Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLGİ, MEDYA VE TEKNOLOJİ BECERİLERİ İLE UZAKTAN EĞİTİME YÖNELİK GÖRÜŞLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ

Yıl 2022, Cilt: 51 Sayı: 235, 2559 - 2580, 15.08.2022
https://doi.org/10.37669/milliegitim.893659

Öz

Bu araştırmanın amacı, öğretmen adaylarının bilgi, medya ve teknoloji becerilerinin uzaktan eğitim üzerindeki yordayıcılık düzeyini belirlemektir. İlişkisel tarama modeli kullanılan araştırmada; Bir devlet üniversitesinin eğitim fakültesinde farklı bölüm ve sınıflarda öğrenim gören 359 öğretmen adayına Bilgi, Medya ve Teknoloji Becerileri Yeterlilik Ölçeği ile Uzaktan Eğitim Görüşleri Ölçeği uygulanarak veriler elde edilmiştir. Değişkenler arasındaki ilişkiler parametrik testlerden t-testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), korelasyon ve çoklu regresyon analizi ile hesaplanmıştır. T-testi sonuçlarına göre programlama, problem çözme, dijital içerik geliştirme, etkililik ve yatkınlık düzeyleri cinsiyet açısından anlamlı bir farklılık göstermektedir. Tek yönlü varyans analizi (ANOVA) sonuçlarına göre iletişim ve iş birliği, programlama, problem çözme, dijital içerik geliştirme, güvenlik, etkililik, öğreticilik ve bilgi, medya ve teknoloji becerileri toplam puanları sınıf düzeyi bakımından; programlama, dijital içerik geliştirme ve bilgi, medya ve teknoloji becerileri yeterliliği toplam puanları bölüm açısından anlamlı bir farklılık göstermektedir. Korelasyon analizi sonuçlarına göre en yüksek ilişkiler programlama ve etkililik arasında görülmüştür. Çoklu regresyon analizi sonuçlarına göre ise problem çözme öğretmen adaylarının uzaktan eğitime yönelik görüşlerinin anlamlı bir yordayıcısıdır. Araştırmanın sonunda öğretmen adaylarının bilgi, medya ve teknoloji becerilerini ve uzaktan eğitime yönelik tutumlarını geliştirmeye yönelik öneriler sunulmuştur.

Destekleyen Kurum

Kırıkkale Üniversitesi

Kaynakça

  • Akkoyunlu B., ve Feza, O. (2003). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi bölümü öğrencilerinin bilgisayar kullanma öz yeterlik inancı ile demografik özellikleri arasındaki ilişki [Elektronik Versiyonu]. The Turkish Online Journal Of Education Technology, 2(3).
  • Alıcı, D. (2013). Okula yönelik tutum ölçeğinin geliştirilmesi: güvenirlik ve geçerlik çalışması. Eğitim ve Bilim, 38.168.
  • Braten, I., ve Stromso, H. I. (2006). Epistemological beliefs, interest, and gender as predictors of Internet-based learning activities. Computers in Human Behaviour. https://doi.org/10.1016/j.chb.2004.03.026
  • Can, E. (2020). Coronavirüs (Covid-19) Pandemisi ve Pedagojik Yansımaları: Türkiye’de Açık ve Uzaktan Eğitim Uygulamaları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi 6.2: 11-53.
  • Cohen, J. (1988). The t test for means. Statistical power analysis for the behavioural sciences.
  • Çavuş, H., ve Gökdaş, İ. (2006). Eğitim fakültesinde öğrenim gören öğrencilerin internetten yararlanma nedenleri ve kazanımları. Yüzüncüyıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 3 (2), 56-78.
  • Demir, E. (2014). Uzaktan eğitime genel bir bakış. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 39.
  • Dinçer, S. (2016). Bilgisayar destekli eğitim ve uzaktan eğitime genel bir bakış. Adana, Seyhan, Türkiye. http://meb.ai/UCVqRe adresinden erişilmiştir.
  • Erturgut, R. (2008). İnternet Temelli Uzaktan Eğitimin Örgütsel, Sosyal, Pedagojik ve Teknolojik Bileşenleri. Bilişim Teknolojileri Dergisi 1.2.
  • Gay, L.R., Airasian, P. (2000). Educational Research. New Jersey: Upper Saddle River,.
  • Gelen, İ. (2017). P21-Program ve Öğretimde 21. Yüzyıl Beceri Çerçeveleri (ABD Uygulamaları). Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi 1.2: 15-29.
  • Gerçek, C., Köseoğlu, P., Yılmaz, M., ve Soran, H. (2006). Öğretmen adaylarının bilgisayar kullanımına yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30(30), 130-139.
  • Guttman, C. (2003). Education in and for the ınformation society. paris, the united nations educational, scientific and cultural organization (UNESCO). 03 Ocak 2021 tarihinde http://unesdoc.unesco.org/images/0013/001355/135528e.pdf adresinden erişildi.
  • Hamarat, E. (2019). 21. Yüzyıl Becerileri Odağında Türkiye’nin Eğitim Politikaları. Seta Analiz 272.
  • Hazar, E. (2018). Bilgi, Medya ve Teknoloji Becerileri Yeterlilik Ölçeği: Geçerlilik ve Güvenilirlik Çalışması. İnsan Bilimleri Dergisi , 15 (2), 1306-1316.
  • İbicioğlu, H., ve Antalyalı, Ö. L. (2005). Uzaktan eğitimin başarısında imkan algı motivasyon ve etkileşim faktörlerinin etkileri: Karşılaştırmalı bir uygulama. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi 14.2: 325-338.
  • İşman, A. (2008). Uzaktan eğitim. Pegem Akademi.
  • Keskin, M., ve Özer, D. (2020). Covıd-19 sürecinde öğrencilerin web tabanlı uzaktan eğitime yönelik geri bildirimlerinin değerlendirilmesi. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi 5.2: 59-67.
  • Kırık, A. M. (2014). Uzaktan eğitimin tarihsel gelişimi ve Türkiye’deki durumu. Marmara İletişim Dergisi / Marmara University Journal Of Communication, 73-94, 21.
  • Koçak, O., Kavi, E., ve Es, M. (2017). Bilgi toplumu perspektifinde refah devleti: Finlandiya modeli. Yalova Sosyal Bilimler Dergisi 7.13: 48-75.
  • Kylonen, P. C. (2012). Measurement of 21st century skills within the common core state standards. Paper Presented At The Invitational Research Symposium On Technology Enhanced Assessments.
  • Menzi, N., Çalışkan, E., ve Çetin, O. (2012). Öğretmen adaylarının teknoloji yeterliliklerinin çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Anadolu Journal Of Educational Sciences International 2.1.
  • Millî Eğitim Bakanlığı, (2014). Fatih Projesi Hakkında. Erişim :http://fatihprojesi. meb.gov.tr/tr/icerikincele.php?id=6 sayfasından 13.01.2021 tarihinde erişildi.
  • Millî Eğitim Bakanlığı, (2017). Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. Müfredatta yenileme ve değişiklikçalışmalarımızüzerine.Erişim:http://ttkb.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2017_07/18160003_basin_aciklamasi-program.pdf adresinden 13.01.2021 tarihinde erişildi.
  • Moore, N. (1997). “The Information Society”, in World Information Report 1997/98, ed. Yves Courrier and Andrew Large (Paris: UNESCO Publishing, 1997), 271f.
  • Moran, J. M. (1997). Como utilizar a Internet na educação. Ciência da informação, v. 26, n.2.
  • Omito, O. (2016). Evaluating learners’s ability to use technology in distance education: The case of external degree programme of the university of nairobi. Turk. Online J. Distance Educ. 2016, 17, 147–157.
  • Özkul, A. E., ve Girginer, N. (2001). Uzaktan eğitimde teknoloji ve etkinlik. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 3.
  • Özyürek, A., Begde, Z., Yavuz, N. F., ve Özkan, İ. (2016). Uzaktan eğitim uygulamasının öğrenci bakış açısına göre değerlendirilmesi. Karabük Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 6(2), 595-605.
  • Partnership for 21st Century Skills, (2009). A framework for 21st century learning. Tucson: AZ: P21. Available at: www.21stcenturyskills.org.
  • Qureshi, E., and Antosz, E. (2002). An interesting profile-university students who take distance education courses show weaker motivation than on-campus students. Online Journal of Distance Learning Administration, 5.
  • Schwarz, G. (2001). Literancy Expanded: The rol of media literancy in teacher education ”, Teacher Education Quartily . 111:19.
  • Seçil, Som., ve Kurt, A. A. (2012). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri eğitimi bölümü öğrencilerinin medya okuryazarlık düzeyleri. Anadolu Journal Of Educational Sciences International 2.1.
  • Shields, M. (2005). Information literacy, statistical literacy, data literacy. IASSIST quarterly, 28(2-3), 6-6.
  • Simsar, A., ve Kadim, M. (2017). Okul öncesi öğretmenlerinin bilişim teknolojilerini kullanma durumları ve bunun öğretime etkisi. Kilis 7 Aralık Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 7.14: 127-146.
  • Strateji ve Bütçe Başkanlığı, (2019). On Birinci Kalkınma Planı. Erişim: https://www.sbb.gov.tr/wp-content/uploads/2019/11/on_bırıncı_kalkınma-planı_2019-2023.pdf adresinden 01.02.2021 tarihinde erişildi.
  • Şahin, M. C., ve Namlı, N. A. (2019). Öğretmen adaylarının eğitimde teknoloji kullanma tutumlarının incelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi 23.1: 95-112.
  • Toquero, C. M. (2020). Challenges and opportunities for higher education amid the COVID-19 pandemic: The Philippine context. Pedagogical Research, 5(4).
  • Yeşilorman, M., ve Koç, F. (2014). Bilgi toplumunun teknolojik temelleri üzerine eleştirel bir bakış. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, Cilt: 24, Sayı: 1: 117-133.
  • Yıldırım, S., Yıldırım, G., Çelik, E., ve Karaman, S. (2014). Uzaktan eğitim öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik görüşleri: Bir Ölçek Geliştirme Çalışması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 3(3), 365-370.
  • Yıldız, E., ve Seferoğlu, S. S. (2020). Uzaktan eğitim öğrencilerinin çevrim içi teknolojilere yönelik öz yeterlik algılarının incelenmesi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 18.1: 33-46.
  • Yılmaz, M., Üredi, L., ve Akbaşlı, S. (2014). Sınıf öğretmeni adaylarının bilgisayar yeterlilik düzeylerinin ve eğitimde teknoloji kullanımına yönelik algılarının belirlenmesi. Uluslararası Beşeri Bilimler ve Eğitim Dergisi (International Journal Of Humanities And Education), 1(1), 105–121.
  • Yılmaz, R., Sezer, B., ve Yurdugül, H. (2019). Üniversite öğrencilerinin e-öğrenmeye hazır bulunuşluklarının incelenmesi: Bartın Üniversitesi Örneği.
  • Yoon, J. (2007). Media education: benefits for students and teachers at alternative high schools. Temple University, AMLA 2007 Research Summit.
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Neslin İhtiyaroğlu 0000-0002-3872-0922

Ömer Ulucan 0000-0003-3042-830X

Yayımlanma Tarihi 15 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 51 Sayı: 235

Kaynak Göster

APA İhtiyaroğlu, N., & Ulucan, Ö. (2022). ÖĞRETMEN ADAYLARININ BİLGİ, MEDYA VE TEKNOLOJİ BECERİLERİ İLE UZAKTAN EĞİTİME YÖNELİK GÖRÜŞLERİ ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ. Milli Eğitim Dergisi, 51(235), 2559-2580. https://doi.org/10.37669/milliegitim.893659