıları ile Fen Bilimleri Öğrenme Yönelimleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Maarif Mektepleri Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 18-41.
  • YÜKÇÜ, Ş. B. ve DEMİRCİOĞLU, H. (2017). Okul öncesi dönemdeki çocukların sosyal problem çözme becerisinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Erken Çocukluk Çalışmaları Dergisi, 1(2), 216-238.
Toplam 66 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Sevilay Yıldız 0000-0002-6256-0623

Muhammet Özdemir 0000-0001-7764-8655

Yayımlanma Tarihi 9 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 51 Sayı: 234

Kaynak Göster

APA Yıldız, S., & Özdemir, M. (2022). İLKOKUL ÖĞRENCİLERİNİN PROBLEM ÇÖZME BECERİLERİNİN VE STEME YÖNELİK TUTUMLARININ İNCELENMESİ. Milli Eğitim Dergisi, 51(234), 987-1010. https://doi.org/10.37669/milliegitim.837070