2012 yılında Türkiye’de Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) tarafından eğitsel elektronik içeriğe sahip olarak hayata geçirilen Eğitim Bilişim Ağı (EBA) ülkede eğitimin geleceği için büyük bir devrimin başlangıcı mı, yoksa sıradan bir teknoloji uygulaması mı olacaktır? Bu araştırma, EBA Fizik uygulamalarının K-12 öğrencilerinin fen bilimleri alan becerileri üzerindeki etkilerini araştırmayı amaçlamaktadır. Çalışmada nitel araştırma yöntemi ve işbirliği-uygulama odaklı eylem araştırması modeli kullanılmıştır. Uygulama sürecinde karşılaşılan sorunların belirlenmesine yönelik sistematik veri toplama süreci araştırmacı ve uygulayıcılar ile birlikte yürütülmüş, analizler işbirliği içerisinde yapılarak çözüm önerileri geliştirilmiştir. Seçkisiz olmayan örnekleme yöntemi kapsamında amaçlı örneklemdeki maksimum çeşitlilikten ölçüt örneklemesi tercih edilmiştir. Araştırma, 2022-2023 güz dönemi Trabzon-Araklı ilçesindeki bir ilkokul, bir ortaokul ve bir lisede yürütülmüştür. Araştırmanın örneklemini, üç öğretmen ve 98 öğrenci olmak üzere toplamda 101 kişi oluşturmaktadır. Uygulama iki hafta boyunca ve toplamda 18 ders saati sürmüştür. Araştırma verileri araştırmacı, öğrenci ve öğretmenlerin günlüklerinden, yarı yapılandırılmış görüşmelerden ve gözlemlerden elde edilmiştir. Veriler içerik analizi ile değerlendirilmiştir. EBA Fizik uygulamaları sürecinde K-12 öğrencileri, bilimsel süreç becerilerini "çok iyi" düzeyde ortaya koyarak, öğrencilerin heyecan ve istek duyguları üst düzeylere çıkmıştır. Ayrıca bu öğrencilerin, akranları ile etkileşim sağlayarak bilimsel bakış açısı ile öğrenme sürecine dâhil oldukları ortaya çıkmıştır. Grup iletişimlerinde sınıf içinde etkili paylaşım gerçekleşerek kararların sorgulanması sağlanmış, analitik düşünme becerisinin sergilenmesi sağlanmıştır. Akademik başarısı yüksek ve sosyal iletişimi düşük bazı öğrencilerin yaşam becerilerinde grupların düşük puan almalarında etken olduğu ortaya çıkmıştır. Fen bilimleri alan becerilerinin üst düzeylere çıkarılabilmesi için ortaokul ve lise düzeyindeki öğrencilere sırası ile video, simülasyon, deney ve problem çözme etkinlikleri uygulanması önerilmektedir.
Araştırmaya aktif katılım sağlayan çok değerli meslektaşım olan öğretmenlerime, okul müdürlerime ve sevgili öğrencilerime teşekkürlerimi bir borç bilirim.
Will the Education Informatics Network (EBA), which was implemented with educational electronic content by the Ministry of National Education (MEB) in Turkey in 2012, will be the beginning of a great revolution for the future of education in the country, or will it be a common technology application? This research aims to investigate the effects of EBA physics practices on the science field skills of K-12 students. Qualitative research methods and collaboration-practice-oriented action research models were used in the study. The systematic data collection process to determine the problems encountered in the implementation process was carried out with researchers and practitioners, analyzes were made in cooperation and solution proposals were developed. Within the scope of the non-random sampling method, criterion sampling was preferred from the maximum variation in the purposive sampling. The research was carried out in a primary school, a secondary school, and a high school in the Trabzon-Araklı district in the fall semester of 2022-2023. The sample of the research consists of 101 people, three of whom are teachers and 98 students. The application lasted for two weeks and a total of 18 lesson hours. Research data were obtained from the diaries of researchers, students, and teachers, semi-structured interviews, and observations. The data were evaluated by content analysis. In the process of EBA physics applications, it was revealed that K-12 students demonstrated their scientific process skills at an "excellent" level, increased their feelings of excitement and desire to higher levels, interact with their peers, and were involved in the process with a scientific point of view. In group communications, effective sharing was realized within the class, decisions were questioned, and analytical thinking skills were demonstrated. It has been revealed that some students with high academic success and low social communication have a factor in the low scores of the groups in life skills. Video, simulation, experiment, and problem-solving activities should be preferred for middle school and high school students in order to raise their science field skills to higher levels.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Fizik Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 52 Sayı: 1 - K-12 BECERİ EĞİTİMİNDE TÜRKİYE PERSPEKTİFİ: KURAM VE UYGULAMA |