Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Disleksi Olan Öğrencilerde Cümle Çözümleme ve Ses Temelli Cümle Yöntemleri İle İlkokuma Yazma Öğretiminin Etkililiğinin Karşılaştırılması

Yıl 2022, Cilt: 51 Sayı: 236, 2871 - 2902, 11.11.2022
https://doi.org/10.37669/milliegitim.1051668

Öz

Bu araştırma ile disleksi olan öğrencilerde ilkokuma yazma öğretiminde ses temelli cümle yöntemi ile cümle (çözümleme) yönteminin etkililiğinin karşılaştırılması amaçlanmıştır. Araştırma yarı deneysel yöntemde nicel yaklaşımla tek denekli araştırma modellerinden denekler arası çoklu yoklama modeli olarak desenlenmiştir. Araştırmanın örneklemini 2017-2018 eğitim öğretim yılında bir özel eğitim ve rehabilitasyon merkezinde eğitimine devam eden ikinci ve üçüncü sınıf düzeyinde disleksi tanılı altı özel eğitim öğrencisi oluşturmaktadır. Denekler; öğrenme düzeyleri, yaşları, sosyo-ekonomik ve soyo-kültürel düzeyleri açısından birbirinden farklılık göstermeyen öğrenciler arasından seçilmiştir. Araştırma verileri öğrencilerin okuma yazma etkinliklerindeki başlama ve değişim düzeylerini belirlemek için Okuma Yazma Dereceli Puanlama Ölçeği ve Okuma Yazma Beceri Gözlem Formu ile toplanmıştır. Öğrencilerin farklı iki ilkokuma yazma öğretimindeki başarısına ilişkin veriler grafiklerle analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda cümle çözümleme yönteminin ses temelli cümle yöntemine göre disleksi olan öğrencilerde harflerin, hecelerin, kelimelerin ve cümlelerin okunmasında ve yazımında daha etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu sonuca dayalı olarak disleksi olan öğrencilere ilkokuma yazma öğretiminde cümle çözümleme yöntemi kullanılabilir.

Kaynakça

  • Cemaloğlu, N. (2001). İlk Okuma-yazma Öğretimi,Ankara: Nobel Yayınları. Doğangün, B. (2008). Özel eğitim gerektiren psikiyatrik durumlar. Türkiye’de Sık Karşılaşılan Psikiyatrik Hastalıklar Sempozyum Dizisi, 62, 157-174. Kırcaali-İftar,G. ve Tekin, E., (2006). Özel Eğitimde Yanlışsız Öğretim Yöntemleri. Nobel Yayınları. 3. Baskı. Kurnaz, A. (2016). İlk Okuma Yazma Öğretiminin Temelleri, Ankara: Eğiten Kitap, 33-69. Şenol, M. (2001). Okuma Yazma Öğretiminin Kaynakları. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (42).
Yıl 2022, Cilt: 51 Sayı: 236, 2871 - 2902, 11.11.2022
https://doi.org/10.37669/milliegitim.1051668

Öz

Kaynakça

  • Cemaloğlu, N. (2001). İlk Okuma-yazma Öğretimi,Ankara: Nobel Yayınları. Doğangün, B. (2008). Özel eğitim gerektiren psikiyatrik durumlar. Türkiye’de Sık Karşılaşılan Psikiyatrik Hastalıklar Sempozyum Dizisi, 62, 157-174. Kırcaali-İftar,G. ve Tekin, E., (2006). Özel Eğitimde Yanlışsız Öğretim Yöntemleri. Nobel Yayınları. 3. Baskı. Kurnaz, A. (2016). İlk Okuma Yazma Öğretiminin Temelleri, Ankara: Eğiten Kitap, 33-69. Şenol, M. (2001). Okuma Yazma Öğretiminin Kaynakları. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, (42).
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ahmet Kurnaz 0000-0003-1134-8689

Emine Seçil Karamuklu 0000-0002-6010-8406

Yayımlanma Tarihi 11 Kasım 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 51 Sayı: 236

Kaynak Göster

APA Kurnaz, A., & Seçil Karamuklu, E. (2022). Disleksi Olan Öğrencilerde Cümle Çözümleme ve Ses Temelli Cümle Yöntemleri İle İlkokuma Yazma Öğretiminin Etkililiğinin Karşılaştırılması. Milli Eğitim Dergisi, 51(236), 2871-2902. https://doi.org/10.37669/milliegitim.1051668