Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

OPINIONS OF SOCIAL STUDY TEACHERS ON TECHNOLOGY AND TECHNOLOGY LITERACY

Yıl 2022, Cilt: 51 Sayı: 235, 2625 - 2650, 15.08.2022
https://doi.org/10.37669/milliegitim.899441

Öz

The aim of this study is to determine the knowledge and usage of Social Studies teacher candidates about technology. Phenomenology (phenomenology) design was used in the research. While determining the study group, an purposive sampling type was selected. The study group of the research consists of 19 Social Studies teacher candidates. The qualitative data obtained from this study were analyzed by content analysis. A semi-structured interview was conducted to determine the participants' views on technology literacy, the relationship between technology and education, and the importance of technology in education. According to the findings of the research, it can be proven by the frequent expressions of the technology-oriented classes while giving examples of the classroom environments that the participants can generally provide education using technological tools. They added that technology is very important in education.

Kaynakça

  • AKTURAN, Ulun, & ESEN, Atakan (2008). Nitel araştırma yöntemleri: Nvivo 7.0 ile Nitel veri analizi içinde. (s-83-98). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • AY, Tuğba Selanik & YAVUZ, Ümit (2016). Sınıf Öğretmenlerinin Sosyal Bilgiler Dersinde Okuryazarlık Becerilerini Kazandırmaya Yönelik Gerçekleştirdikleri Uygulamalar. Anadolu Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 31-63.
  • AYDIN, Fatih (2009). Teknolojinin doğasına yönelik fen bilgisi öğretmen adaylarının görüşlerinin ve kavramlarının gelişimi ve öğretimde ikilemlerin etkililiği. (Yayımlanmamış doktora tezi) Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • AYDIN, Fatih & SİLİK, Yavuz (2018). Teknoloji okuryazarliği: Tarihsel bir betimleme. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(2), 107-126.
  • AYVACI, Hakan Şevki, BÜLBÜL, Sinan & ÜNSAL, Hatice (2019). Farklı Programlarda Öğrenim Gören Öğretmen Adaylarının Teknoloji Okuryazarlık Seviyelerinin Çeşitli Değişkenler Çerçevesinde Karşılaştırılması. Fen Matematik Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Dergisi, 2(1), 1-16.
  • BELDAĞ, Adem & YAYLACI, Ali Faruk (2014). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Eğitim Sistemi Hakkındaki Görüşleri. Electronic Journal of Social Sciences, 13(48), 90-107.
  • BESSAC, Kenneth (2002). Perceived Importance Students Have of Technological Literacy. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Teknoloji Eğitimi, Wisconsin-Stout Univercity, USA.
  • BÖLÜKBAŞI, Fatoş (2012). Teknoloji Okuryazarlığına İlişkin İlköğretim Öğretmenlerinin Görüşleri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • CRESWEL, John W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. California: Sage.
  • ÇOBAN, Ahmet & ORAL, Behçet (2014). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • DERFLER, Kathlen. E. (2002). Factors which affect middle school teachers’ willingness to utilize technology as an instructional tool. Unpublished Doctorate Thesis. La Sierra University, California.
  • DURMAZ, Seher (2011). Fen Öğretiminde Teknoloji okuryazarlığı, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Niğde Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Niğde.
  • EARNEST Wesley Brain (2001). Technological literacy: Professional development and funding throughout the commonwealth of Virginia. Unpublished Doctorate Thesis, University of Virginia, Virginia.
  • EISENBERG, Michael B., & JOHNSON, Doug (2002) Learning and Teaching Information Technology: Computer Skills in Context. ERIC Document Reproduction No. ED 465 377.
  • ERDAŞ KARTAL, Eda, AKSÜT, Pelin & AYDIN, Fatih (2015). Fen ve Teknoloji Öğretim Programlarının Teknoloji Okuryazarlığı Boyutları Açısından İncelenmesi Boylamsal Bir Çalışma. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 132-146.
  • FRAENKEL, Jack R. & WALLEN, Norman E. (2009), How to design and evaluation research in education. New York: McGraw-Hill.
  • FRIEDMAN, Adam & HEAFNER, Tina (2006). Student Creation of Social Studies Spesific Websites to Enhance Historical Understandings. C. Crawford et al. (Ed.) Society for Information Technology and Teacher Education International Conference 2006 Bildiri Kitabı(4103-4108). Chesapeake, VA: AACE
  • GARMIRE, Eric & PEARSON, Greg (2006). Tech Tally. Approaches To Assessing Technological Literacy. Washington, DC: National Academy of Engineering and National Research Council.
  • HANSEN, James Watson (2003). To Change Perceptions Of Technology Programs. Journal of Technology Studies, 29, 16-19.
  • İNAL, Yavuz, ÇINAR, Nesibe Özen & ÇAĞILTAY, Kürşat (2016). Kamu İnternet Sitelerinde Yer Alan Arama Alanlarının Kullanılabilirliği ve Buna Yönelik Kullanıcı Davranışlarının Belirlenmesi. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 9(1), 41-54.
  • LANGER, Judith (1987). A sociocognitive perspective on literacy. J. Langer (Ed.). Languagae, literacy and culture: issues of society and schooling içinde (s.1-20) Norwood, NJ:Ablex.
  • LAUGKSCH, Rudiger Christian (2000). Scientific literacy: A conceptual overview. Science Education, 84(1), 71–94.
  • LOMBARDI, Allison, IZZO, Margo V. & RİFENBARK, Graham G. (2016). A Preliminary Psychometric Analysis of a Measure of Information Technology Literacy Skills. Career Development and Transition for Exceptional Individuals, 40(4), 235-243.
  • MILES, Matthew B. & HUBERMAN, Michael M. (1994). Qualitative data analysis (2th Edition). London: Sage Publications
  • PANDYA, Jessica Zacher & ÁVILA, Julianna (2016). Inequitable variations: a review of research in technology, literacy studies and special education. University of North Carolina, Charlotte.
  • OLSON, Michael & FAZİO, Russel H. (2003). Relations between implicit measures of prejudice: What are we measuring?. Psychological Science, 14(6), 636-639.
  • PATTON, Michael Quinn (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. M. Bütün, S. Beşir Demir (3. Baskıdan Çeviri, Çev. Ed.). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • RITZHAUPT, Albert D., LIU Feng, DAWSON Kara & BARRON Ann E. (2013). Differences in Student Information and Communication Technology Literacy Based on Socio-Economic Status, Ethnicity, and Gender. Evidence of a Digital Divide in Florida Schools. Journal of Research on Technology in Education, 45(4), 291-307.
  • SUR, Emine (2012). İlköğretim İkinci Kademe Öğretmen ve Öğrencilerinin Teknoloji Okuryazarlığına İlişkin Görüşleri, Yüksek Lisans Tezi, Niğde Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Niğde.
  • TARMAN, Bülent & BAYTAK, Ahmet (2011). Teknolojinin Eğitimdeki Yeni Rolü: Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Bakış Açıları. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 10(2), 891-908.
  • TAŞ, Mahmut & DÜZ, İsmail (2016). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Teknoloji Entegrasyonu. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(20), 180-188.
  • TAYLOR, Maria de Lourdes Machado (2004). An analysis of the variables that affect technology literacy as related to selected student association activities. (Unpublished Doctorate Thesis), North Carolina State University.
  • TÜRKOĞLU, Nurçay (2007). İletişim Bilimlerinden Kültürel Çalışmalara Toplumsal İletişim, Tanımlar, Kavramlar, Tartışmalar, İstanbul: Kalemus Yayınları,
  • TÜRNÜKLÜ, Abbas (2000). Eğitimbilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi. 24, 543-560.
  • UTAMI, Viana Betty. & WILUJENG, Insih. (2019) STEM application through simple technology to improve technology literacy. Journal of Physics: Conference Series, 1440, The 5th International Seminar on Science Education 26 October 2019, Yogyakarta, Indonesia.
  • WHITWORTH, Shelli A. & BERSON, Michael J. (2003). Computer Technology in The Social Studies: An Examination Of The Effectiveness Literature (1996-2001). Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 2(4), 471-508.
  • YAMAN, Cemre (2020). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Bilişim Teknolojileri ve İletişim Becerileri İle Fen ve Teknoloji Okuryazarlığına Yönelik Öz Yeterlik Algıları Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Aydın.
  • YILDIRIM, Ali & ŞİMŞEK, Hasan (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • YILMAZ, Muhammet (2016). İlkokul öğretmenlerinin eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin bilgisayar yeterliliklerinin ve teknoloji tutumlarının değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Mersin University, Mersin.
  • YİĞİT, Emine Özlem (2011). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının teknoloji okuryazarlığı düzeylerinin ve teknoloji ile bütünleştirilmiş sosyal bilgiler öğretimine yönelik görüşlerinin belirlenmesi. (Yayımlanmamış Doktora tezi), Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • YULDAŞEV, Davran & SERHATERİ, Ayhan (2015). Technology And Electronic Products Purchase Naught Importance By University Students. Eurasian Business & Economics Journal, 3(3), 22-36.
  • YÜKSEL, Tuğçe (2017). Teknoloji Nedir? Faydaları ve Zararları Nelerdir? Makaleler.com Erişim tarihi: 07/09/2020.

SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ TEKNOLOJİYE VE TEKNOLOJİ OKURYAZARLIĞINA DAİR GÖRÜŞLERİ

Yıl 2022, Cilt: 51 Sayı: 235, 2625 - 2650, 15.08.2022
https://doi.org/10.37669/milliegitim.899441

Öz

Bu araştırmanın amacı, Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının teknolojiye karşı olan bilgilerini ve teknolojiyi kullanım durumlarını tespit etmektir. Araştırmada fenomenoloji (olgubilim) deseni kullanılmıştır. Çalışma grubu belirlenirken amaçlı örnekleme türü seçilmiştir. Araştırmanın çalışma gurubunu 19 Sosyal Bilgiler öğretmen adayı oluşturmaktadır. Katılımcıların teknoloji okuryazarlığı, teknoloji ve eğitim arasındaki ilişki ve eğitimde teknolojinin önemi ile ilgili görüşlerini belirlemek için yarı yapılandırılmış bir görüşme formu kullanılmıştır. Bu araştırmadan elde edilen nitel veriler içerik analiziyle çözümlenmiştir. Araştırmada elde edilen bulgulara göre katılımcıların genel olarak teknolojik aletler kullanarak eğitim verebileceklerini ve bu oluşturacakları sınıf ortamlarına örnek verirken teknoloji odaklı sınıfların sık sık dile getirmeleriyle kanıtlanabilir. Teknolojinin eğitimde çok önemli olduğunu da eklemişlerdir.

Kaynakça

  • AKTURAN, Ulun, & ESEN, Atakan (2008). Nitel araştırma yöntemleri: Nvivo 7.0 ile Nitel veri analizi içinde. (s-83-98). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • AY, Tuğba Selanik & YAVUZ, Ümit (2016). Sınıf Öğretmenlerinin Sosyal Bilgiler Dersinde Okuryazarlık Becerilerini Kazandırmaya Yönelik Gerçekleştirdikleri Uygulamalar. Anadolu Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 31-63.
  • AYDIN, Fatih (2009). Teknolojinin doğasına yönelik fen bilgisi öğretmen adaylarının görüşlerinin ve kavramlarının gelişimi ve öğretimde ikilemlerin etkililiği. (Yayımlanmamış doktora tezi) Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • AYDIN, Fatih & SİLİK, Yavuz (2018). Teknoloji okuryazarliği: Tarihsel bir betimleme. Ihlara Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(2), 107-126.
  • AYVACI, Hakan Şevki, BÜLBÜL, Sinan & ÜNSAL, Hatice (2019). Farklı Programlarda Öğrenim Gören Öğretmen Adaylarının Teknoloji Okuryazarlık Seviyelerinin Çeşitli Değişkenler Çerçevesinde Karşılaştırılması. Fen Matematik Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Dergisi, 2(1), 1-16.
  • BELDAĞ, Adem & YAYLACI, Ali Faruk (2014). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Eğitim Sistemi Hakkındaki Görüşleri. Electronic Journal of Social Sciences, 13(48), 90-107.
  • BESSAC, Kenneth (2002). Perceived Importance Students Have of Technological Literacy. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Teknoloji Eğitimi, Wisconsin-Stout Univercity, USA.
  • BÖLÜKBAŞI, Fatoş (2012). Teknoloji Okuryazarlığına İlişkin İlköğretim Öğretmenlerinin Görüşleri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi) Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • CRESWEL, John W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. California: Sage.
  • ÇOBAN, Ahmet & ORAL, Behçet (2014). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Pegem Akademi Yayıncılık, Ankara.
  • DERFLER, Kathlen. E. (2002). Factors which affect middle school teachers’ willingness to utilize technology as an instructional tool. Unpublished Doctorate Thesis. La Sierra University, California.
  • DURMAZ, Seher (2011). Fen Öğretiminde Teknoloji okuryazarlığı, (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Niğde Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Niğde.
  • EARNEST Wesley Brain (2001). Technological literacy: Professional development and funding throughout the commonwealth of Virginia. Unpublished Doctorate Thesis, University of Virginia, Virginia.
  • EISENBERG, Michael B., & JOHNSON, Doug (2002) Learning and Teaching Information Technology: Computer Skills in Context. ERIC Document Reproduction No. ED 465 377.
  • ERDAŞ KARTAL, Eda, AKSÜT, Pelin & AYDIN, Fatih (2015). Fen ve Teknoloji Öğretim Programlarının Teknoloji Okuryazarlığı Boyutları Açısından İncelenmesi Boylamsal Bir Çalışma. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 132-146.
  • FRAENKEL, Jack R. & WALLEN, Norman E. (2009), How to design and evaluation research in education. New York: McGraw-Hill.
  • FRIEDMAN, Adam & HEAFNER, Tina (2006). Student Creation of Social Studies Spesific Websites to Enhance Historical Understandings. C. Crawford et al. (Ed.) Society for Information Technology and Teacher Education International Conference 2006 Bildiri Kitabı(4103-4108). Chesapeake, VA: AACE
  • GARMIRE, Eric & PEARSON, Greg (2006). Tech Tally. Approaches To Assessing Technological Literacy. Washington, DC: National Academy of Engineering and National Research Council.
  • HANSEN, James Watson (2003). To Change Perceptions Of Technology Programs. Journal of Technology Studies, 29, 16-19.
  • İNAL, Yavuz, ÇINAR, Nesibe Özen & ÇAĞILTAY, Kürşat (2016). Kamu İnternet Sitelerinde Yer Alan Arama Alanlarının Kullanılabilirliği ve Buna Yönelik Kullanıcı Davranışlarının Belirlenmesi. Bilişim Teknolojileri Dergisi, 9(1), 41-54.
  • LANGER, Judith (1987). A sociocognitive perspective on literacy. J. Langer (Ed.). Languagae, literacy and culture: issues of society and schooling içinde (s.1-20) Norwood, NJ:Ablex.
  • LAUGKSCH, Rudiger Christian (2000). Scientific literacy: A conceptual overview. Science Education, 84(1), 71–94.
  • LOMBARDI, Allison, IZZO, Margo V. & RİFENBARK, Graham G. (2016). A Preliminary Psychometric Analysis of a Measure of Information Technology Literacy Skills. Career Development and Transition for Exceptional Individuals, 40(4), 235-243.
  • MILES, Matthew B. & HUBERMAN, Michael M. (1994). Qualitative data analysis (2th Edition). London: Sage Publications
  • PANDYA, Jessica Zacher & ÁVILA, Julianna (2016). Inequitable variations: a review of research in technology, literacy studies and special education. University of North Carolina, Charlotte.
  • OLSON, Michael & FAZİO, Russel H. (2003). Relations between implicit measures of prejudice: What are we measuring?. Psychological Science, 14(6), 636-639.
  • PATTON, Michael Quinn (2014). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri. M. Bütün, S. Beşir Demir (3. Baskıdan Çeviri, Çev. Ed.). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • RITZHAUPT, Albert D., LIU Feng, DAWSON Kara & BARRON Ann E. (2013). Differences in Student Information and Communication Technology Literacy Based on Socio-Economic Status, Ethnicity, and Gender. Evidence of a Digital Divide in Florida Schools. Journal of Research on Technology in Education, 45(4), 291-307.
  • SUR, Emine (2012). İlköğretim İkinci Kademe Öğretmen ve Öğrencilerinin Teknoloji Okuryazarlığına İlişkin Görüşleri, Yüksek Lisans Tezi, Niğde Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Niğde.
  • TARMAN, Bülent & BAYTAK, Ahmet (2011). Teknolojinin Eğitimdeki Yeni Rolü: Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Bakış Açıları. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 10(2), 891-908.
  • TAŞ, Mahmut & DÜZ, İsmail (2016). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Teknoloji Entegrasyonu. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 1(20), 180-188.
  • TAYLOR, Maria de Lourdes Machado (2004). An analysis of the variables that affect technology literacy as related to selected student association activities. (Unpublished Doctorate Thesis), North Carolina State University.
  • TÜRKOĞLU, Nurçay (2007). İletişim Bilimlerinden Kültürel Çalışmalara Toplumsal İletişim, Tanımlar, Kavramlar, Tartışmalar, İstanbul: Kalemus Yayınları,
  • TÜRNÜKLÜ, Abbas (2000). Eğitimbilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi. 24, 543-560.
  • UTAMI, Viana Betty. & WILUJENG, Insih. (2019) STEM application through simple technology to improve technology literacy. Journal of Physics: Conference Series, 1440, The 5th International Seminar on Science Education 26 October 2019, Yogyakarta, Indonesia.
  • WHITWORTH, Shelli A. & BERSON, Michael J. (2003). Computer Technology in The Social Studies: An Examination Of The Effectiveness Literature (1996-2001). Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, 2(4), 471-508.
  • YAMAN, Cemre (2020). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Bilişim Teknolojileri ve İletişim Becerileri İle Fen ve Teknoloji Okuryazarlığına Yönelik Öz Yeterlik Algıları Arasındaki İlişkilerin İncelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Aydın Adnan Menderes Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Aydın.
  • YILDIRIM, Ali & ŞİMŞEK, Hasan (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin.
  • YILMAZ, Muhammet (2016). İlkokul öğretmenlerinin eğitimde teknoloji kullanımına ilişkin bilgisayar yeterliliklerinin ve teknoloji tutumlarının değerlendirilmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Mersin University, Mersin.
  • YİĞİT, Emine Özlem (2011). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının teknoloji okuryazarlığı düzeylerinin ve teknoloji ile bütünleştirilmiş sosyal bilgiler öğretimine yönelik görüşlerinin belirlenmesi. (Yayımlanmamış Doktora tezi), Marmara Üniversitesi, İstanbul.
  • YULDAŞEV, Davran & SERHATERİ, Ayhan (2015). Technology And Electronic Products Purchase Naught Importance By University Students. Eurasian Business & Economics Journal, 3(3), 22-36.
  • YÜKSEL, Tuğçe (2017). Teknoloji Nedir? Faydaları ve Zararları Nelerdir? Makaleler.com Erişim tarihi: 07/09/2020.
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Aydın Güllü 0000-0002-9052-4136

Melike Faiz 0000-0001-8070-6086

Yayımlanma Tarihi 15 Ağustos 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 51 Sayı: 235

Kaynak Göster

APA Güllü, A., & Faiz, M. (2022). SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMEN ADAYLARININ TEKNOLOJİYE VE TEKNOLOJİ OKURYAZARLIĞINA DAİR GÖRÜŞLERİ. Milli Eğitim Dergisi, 51(235), 2625-2650. https://doi.org/10.37669/milliegitim.899441