It is critical for children to maximize the opportunities in digital environments while minimizing the risks and dangers in these environments. The approaches, behaviors, and strategies displayed by parents have a determining role in children's use of technology in this process. Researchers are interested in the roles and strategies that parents take on; this is known as parental mediation. The purpose of this study is to translate the "Parental Mediation" scale into Turkish, identify parents' mediation strategies (PMS), and analyze it using different variables. Firstly, we carried out studies on adapting the scale to Turkish, and then we analyzed the results by applying the prepared scale form to parents. In accordance with the advice of experts, we translated the scale items into Turkish. Then, we applied it to 318 parents of sixth and seventh grade students and conducted a confirmatory factor analysis (CFA). According to the results, the scale's fit levels were sufficient and provided convergent reliability and convergent validity. Additionally, by calculating the Cronbach Alpha reliability coefficient, we determined that the scale and each factor were reliable. Therefore, it may be concluded that a valid and reliable scale has been provided to the field. The results revealed that parents had more restrictive mediation approaches than active mediation, but they also communicated and informed their children. PMS also differed significantly depending on how parent and their children used technology. We believe that the research findings may contribute to the measures to be taken and activities to be carried out within the framework of school-family cooperation in children's use of technology.
parental mediation digital parenting digital opportunities online risks scale adaptation
Çocukların dijital ortamlarda fırsatlardan en üst düzeyde yararlanırken bu ortamlardaki risk ve tehlikelerin en aza indirilmesi oldukça önemlidir. Ebeveynlerin sergiledikleri yaklaşımlar, davranışlar ve stratejiler bu süreçte çocukların teknoloji kullanımları üzerinde belirleyici rol üstlenmektedir. Ebeveynlerin üstlendikleri bu roller ve sergiledikleri yaklaşımları ifade eden ebeveyn arabuluculuğu araştırmacılar tarafından incelenmektedir. Bu araştırmada “Ebeveyn Arabuluculuğu” ölçeğinin Türkçeye uyarlanması, ebeveynlerin arabuluculuk yaklaşımlarının belirlenmesi ve çeşitli değişkenler açısından incelenmesi amaçlanmıştır. Öncelikle ölçeğin Türkçeye uyarlanmasına yönelik çalışmalar yürütülmüş, daha sonra hazırlanan ölçek formu ebeveynlere uygulanarak sonuçlar analiz edilmiştir. Uzman görüşleri doğrultusunda Türkçeye çevrilen maddeler ölçek formunda düzenlenmiş, 6. ve 7. Sınıflarda öğrenim gören 318 öğrenci ebeveynine uygulanarak doğrulayıcı faktör analizi (DFA) yapılmıştır. Ölçeğin uyum düzeylerinin yeterli olduğu görülmüş, birleşme güvenirliği ve yakınsak geçerliğinin sağlandığı belirlenmiştir. Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı hesaplanmış, ölçeğin ve her bir faktörün güvenilir olduğu tespit edilmiştir. Böylece alana geçerli ve güvenilir bir ölçek kazandırıldığı söylenebilir. İkinci aşamada ölçek formu 665 6. ve 7. sınıf öğrenci ebeveynine uygulanmış, ebeveynlerin daha çok kısıtlayıcı arabuluculuk yaklaşımlarına sahip oldukları; ancak aynı zamanda çocuklarıyla iletişim kurarak onları bilgilendirdikleri sonucuna ulaşılmıştır. Ayrıca ebeveynlerin ve çocukların teknoloji kullanımlarının ebeveynlerin arabuluculuk stratejileri (EBAS) üzerinde farklılık oluşturduğu belirlenmiştir. Araştırma bulgularının çocukların teknoloji kullanımında okul-aile işbirliği çerçevesinde alınacak önlemler ve yürütülecek faaliyetler açısından katkı sağlayacağı düşünülmektedir.
ebeveyn arabuluculuğu dijital ebeveynlik dijital fırsatlar çevrimiçi riskler ölçek uyarlama
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kültürlerarası Ölçek Uyarlama, Öğretim Teknolojileri |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Şubat 2025 |
Gönderilme Tarihi | 5 Haziran 2024 |
Kabul Tarihi | 1 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 54 Sayı: 245 |