This article is based on the only identified copy of Nazm al-Jalī, which is the poetic commentary on the eleven principles known as kalimāt-i qudsiya in the Naqshbandiyya order. This work, which teaches ways to educate the nafs (ego), will be examined in terms of form and content in our article. Nazm al-Jalī was written in mathnawī form by Shukrī Ali Ibn Sulayman Nawshahrī in 1260/1844. The only copy of Nazm al-Jalī that we can find is registered in the Manuscripts Library of the Presidency of Religious Affairs under number 006816/8. This work, written in Ottoman Turkish, consists of 521 couplets. In the couplets in the introduction, it is stated that man was created in the best of stature, that he assumed divine responsibility, that awliya are friends of people on the right path, and that Bahā’al-dīn Naqshband's way is the right way. In the work, a large part of which is devoted to kalimāt-i qudsiya (sacred words), other sufi subjects and concepts such as dhikr, rābitah, murāqabah, wilāyat and sayr wa sulūk are also included. According to our research, Nazm al-Jalī is the most voluminous work that comments kalimāt-i qudsiya in verse. This work, of which we have only a single copy in the author's hand writing, is important in terms of Turkish Islamic Literature and Naqshbandī literature.
Turkish-Islamic Literature Şükri Ali İbn Süleyman Nevşehrī Nazm al-Jalī Naqshbandiyya Kalimāt-i Qudsiya
Bu çalışma, Nakşibendiyye tarikatında kelimât-ı kudsiyye olarak bilinen on bir esasın manzum şerhi olan Nazm-ı Celî’nin tespit edilen tek nüshası üzerinedir. Ruhun terbiyesini konu edinen bu eser, şekil ve muhteva açısından incelenecektir. Nazm-ı Celî, 1260/1844 yılında Şükri Ali İbn Süleyman Nevşehrî tarafından mesnevî nazım şekliyle telif edilmiştir. Nazm-ı Celî’nin ulaşabildiğimiz tek nüshası, Diyanet İşleri Başkanlığı Yazma Eserler Kütüphanesi’nde 006816/8 numarada kayıtlıdır. Osmanlı Türkçesi ile yazılan bu eser, 521 beyittir. Mukaddimedeki beyitlerde insanın en güzel biçimde yaratıldığı, ilahi sorumluluğu üstlendiği, velilerin hak yolda insanlara arkadaş olduğu, Bahâeddin Nakşibend’in yolunun hak yol olduğu belirtilmiştir. Büyük bir bölümü kelimât-ı kudsiyyeye ayrılan eserde zikir, râbıta, murâkabe, velâyet ve seyr ü sülûk gibi başka tasavvufî konu ve kavramlara da yer verilmiştir. Araştırmalarımıza göre Nazm-ı Celî, kelimât-ı kudsiyyeyi nazmen şerh eden en hacimli eserdir. Müellif hattı tek nüsha olan eser, Türk İslam Edebiyatı ve Nakşibendîlik literatürü açısından önem arz etmektedir.
Türk İslam Edebiyatı Şükri Ali İbn Süleyman Nevşehrî Nazm-ı Celî Nakşibendîlik Kelimât-ı Kudsiyye
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türk İslam Edebiyatı, Tasavvuf |
Bölüm | Araştırma Yazıları |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 19 Haziran 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2024 |
Gönderilme Tarihi | 20 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 3 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 18 |