Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Arapça Öğretiminde Yapay Zekâ’nın Rolü: Chatgpt Örneği

Yıl 2025, Sayı: 20, 299 - 322, 30.06.2025
https://doi.org/10.47502/mizan.1620616

Öz

Bu makale, yapay zekâ teknolojilerinin yabancı dil öğrenimindeki etkisini detaylı bir şekilde incelemektedir. Özellikle ChatGPT ve diğer yapay zekâ tabanlı dil öğrenme araçlarının, Türkçe konuşan bireylerin Arapça öğrenme süreçlerinde nasıl etkili bir rol oynayabileceği ele alınmıştır. Çalışmada, Arapça öğrenenlerin en çok zorlandığı alanlar olan diyalog kurma, kelime ve cümle anlamı, metin çevirisi, telaffuz, okuma pratiği ve geri bildirim alma gibi unsurlar üzerinde durulmuştur. Yapay zekâ araçlarının, bu alanlarda sunduğu bireyselleştirilmiş geri bildirimler ile öğrencilerin öğrenme süreçlerini daha etkili hale getirdiği ortaya konulmuştur. Aynı zamanda yapay zekânın, dil öğrenim sürecini kişiselleştirme yeteneği sayesinde her öğrencinin kendi hızında ve ihtiyacına göre dil öğrenme deneyimi yaşadığı vurgulanmıştır. Çalışmanın sonuçlarına göre, yapay zekâ tabanlı araçlar, öğrenicilerin dil hatalarını en aza indirgemekte, dil becerilerini geliştirmekte ve öğrenme sürecini hızlandırmaktadır. Sonuç olarak, ChatGPT ve benzeri yapay zekâ tabanlı dil öğrenme araçlarının, dil öğrenme sürecinde verimliliği artırdığı ve yabancı dil öğrenimini daha kolay ve etkili hale getirebileceği sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Avrupa Konseyi. Diller için Avrupa ortak başvuru metni öğrenme-öğretmedeğerlendirme. çev. T.T.K.B. Komisyonu. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı Yay., 2021.
  • Ayverdi̇, Tuncay - Güleç, Enes. “2018 Avrupa Dilleri Öğretimi Ortak Başvuru Metninin Program Geliştirme Ölçütleri Açısından Değerlendirilmesi Evaluation of the 2018 European Common Application Framework for Languages in Accordance with the Curriculum Development Criteria”. Aydın TÖMER dil dergisi 6/2 (2016), 161-194. https://doi.org/10.17932/IAU.TOMER.2016.019/tomer_v06i2002
  • Bulut, Mehmet Azim vd. “Yapay zekanın eğitim üzerindeki etkileri”. Ulusal Eğitim Dergisi 4/3 (2024), 976-986.
  • Çavuş, Muhammet Nimet. “Eğitimde Yapay Zekâ Tabanlı Ölçme ve Değerlendirme Üzerine Bir Derleme”. Uluslararası Özel Amaçlar için İngilizce Dergisi 2/1 (28 Haziran 2024), 39-54.
  • Demirekin, Murat. “Dil Öğretiminde Güncel Yeni Teknolojiler”. Akademik Tarih ve Düşünce Dergisi 10/3 (25 Ağustos 2023), 627-641. https://doi.org/10.46868/atdd.2023.278
  • Feyzi, AŞIK vd. “Yapay zekânın eğitime etkileri”. International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR) 10/98 (2023), 2100-2107.
  • Gürlek, Yakup vd. “Yapay Zekanın Eğitime Etkileri Ve Uygulamaları”. International Journal of Original Educational Research 1/1 (2023), 25-132.
  • İbnu’l-Ḥâcib, İbnu’l-Ḥâcib el-Kurdî el-Mâlikî. el-Kâfiye fî ʿİlmi’n-Naḥv. thk. Ṣâliḥ ʿAbdulʿaẓîm eş-Şâʿir. Kahire: Mektebetu’l Edeb, 2010.
  • İşler, Buket - Kılıç, Mehmet. “Eğitimde Yapay Zekâ Kullanimi ve Gelişimi”. Yeni Medya Elektronik Dergisi 5/1 (2021), 1-11.
  • Katı, Tuba Nur - Can, Uğur. “Yapay Zekâ İle Üretilen Metinlerin Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretiminde Okuma Becerisine Yönelik Kullanılabilirliği: ChatGPT-3.5 Örneği”. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 25/2 (31 Ağustos 2024), 538-569. https://doi.org/10.17679/inuefd.1415303
  • König, Wolf. “Dilbilim ve Yapay Zeka”. Dilbilim Araştırmaları Dergisi 5 (01 Ocak 1994), 219-235.
  • Kurnaz, Ahmet vd. “Öğretmenlerin uzaktan eğitime ilişkin görüşleri”. Milli Eğitim Dergisi 49/1 (2020), 293-322.
  • Liu, Xin vd. “Not the end of story: An evaluation of ChatGPT-driven vulnerability description mappings”. Findings of the Association for Computational Linguistics: ACL 2023. 3724-3731, 2023. https://aclanthology.org/2023.findings-acl.229/
  • McCarthy, John. “From Here to Human-Level AI”. Artificial Intelligence 171/18 (Aralık 2007), 1174-1182. https://doi.org/10.1016/j.artint.2007.10.009
  • Okur, Muhammet Recep. Arapça III. ed. Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları, 1. Basım, 2018.
  • Özcan, Murat. “Türkiye’de ve Dünyada Arapça Öğretimi için Müfredat Geliştirme Çalışmaları ve İlköğretim Arapça Dersi Müfredatı için Bazı Öneriler”. International journal of Science Culture and Sport 3/12 (01 Ocak 2015), 81-81. https://doi.org/10.14486/IJSCS361
  • Özcan, Murat. “Türkiye’de ve Dünyada Arapça Öğretimi için Müfredat Geliştirme Çalışmaları ve İlköğretim Arapça Dersi Müfredatı için Bazı Öneriler”. International journal of Science Culture and Sport 3/12 (01 Ocak 2015), 81-81. https://doi.org/10.14486/IJSCS361
  • Seyrek, Mustafa vd. “Öğretmenlerin Eğitimde Yapay Zeka Kullanımına Yönelik Algıları”. International Journal of Social and Humanities Sciences Research (JSHSR) 11/106 (2024), 845-856.
  • Vornachev, Andrii vd. “Is Artificial Intelligence a Utopia or the Future of Foreign Language Learning”. https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=4917981
  • Yücel, Mukadder Seyhan. “Avrupa Ortak Başvuru Metni - Avrupa Dil Portföyü Eleştirel Bir Yaklaşım”. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 8/1 (2006), 110-122.
  • “ARA2001-18V1S1-10-0-1-SV1-ebook.pdf”. Erişim 21 Eylül 2024. https://ets.anadolu.edu.tr/storage/nfs/ARA2001/ebook/ARA2001-18V1S1- 10-0-1-SV1-ebook.pdf
  • “Introducing ChatGPT”. Erişim 22 Eylül 2024. https://openai.com/index/chatgpt/
  • Elektronik Kaynaklar
  • (1) https://CHATGPT.com/share/66f2d5e0-8afc-8001-bcff-0a6d683a2de1/ adresinden 24 Eylül 2024 tarihinde alınmıştır.
  • (2) https://CHATGPT.com/share/66f2d2f5-e824-8001-9284-5ba66ea93aad/ adresinden 24 Eylül 2024 tarihinde alınmıştır.
  • (3) https://CHATGPT.com/share/66f2d663-7f24-8001-87e2-10b2942b9c89; (erişim tarihi, 24/09/2024).
  • https://ets.anadolu.edu.tr/storage/nfs/ARA2001/ebook/ARA2001-18V1S1-10-0-1- SV1-ebook.pdf-ebook.pdf” (Erişim 21 Eylül 2024), 69.
  • (4) https://CHATGPT.com/share/66f2d6bc-d66c-8001-a386-12ddb70d545d/ adresinden 24 Eylül 2024 tarihinde alınmıştır.
  • (5) https://CHATGPT.com/share/66f2d73d-35b0-8001-b632-a864fdee52ef; adresinden 24 Eylül 2024 tarihinde alınmıştır.
  • (6) https://CHATGPT.com/share/66f2d7d7-5988-8001-bf09-202eb8b7e4a8; adresinden 24 Eylül 2024 tarihinde alınmıştır.
  • (7) https://CHATGPT.com/share/66f2d827-92a4-8001-be65-de0630f07bff; adresinden 24 Eylül 2024 tarihinde alınmıştır.
  • (8) https://CHATGPT.com/share/66f2d876-7fb8-8001-baf7-f694e8bfc738; adresinden 24 Eylül 2024 tarihinde alınmıştır.
  • (9) https://CHATGPT.com/share/66f3ff71-80c0-8001-a385-19962d8e25bd/ adresinden 24 Eylül 2024 tarihinde alınmıştır.
  • (10) https://CHATGPT.com/share/66f2cee6-c554-8001-862d-1e45fade0d30; adresinden 24 Eylül 2024 tarihinde alınmış
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Bütünce Dilbilimi
Bölüm Araştırma Yazıları
Yazarlar

Tahsin Yıldırım 0000-0003-0219-1421

Erken Görünüm Tarihi 25 Haziran 2025
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2025
Gönderilme Tarihi 15 Ocak 2025
Kabul Tarihi 12 Mayıs 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Sayı: 20

Kaynak Göster

ISNAD Yıldırım, Tahsin. “Arapça Öğretiminde Yapay Zekâ’nın Rolü: Chatgpt Örneği”. Mizanü’l-Hak: İslami İlimler Dergisi 20 (Haziran2025), 299-322. https://doi.org/10.47502/mizan.1620616.