Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

An Analysis of Secondary Education Turkish Language and Literature Course with Regards to the 21st Century Skills

Yıl 2022, Cilt: 51 Sayı: 234, 1137 - 1160, 09.05.2022
https://doi.org/10.37669/milliegitim.872480

Öz

The aim of this study is to analyze the renewed curricular acquisitions of Secondary Education Turkish Language and Literature lesson and applicability of these acquisitions with regards to the 21st century skills. In line with the purpose of the study, the texts and activities available in the 9th grade course-book of Secondary Education Turkish Language and Literature lesson as well as teacher and student opinions were examined. The study was designed with the case study method among the qualitative research methods. While there were various acquisitions related to information literacy and critical thinking skill in 9th grade Turkish Language and Literature Curriculum, there were no acquisitions related to creativity and renewal, social and intercultural skills, media literacy, leadership and responsibility skills. While the course-books had several activities related to information literacy, they had no texts related to media literacy, productivity and accountability, communication and collaboration, entrepreneurship and self-orientation, leadership and responsibility skills. It was concluded that teachers did not have sufficient knowledge about the curriculum, and they were unable to reflect their knowledge fully in the education process. The students had insufficient knowledge about creativity and renewal, critical thinking and problem solving, productivity and accountability, leadership and responsibility, social and intercultural skills, information and communication technologies literacies; and they were unable to establish a correlation between these skills and Turkish Language and Literature lesson.

Kaynakça

  • Avcı, Ö. (2018). Farklılaştırılmış öğretim uygulamalarının öğrencilerin girişimcilik becerisi ve akademik başarısı üzerine etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Kırıkkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kırıkkale.
  • Bozkırlı, K.Ç. ve Er, O. (2018). Türk Dili ve Edebiyatı Öğretim Programı’nın uygulanabilirliğinin öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, Sayı: 7/3, S. 1931-1946.
  • Cemiloğlu, M. (2018). 2017 Tarihli Türk Dili ve Edebiyatı Dersi Öğretim Programına eleştirel yaklaşım. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 31, 279-298.
  • Çevirme, H. (2018). Türk Dili ve Edebiyatı Dersi Öğretim Programı’nın kültürel işlevi. Turkish Studies Current Debates in Social Sciences (CUDES-2018) Volume 13/23, Summer 2018, p. 37-52 DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/Turkish Studies.14273 ISSN: 1308-2140, ANKARA-TURKEY.
  • Eskimen, A.D. (2018). 2018 yılı Türk Dili ve Edebiyatı Dersi Öğretim Programı ve 9.-10. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı ders kitaplarında yer alan değerler. International Journal of SocialScienceDoinumber: http://dx.doi.org/10.9761/JASSS7549 Number: 66, p. 51-67. Gelişli, Y. ve Doğan, E. (2020). Türk dili ve edebiyatı ortaöğretim programına 21. Yüzyıl becerilerinin yansıması. TURAN Stratejik Araştırmalar Merkezi, vol. 12, no.47, pp. 58-69.
  • Glesne, C. (2013). Nitel araştırmaya giriş ( A. Ersoy ve P. Yalçınoğlu Çeviri ed.). Ankara: Ani Yayıncılık.
  • Göksün, D. O. (2016). Öğretmen adaylarının 21. yy. öğrenen becerileri ve 21. yy öğreten becerileri arasındaki ilişki (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Hotaman, D. (2019). Ekonomik açıdan 21. yüzyıl becerileri. Tuğluk, M.N. (Ed.), Eğitimde ve endüstride 21. Yüzyıl becerileri ( 269-292 ). Pegem Akademi.
  • Karaca, T. (2017). Fen öğretiminde yaratıcı zıt düşünme (Yazıd) tekniğinin kullanılmasının ortaokul 7.sınıf öğrencilerinin yaratıcılık ve problem çözme becerileri üzerine etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Bülent Ecevit Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Zonguldak.
  • Karacaoğlu, Ö.C. ve Acar, E. (2010). Yenilenen programlarının uygulanmasında öğretmenlerin karşılaştığı sorunlar. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt: 7, Sayı: 1, 45-58.
  • Mayring, F. (2011). Nitel Sosyal Araştırmaya Giriş. (Çev. Adnan Gümüş ve M. Sezai Durgun). Ankara: Bilgesu Yayınları.
  • MEB (2017). Ortaöğretim Türk Dili ve Edebiyatı Dersi Öğretim Programı. Talim Terbiye Kurulu: Ankara.
  • MEB (2018). Ortaöğretim Türk Dili ve Edebiyatı Dersi Öğretim Programı(9,10,11 ve12. Sınıflar). Talim Terbiye Kurulu: Ankara.
  • MEB. (2017). Ortaöğretim Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı (9. Sınıflar). Talim Terbiye Kurulu: Ankara.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel Araştırma Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber (Çev. S. Turan). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Orbeyi, S. Ve Güven, B. (2008). Yeni ilköğretim Matematik Dersi Öğretim Programı’nın değerlendirme öğesine ilişkin öğretmen görüşleri. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 133-147.
  • Soysal, T. ve Kurudayıoğlu, M. (2018). Milli Eğitim Bakanlığı 9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı’nın 2017 programındaki yeterlilikler ve beceriler açısından incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 48, s. 238-254.
  • Özçelik, A. D. Ö. ve Eke, K. (2019). 21. yüzyıl öğretmenlerinde sosyal Beceriler. Tuğluk, M.N. (Ed.), Eğitimde ve endüstride 21. Yüzyıl becerileri ( 225-248). Pegem Akademi.
  • The Partnership for 21st Century Learning (2006). 10.02.2019 tarihinde http://www.p21.org/ adresinden erişildi.
  • TTKB, (2017). Müfredatta yenilik ve değişiklik çalışmalarımız üzerine. Ankara. ( Bu doküman 18 Temmuz 2017 tarihinde Milli Eğitim Bakanlığı tarafından yapılan basın toplantısı için hazırlanmıştır.)
  • Tarhan, M. (2018). Sosyal Bilgiler dersinde girişimcilik becerisinin kazandırılması üzerine bir eylem araştırılması ( Yayımlanmamış doktora tezi). Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Topçu, M.S. ve Çiftçi, A. (2019). 21. Yüzyıl becerileri ve STEM. Tuğluk M.N. (Ed.), Eğitimde ve endüstride 21. yüzyıl becerileri (95-114 ). Pegem Akademi.
  • Yıldırım, A. Ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. Bsk.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yin, R. K. (2009). Case study research: Design and methods (4th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.

ORTAÖĞRETİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİNİN 21. YÜZYIL BECERİLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ

Yıl 2022, Cilt: 51 Sayı: 234, 1137 - 1160, 09.05.2022
https://doi.org/10.37669/milliegitim.872480

Öz

Bu çalışmanın amacı yenilenen Ortaöğretim Türk Dili ve Edebiyatı Dersi Program kazanımlarının uygulanabilirliğinin 21. yüzyıl becerileri açısından incelenmesidir. Bu amaç doğrultusunda 9. Sınıf Ortaöğretim Türk Dili ve Edebiyatı ders kitabındaki metinler ve etkinliklerle, öğretmen ve öğrenci görüşleri incelenmiştir. Araştırma bu amaca uygun olarak nitel çalışma yöntemlerinden durum incelemesi ile desenlenmiştir. 9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı ders kitabında bilgi okuryazarlığıyla ilgili çok sayıda metin yer alırken medya okuryazarlığı ile girişimcilik ve öz yönetim becerileriyle ilgili hiç metne rastlanmamıştır. Ders kitabında yer alan etkinliklerde bilgi okuryazarlığı ile ilgili çok sayıda etkinliğe yer verilirken medya okuryazarlığı, üretkenlik ve hesap verebilirlik, iletişim ve iş birliği, girişimcilik ve öz yönetim, liderlik ve sorumluluk becerilerine yönelik hiçbir etkinliğe rastlanmamıştır. Öğretmenlerin program hakkında yeterli bilgi sahibi olmadıkları ve bunu öğretim sürecine tam olarak yansıtamadıkları sonucuna ulaşılmıştır. Öğrencilerin yaratıcılık ve yenilenme, eleştirel düşünme ve problem çözme, üretkenlik ve hesap verebilirlik, liderlik ve sorumluluk, sosyal ve kültürlerarası beceriler, bilgi ve iletişim teknolojileri okuryazarlığı becerileriyle ilgili bilgi sahibi olmadığı, bunun için Türk dili ve edebiyatı dersi ile bu beceriler arasında ilgi kuramadığı belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Avcı, Ö. (2018). Farklılaştırılmış öğretim uygulamalarının öğrencilerin girişimcilik becerisi ve akademik başarısı üzerine etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Kırıkkale Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Kırıkkale.
  • Bozkırlı, K.Ç. ve Er, O. (2018). Türk Dili ve Edebiyatı Öğretim Programı’nın uygulanabilirliğinin öğretmen görüşlerine göre incelenmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, Sayı: 7/3, S. 1931-1946.
  • Cemiloğlu, M. (2018). 2017 Tarihli Türk Dili ve Edebiyatı Dersi Öğretim Programına eleştirel yaklaşım. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 31, 279-298.
  • Çevirme, H. (2018). Türk Dili ve Edebiyatı Dersi Öğretim Programı’nın kültürel işlevi. Turkish Studies Current Debates in Social Sciences (CUDES-2018) Volume 13/23, Summer 2018, p. 37-52 DOI Number: http://dx.doi.org/10.7827/Turkish Studies.14273 ISSN: 1308-2140, ANKARA-TURKEY.
  • Eskimen, A.D. (2018). 2018 yılı Türk Dili ve Edebiyatı Dersi Öğretim Programı ve 9.-10. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı ders kitaplarında yer alan değerler. International Journal of SocialScienceDoinumber: http://dx.doi.org/10.9761/JASSS7549 Number: 66, p. 51-67. Gelişli, Y. ve Doğan, E. (2020). Türk dili ve edebiyatı ortaöğretim programına 21. Yüzyıl becerilerinin yansıması. TURAN Stratejik Araştırmalar Merkezi, vol. 12, no.47, pp. 58-69.
  • Glesne, C. (2013). Nitel araştırmaya giriş ( A. Ersoy ve P. Yalçınoğlu Çeviri ed.). Ankara: Ani Yayıncılık.
  • Göksün, D. O. (2016). Öğretmen adaylarının 21. yy. öğrenen becerileri ve 21. yy öğreten becerileri arasındaki ilişki (Yayımlanmamış Doktora Tezi), Anadolu Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir.
  • Hotaman, D. (2019). Ekonomik açıdan 21. yüzyıl becerileri. Tuğluk, M.N. (Ed.), Eğitimde ve endüstride 21. Yüzyıl becerileri ( 269-292 ). Pegem Akademi.
  • Karaca, T. (2017). Fen öğretiminde yaratıcı zıt düşünme (Yazıd) tekniğinin kullanılmasının ortaokul 7.sınıf öğrencilerinin yaratıcılık ve problem çözme becerileri üzerine etkisi (Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Bülent Ecevit Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Zonguldak.
  • Karacaoğlu, Ö.C. ve Acar, E. (2010). Yenilenen programlarının uygulanmasında öğretmenlerin karşılaştığı sorunlar. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt: 7, Sayı: 1, 45-58.
  • Mayring, F. (2011). Nitel Sosyal Araştırmaya Giriş. (Çev. Adnan Gümüş ve M. Sezai Durgun). Ankara: Bilgesu Yayınları.
  • MEB (2017). Ortaöğretim Türk Dili ve Edebiyatı Dersi Öğretim Programı. Talim Terbiye Kurulu: Ankara.
  • MEB (2018). Ortaöğretim Türk Dili ve Edebiyatı Dersi Öğretim Programı(9,10,11 ve12. Sınıflar). Talim Terbiye Kurulu: Ankara.
  • MEB. (2017). Ortaöğretim Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı (9. Sınıflar). Talim Terbiye Kurulu: Ankara.
  • Merriam, S. B. (2013). Nitel Araştırma Desen ve Uygulama İçin Bir Rehber (Çev. S. Turan). Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Orbeyi, S. Ve Güven, B. (2008). Yeni ilköğretim Matematik Dersi Öğretim Programı’nın değerlendirme öğesine ilişkin öğretmen görüşleri. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 133-147.
  • Soysal, T. ve Kurudayıoğlu, M. (2018). Milli Eğitim Bakanlığı 9. Sınıf Türk Dili ve Edebiyatı Ders Kitabı’nın 2017 programındaki yeterlilikler ve beceriler açısından incelenmesi. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı: 48, s. 238-254.
  • Özçelik, A. D. Ö. ve Eke, K. (2019). 21. yüzyıl öğretmenlerinde sosyal Beceriler. Tuğluk, M.N. (Ed.), Eğitimde ve endüstride 21. Yüzyıl becerileri ( 225-248). Pegem Akademi.
  • The Partnership for 21st Century Learning (2006). 10.02.2019 tarihinde http://www.p21.org/ adresinden erişildi.
  • TTKB, (2017). Müfredatta yenilik ve değişiklik çalışmalarımız üzerine. Ankara. ( Bu doküman 18 Temmuz 2017 tarihinde Milli Eğitim Bakanlığı tarafından yapılan basın toplantısı için hazırlanmıştır.)
  • Tarhan, M. (2018). Sosyal Bilgiler dersinde girişimcilik becerisinin kazandırılması üzerine bir eylem araştırılması ( Yayımlanmamış doktora tezi). Bolu Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Topçu, M.S. ve Çiftçi, A. (2019). 21. Yüzyıl becerileri ve STEM. Tuğluk M.N. (Ed.), Eğitimde ve endüstride 21. yüzyıl becerileri (95-114 ). Pegem Akademi.
  • Yıldırım, A. Ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (9. Bsk.). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yin, R. K. (2009). Case study research: Design and methods (4th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Betül Sarıtaş 0000-0001-9068-6330

Adile Yılmaz 0000-0001-9068-6330

Yayımlanma Tarihi 9 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 51 Sayı: 234

Kaynak Göster

APA Sarıtaş, B., & Yılmaz, A. (2022). ORTAÖĞRETİM TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERSİNİN 21. YÜZYIL BECERİLERİ AÇISINDAN İNCELENMESİ. Milli Eğitim Dergisi, 51(234), 1137-1160. https://doi.org/10.37669/milliegitim.872480