Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Qubaisiyat Transnational Network from Local to Global

Yıl 2024, Sayı: 19, 597 - 610, 30.12.2024
https://doi.org/10.47502/mizan.1457366

Öz

Al-Qubaisiyat is one of the largest Islamic women's movements in Syria and has
become a transnational network that has spread to Arab countries and the world. The article
aims to study the forms of connection between the Qubaisiyat's foreign branches and the
main center in Damascus. The research relied on interviews with a number of Qubaisiyat, as
well as some secondary sources. Social network analysis was used as a theory to understand
the spread and interaction of Qabisiyyat beyond borders. The research found three main
outcomes of the patterns of connection between the branches and the headquarters:
organization and internal policies (structural relationship, way of working), education and
spirituality (books, association with Damascus and Munira al-Qubaisi), and funding (wealthy
influential people and the government). The research shows that Qubaisiyyat as a crossborder network has its own specificity stemming from the strength of its organization in
Damascus and its use of the same working mechanism in the branches, while at the same
time it has its own specificity that corresponds to its organization in each country in which it
operates, as it constitutes a transnational social field.

Kaynakça

  • Berih, Tomas. Eldin ve Eldevle fi Suriye ulama elsüne min Elinkilap Ella elsevre. çev. Hazim el-Nehar. Katar: Meyselun lilsekafe ve Elneşir, 2020.
  • Dravşi, Sena Muhammed Hasan- Latif Mahmud Bedir, Hanan. “Menheciyet Tahlil eş-Şabakat el-İctimaiye- el-Binye ve el-Şekil”, Mecelet dirasat fi elulum elinsaniye ve elictimaiye, 4/1(15/03/ (2021), 50-75.
  • el-İslam Sual ve Cevap, (04/12/ (2010) “rakam elfitve 153535”, (Erişim Tarihi:19/01/ 2024). http://tinyurl.com/ddpjuzwx.
  • el-Masri Reşad, Hulude. Elneseviye Elislamiye ve devruha fi eltemniye elsiyasiye fi filastin. Filistin: Camiat Elnacah, Yüksek Lisans Tezi, 2014.
  • el-Neseviye el-Diniye min el-Tesavuf ile el-Edlece – “el-Kubeysiyat nemuzacan”, (03/05/2019), Merkez Abhas ve Dirasat Mina, (Erişim Tarihi: 12/03/2021), https://www.mena-researchcenter.org/ar.
  • el-Şudi, Tarık Bin Abd Allah. “Menheciyet Tahlil eş-Şebekat”, Riyad: Mecele camiat elmelik Sauud, 22/2 (2010), 373-403.
  • Hamidi, Ibrahim, “Dimaşk tesmeh lilkubeysiyat bi naşat alalni -şakika ahmet cebril fi halakat elansiye münire elkubeysi”, Şefaf elşark elausat: 03/05/ (2006), (Erişim Tarihi:13/03/2021). https://www.metransparent.com/old/texts/ibrahim_hamidi_qubaisiyyat.htm
  • Ismail, Selam. “Camait Elihvat Elkubeysiyat”, Dirase Tahliliye linuşuh ve İntişar el-Zahire ve Tehsiratha ala el-Muctama el-Arapi ve el-İslam, İstanbul: merkez bark lildirasat ve elabhas, (2020), http://tinyurl.com/yh9crm98.
  • Islam, Sara. The Qubaysiyyat- The growth of an international Muslim women’s revivalist movement for Syria 1960–2008. The Muslim World, Volume 103, July, (2013), 161-183.
  • Şiymel, Ana Mari. Elebad Elsofıye fi El İslam ve tarih Eltasavuf. çev. el-seyid, Muhamed ismail ve Hamid kutp, Rida. Kolonya Almanya: Bağdat: Menşurat el-cemal, 2006.
  • Yasef, Abd Elkerim. “Eliktirab Elşebeki lizevahir Elictimaiye ke iticah nazari cedid fi illm elictima elhadarı”. Cezair: el-Hikme Li Diraset el-felsefiyye, 7, Elsüdasi Elevvel, 30/06 (2016), 239-252.

Yerelden Küresele Dönüşen, Sınırları Aşan El- Kubeysiyat Grubu

Yıl 2024, Sayı: 19, 597 - 610, 30.12.2024
https://doi.org/10.47502/mizan.1457366

Öz

El-Kubeysiyyât, Suriye'deki en büyük İslâmî kadın hareketlerinden biridir ve Arap
ülkelerine ve dünyaya yayılan sınırötesi bir ağ haline gelmiştir. Bu nedenle makale
Kubeysiyyât'ın, dış şubeleri ile Şam'daki ana merkez arasındaki bağlantı biçimlerini
incelemeyi amaçlamaktadır. Araştırma, bazı ikincil kaynakların yanı sıra bir dizi Kubeysiyyât
ile yapılan görüşmelere dayanmaktadır. Sosyal ağ analizi, Kubeysiyyât'ın sınırların ötesine
yayılmasını ve etkileşimini anlamak için bir teori olarak kullanılmıştır. Araştırma, şubeler ve
ana merkez arasındaki bağlantı modellerinin üç ana sonucunu ortaya koyocaycaktır. Bunlar,
organizasyon ve iç politikalar (yapısal ilişki, çalışma şekli), eğitim ve maneviyat (kitaplar, Şam
ve Munira al-Kubeysî ile ilişki) ve finansmandır (varlıklı nüfuzlu kişiler ve hükümet). Çalışma,
uluslararası, bir ağ olarak Kubeysiyyât'ın Şam'daki örgütlenmesinin gücünden ve şubelerde
aynı çalışma mekanizmasını kullanmasından kaynaklanan kendine has bir özelliğe sahiptir,
Aynı zamanda uluslararası bir sosyal alan oluşturduğu için faaliyet gösterdiği her ülkede
örgütlenmesine uyum sağlayan kendine has bir özelliğe sahip olduğunu göstermektedir

Kaynakça

  • Berih, Tomas. Eldin ve Eldevle fi Suriye ulama elsüne min Elinkilap Ella elsevre. çev. Hazim el-Nehar. Katar: Meyselun lilsekafe ve Elneşir, 2020.
  • Dravşi, Sena Muhammed Hasan- Latif Mahmud Bedir, Hanan. “Menheciyet Tahlil eş-Şabakat el-İctimaiye- el-Binye ve el-Şekil”, Mecelet dirasat fi elulum elinsaniye ve elictimaiye, 4/1(15/03/ (2021), 50-75.
  • el-İslam Sual ve Cevap, (04/12/ (2010) “rakam elfitve 153535”, (Erişim Tarihi:19/01/ 2024). http://tinyurl.com/ddpjuzwx.
  • el-Masri Reşad, Hulude. Elneseviye Elislamiye ve devruha fi eltemniye elsiyasiye fi filastin. Filistin: Camiat Elnacah, Yüksek Lisans Tezi, 2014.
  • el-Neseviye el-Diniye min el-Tesavuf ile el-Edlece – “el-Kubeysiyat nemuzacan”, (03/05/2019), Merkez Abhas ve Dirasat Mina, (Erişim Tarihi: 12/03/2021), https://www.mena-researchcenter.org/ar.
  • el-Şudi, Tarık Bin Abd Allah. “Menheciyet Tahlil eş-Şebekat”, Riyad: Mecele camiat elmelik Sauud, 22/2 (2010), 373-403.
  • Hamidi, Ibrahim, “Dimaşk tesmeh lilkubeysiyat bi naşat alalni -şakika ahmet cebril fi halakat elansiye münire elkubeysi”, Şefaf elşark elausat: 03/05/ (2006), (Erişim Tarihi:13/03/2021). https://www.metransparent.com/old/texts/ibrahim_hamidi_qubaisiyyat.htm
  • Ismail, Selam. “Camait Elihvat Elkubeysiyat”, Dirase Tahliliye linuşuh ve İntişar el-Zahire ve Tehsiratha ala el-Muctama el-Arapi ve el-İslam, İstanbul: merkez bark lildirasat ve elabhas, (2020), http://tinyurl.com/yh9crm98.
  • Islam, Sara. The Qubaysiyyat- The growth of an international Muslim women’s revivalist movement for Syria 1960–2008. The Muslim World, Volume 103, July, (2013), 161-183.
  • Şiymel, Ana Mari. Elebad Elsofıye fi El İslam ve tarih Eltasavuf. çev. el-seyid, Muhamed ismail ve Hamid kutp, Rida. Kolonya Almanya: Bağdat: Menşurat el-cemal, 2006.
  • Yasef, Abd Elkerim. “Eliktirab Elşebeki lizevahir Elictimaiye ke iticah nazari cedid fi illm elictima elhadarı”. Cezair: el-Hikme Li Diraset el-felsefiyye, 7, Elsüdasi Elevvel, 30/06 (2016), 239-252.

شبكة القبيسيات العابرة للحدود من المحلية إلى العالمية

Yıl 2024, Sayı: 19, 597 - 610, 30.12.2024
https://doi.org/10.47502/mizan.1457366

Öz

تعد القبيسيات من أكبر الحركات النسائية الإسلامية في سورية، كما أصبحت شبكة عالمية عابرة للحدود بعد أن انتشرت في البلاد العربية والعالم. لذا تهدف المقالة إلى دراسة أشكال الارتباط بين فروع القبيسيات الخارجية والمركز الرئيسي في دمشق. اعتمد البحث على المقابلات مع عدد من القبيسيات، كما تم الاعتماد على بعض المصادر الثانوية. واستخدام تحليل الشبكات الاجتماعية كنظرية لفهم انتشار وتفاعل القبيسيات خارج الحدود. توصل البحث إلى ثلاثة مخرجات أساسية لأنماط الارتباط بين الفروع والمركز الرئيسي؛ وهي التنظيم والسياسات الداخلية (العلاقة الهيكلية، طريقة العمل)، التعليم والروحانية (الكتب، الارتباط بدمشق، وبمنيرة القبيسي)، التمويل (أصحاب النفوذ من الأغنياء والحكومة). يبين البحث أن القبيسيات كشبكة عابرة للحدود لها خصوصيتها النابعة من قوة تنظيمها في دمشق، واستخدامها لآلية العمل ذاتها في الفروع، في الوقت ذاته لها خصوصيتها التي تتناسب مع تنظيمها في كل بلد تعمل به، إذ تشكل حقلاً اجتماعياً عابراً للحدود.

Kaynakça

  • Berih, Tomas. Eldin ve Eldevle fi Suriye ulama elsüne min Elinkilap Ella elsevre. çev. Hazim el-Nehar. Katar: Meyselun lilsekafe ve Elneşir, 2020.
  • Dravşi, Sena Muhammed Hasan- Latif Mahmud Bedir, Hanan. “Menheciyet Tahlil eş-Şabakat el-İctimaiye- el-Binye ve el-Şekil”, Mecelet dirasat fi elulum elinsaniye ve elictimaiye, 4/1(15/03/ (2021), 50-75.
  • el-İslam Sual ve Cevap, (04/12/ (2010) “rakam elfitve 153535”, (Erişim Tarihi:19/01/ 2024). http://tinyurl.com/ddpjuzwx.
  • el-Masri Reşad, Hulude. Elneseviye Elislamiye ve devruha fi eltemniye elsiyasiye fi filastin. Filistin: Camiat Elnacah, Yüksek Lisans Tezi, 2014.
  • el-Neseviye el-Diniye min el-Tesavuf ile el-Edlece – “el-Kubeysiyat nemuzacan”, (03/05/2019), Merkez Abhas ve Dirasat Mina, (Erişim Tarihi: 12/03/2021), https://www.mena-researchcenter.org/ar.
  • el-Şudi, Tarık Bin Abd Allah. “Menheciyet Tahlil eş-Şebekat”, Riyad: Mecele camiat elmelik Sauud, 22/2 (2010), 373-403.
  • Hamidi, Ibrahim, “Dimaşk tesmeh lilkubeysiyat bi naşat alalni -şakika ahmet cebril fi halakat elansiye münire elkubeysi”, Şefaf elşark elausat: 03/05/ (2006), (Erişim Tarihi:13/03/2021). https://www.metransparent.com/old/texts/ibrahim_hamidi_qubaisiyyat.htm
  • Ismail, Selam. “Camait Elihvat Elkubeysiyat”, Dirase Tahliliye linuşuh ve İntişar el-Zahire ve Tehsiratha ala el-Muctama el-Arapi ve el-İslam, İstanbul: merkez bark lildirasat ve elabhas, (2020), http://tinyurl.com/yh9crm98.
  • Islam, Sara. The Qubaysiyyat- The growth of an international Muslim women’s revivalist movement for Syria 1960–2008. The Muslim World, Volume 103, July, (2013), 161-183.
  • Şiymel, Ana Mari. Elebad Elsofıye fi El İslam ve tarih Eltasavuf. çev. el-seyid, Muhamed ismail ve Hamid kutp, Rida. Kolonya Almanya: Bağdat: Menşurat el-cemal, 2006.
  • Yasef, Abd Elkerim. “Eliktirab Elşebeki lizevahir Elictimaiye ke iticah nazari cedid fi illm elictima elhadarı”. Cezair: el-Hikme Li Diraset el-felsefiyye, 7, Elsüdasi Elevvel, 30/06 (2016), 239-252.
Toplam 11 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Arapça
Konular İslam Mezhepleri
Bölüm Araştırma Yazıları
Yazarlar

Narjes Kadro 0000-0001-5557-0113

Mona Suilmi 0000-0002-9015-3208

Erken Görünüm Tarihi 27 Aralık 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 22 Mart 2024
Kabul Tarihi 11 Ekim 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 19

Kaynak Göster

ISNAD Kadro, Narjes - Suilmi, Mona. “شبكة القبيسيات العابرة للحدود من المحلية إلى العالمية”. Mizanü’l-Hak: İslami İlimler Dergisi 19 (Aralık 2024), 597-610. https://doi.org/10.47502/mizan.1457366.