This article is based on the only identified copy of Nazm al-Jalī, which is the poetic commentary on the eleven principles known as kalimāt-i qudsiya in the Naqshbandiyya order. This work, which teaches ways to educate the nafs (ego), will be examined in terms of form and content in our article. Nazm al-Jalī was written in mathnawī form by Nevşehirli Şükri Ali İbn Süleyman in 1260/1844. The only copy of Nazm al-Jalī that we can find is registered in the Manuscripts Library of the Presidency of Religious Affairs under number 006816/8. This work, written in Ottoman Turkish, consists of 521 couplets. In the couplets in the introduction, it is stated that man was created in the most beautiful way, that he assumed divine responsibility, that awliya are friends of people on the right path, and that Baha’al-dīn Naqshband's way is the right way. In the rest of the work, there is a poetic commentary on eleven principles, eight of which were edited by ‘Abdul Khaliq Ghujduwanī. In the work, a large part of which is devoted to kalimāt-i qudsiya (sacred words), other sufi subjects and concepts such as dhikr, rābitah, murāqabah, wilāyat and sayr wa sulūk are also included. The poet, who was a Naqshbandi-Khālidi disciple, enriched his work with the ideas of Junayd al-Baghdadi, Mawlānā Jalāl'al-dīn al-Rūmī, Baha’al-dīn Naqshband, Saʿd’al-dīn al-Kāshgarī, ʿUbaydullāh Ahrār, Yaqub al-Charkhī, Fakhr'al-dīnʿAlī Safī, Imām Rabbānī and ʿAbdullah al-Dehlawi. According to our research, Nazm al-Jalī is the only work that expounds kalimāt-i qudsiya in verse in a comprehensive manner. This work, of which we have only a single copy in the author's hand writing, is important in terms of Turkish Islamic Literature and Naqshbandi literature.
Turkish-Islamic Literature Şükri Ali İbn Süleyman Nevşehrī Nazm al-Jalī Naqshbandiyya Kalimāt-i Qudsiya
Bu makalemiz, Nakşibendiyye tarikatında kelimât-ı kudsiyye olarak bilinen on bir esasın manzum şerhi olan Nazm-ı Celî’nin tespit edilen tek nüshasına dayanmaktadır. Nefsi eğitmenin yollarını öğreten bu eser, makalemizde şekil ve muhteva açısından incelenecektir. Nazm-ı Celî, 1260/1844 yılında Nevşehirli Şükri Ali İbn Süleyman tarafından mesnevî nazım şekliyle telif edilmiştir. Nazm-ı Celî’nin ulaşabildiğimiz tek nüshası, Diyanet İşleri Başkanlığı Yazma Eserler Kütüphanesi’nde 006816/8 numarada kayıtlı bulunmaktadır. Osmanlı Türkçesi ile yazılan bu eser, 521 beyittir. Mukaddimedeki beyitlerde insanın en güzel biçimde yaratıldığı, ilahi sorumluğu üstlendiği, evliyaların hak yolda insanlara arkadaş olduğu, Bahâeddin Nakşibend’in yolunun hak yol olduğu belirtilmiştir. Eserin devamında ise sekiz tanesi Abdülhâlik Gucdüvânî tarafından tanzim edilen on bir esasın manzum şerhi bulunmaktadır. Büyük bir bölümü kelimât-ı kudsiyyeye ayrılan eserde zikir, râbıta, murâkabe, velâyet ve seyr u sülûk gibi başka tasavvufî konu ve kavramlara da yer verilmiştir. Nakşibendî-Hâlidî müridi olan şair, Cüneyd-i Bağdâdî, Mevlânâ Celâleddîn-i Rûmî, Bahâeddin Nakşibend, Sâdeddîn-i Kâşgarî, Ubeydullah Ahrâr, Yâkûb-ı Çerhî, Fahreddin Ali Safî, İmâm-ı Rabbânî ve Abdullah Dihlevî'nin fikirleriyle eserini zenginleştirmiştir. Araştırmalarımıza göre Nazm-ı Celî, kelimât-ı kudsiyyeyi geniş bir şekilde manzum olarak şerheden yegâne eserdir. Müellif hattı tek bir nüshasına ulaştığımız bu eser, Türk İslam Edebiyatı ve Nakşibendîlik liretatürü açısından önem arz etmektedir.
Türk İslam Edebiyatı Şükri Ali İbn Süleyman Nevşehrî Nazm-ı Celî Nakşibendîlik Kelimât-ı Kudsiyye
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türk İslam Edebiyatı, Tasavvuf |
Bölüm | Araştırma Yazıları |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 19 Haziran 2024 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 20 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 3 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 18 |