Müslümanlar tarafından kurulan Basra, kısa sürede Müslümanların önemli bir kültür ve bilim merkezi haline gelmiştir. Aynı şekilde tasavvufun da ilk temsilcilerinden bazıları burada yetişmiştir. Ancak genel olarak Basra’daki zühd temsilcilere olarak Hasan-ı Basrî ve Râbia el-Adeviyye’den bahsedilmiştir. Fakat onlardan önce de Basra’da önemli zâhidler yetişmiştir. Bu çalışmanın da amacı Hasan-ı Basrî’nin kendisinden etkilendiği Basra zâhidlerinden biri olan Âmir b. Abdullah’ın hayatını ve zühd anlayışını incelemektir. Âmir b. Abdullah hakkında tasavvuf kaynaklarında yeterince bilgi bulunmadığı için çalışma, daha çok İslam tarihi kaynaklarına dayandırılmıştır. Araştırma neticesinde Âmir b. Abdullah’ın temel fikrinin dünyevî düşüncelerden arınarak düşünceyi sadece Allah’a odaklamak olduğu anlaşılmıştır. Bunun neticesinde evlenmemiş ve sürekli ibadetle meşgul olmaya çalışmıştır. Ancak bu, onun sosyal hayattan tamamen uzaklaştığı anlamına gelmemektedir. O, haksız bulduğu durumlarda halifeyi eleştirmiş ve bir zimmiye yapılan haksızlığa engel olmuştur. Zâhidane hayatı ve siyasi eleştirileri nedeniyle Basra'dan sürgün edilmiştir.
Basra, founded by Muslims, quickly became an important center of culture and science. Similarly, some of the first representatives of Sufism grew up there. However, Hasan al-Basri and Rabia al-Adawiyya are generally mentioned as the representatives of zuhd in Basra. Nevertheless, significant zāhid lived in Basra before them. The aim of this study is to examine the life and understanding of zuhd of Âmir b. Abdillah, one of the Basra zāhid who influenced Hasan al-Basri. Since there is not enough information about Amir b. Abdillah in Sufi sources, the study is mostly based on Islamic historical sources. The research reveals that Amir b. Abdillahs fundamental idea was to purify his thoughts from worldly preoccupations and focus solely on Allah. Consequently, he did not marry and tried to remain constantly engaged in worship. However, this does not mean he completely distanced himself from social life. He criticized the caliph when he found it unjust and prevented the injustice done to a dhimmi (non-Muslim citizens living in an Islamic state). Due to his zāhidlife and political criticisms, he was exiled from Basra
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Tasavvuf |
Bölüm | Araştırma Yazıları |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 27 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 29 Mart 2024 |
Kabul Tarihi | 9 Temmuz 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 19 |