Bu çalışma, okul öncesi dönemdeki çocukların prososyal davranışları ile anne-baba tutumları arasındaki ilişkinin incelenmesi amacıyla gerçekleştirilmiştir. Araştırmada, Türkiye’nin Güneydoğusunda bulunan bir ilde okul öncesi eğitim kurumlarında eğitim gören 60-72 aylık çocukların anne-babaları ile nicel araştırma yöntemlerinden ilişkisel tarama modeli kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Araştırma, veri toplama formlarını eksiksiz dolduran 192 kişinin katılımı ile tamamlanmıştır. Verilerin analizinde; birim sayısı, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma, t testi ANOVA ve Pearson korelasyon analizi uygulanmıştır. Okul öncesi dönemdeki çocukların ‘Çocuk Prososyallik Ölçeği’ puan ortalamaları 80.82 ± 11.46 ve okul öncesi çocukların anne-babalarının Ebeveyn Tutum Ölçeği alt boyutları olan demokratik tutum puan ortalaması 74.14 ±7.53, otoriter tutum puan ortalaması 19.99±6.14, aşırıcı koruyucu tutum puan ortalaması 32.59±5.73 ve izin verici tutum puan ortalaması 21.16 ±4.98 olarak bulunmuştur. Okul öncesi dönemdeki çocukların prososyal davranışları ile anne-baba tutumları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir ilişki bulunmamıştır (p>0,05). Bu çalışmada, okul öncesi dönemdeki çocukların prososyal davranışlarının çeşitli değişkenlerden ve anne-baba tutumlarından etkilenmediği ancak ebeveyn tutumlarının aile tipi ve babanın eğitim düzeyine ait değişkenlerden etkilendiği belirlenmiştir. Ayrıca okul öncesi dönemdeki çocukların prososyal davranışları ile anne-baba tutumları arasında anlamlı bir ilişki bulunmamıştır.
okul öncesi prososyal prososyal davranış anne-baba tutumları olumlu sosyal davranış
yok
yok
yok
This study was carried out to examine the relationship between the prosocial behaviors of preschool children and their parents' attitudes. The research was carried out with the parents of 60-72 month old children studying in pre-school education institutions in a province located in the southeast of Turkey, using the relational survey model, one of the quantitative research methods. The research was completed with the participation of 192 people who filled out the data collection forms completely. In the analysis of data; number of units, percentage, arithmetic mean, standard deviation, t test ANOVA and Pearson correlation analysis were applied. Preschool children's 'Child Prosociality Scale' mean score is 80.82 ± 11.46, and the average score of democratic attitude, which is the sub-dimensions of the Parental Attitude Scale of the parents of preschool children, was 74.14 ±7.53, the mean score of authoritarian attitude was 19.99±6.14, the mean score of extremist-protective attitude was 32.59±5.73 and the mean score of permissive attitude was 21.16 ±4.98.The mean score for permissive attitude was found to be 32.59±5.73 and 21.16 ±4.98. There was no statistically significant relationship between the prosocial behaviors of preschool children and their parents' attitudes (p>0.05). In this study, it was determined that the prosocial behaviors of preschool children were not affected by various variables and parental attitudes, but parental attitudes were affected by variables related to family type and father's education level. In addition, no significant relationship was found between the prosocial behaviors of preschool children and parental attitudes.
yok
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Proje Numarası | yok |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 53 Sayı: 243 |