Çiftçiler, üretim maliyetlerini düşürmek, pazarlama ve satış süreçlerini güçlendirmek ve finansal destek alabilmek için ortaklık esasına dayalı olarak tarımsal kooperatifleri kurmaktadır. Bu çalışmada çiftçilerin kooperatife ortak olma nedenleri, bitki koruma ürünü satın aldıkları yerlerden ihtiyaçlarını hangi oranda karşıladığı, bitki koruma ürünü satın alırken ve bitki koruma ürünü satın alacağı yer seçiminde önem verdiği kriterlerin belirlenmesi amaçlanmıştır. Basit tesadüfi örnekleme yöntemi kullanılarak örneklem hacmi belirlenmiştir. Iğdır ili Merkez veya Yaycı Tarım Kredi Kooperatif ortağı 100 üretici ile yüz yüze görüşmeye dayalı anket çalışması yapılmıştır. Çalışmanın istatistiksel analizinde Mann-Whitney-U testi kullanılmıştır. Çiftçilerin kooperatife ortak olma nedenlerinden ilk üçü sırasıyla; tarımsal kredi alabilmek (4,89 puan), bitki koruma ürünü alabilmek (4,85 puan) ve bitki besleme ürünü alabilmek (4,84 puan) olup ortağı olunan kooperatife göre istatistiksel anlamlı bir fark yoktur (p>0,05). Kooperatif ortakları bitki koruma ürünü ihtiyaçlarının büyük bir kısmını Tarım Kredi Kooperatifleri (%75,56) ve zirai ilaç bayilerinden karşılamaktadır (%22,06). Çiftçilerin bitki koruma ürünü satın alırken en çok önem verdiği kriter ürünün son kullanma tarihidir (4,66). Yaycı Tarım Kredi Kooperatif ortakları Merkez Tarım Kredi Kooperatif ortaklarına göre bu kritere daha fazla önem vermektedir (p<0,05). Çiftçilerin bitki koruma ürünü satın almak için yer seçiminde en çok önem verdiği kriter ise 4,84 puan ile güvenilir olmasıdır (p>0,05).
Tarım Kredi Kooperatifi Bitki Koruma Ürünleri Satın Alma Tercihleri Iğdır
Bu çalışma Iğdır Üniversitesi Bilimsel Araştırma ve Yayın Etik Kurulu'nun 14/08/2024 tarih ve 2024/23 sayı numaralı onayına sahiptir.
Farmers form agricultural cooperatives to reduce costs, improve marketing, and access financing. This study aims to identify factors influencing cooperative membership, evaluate pesticide supplier satisfaction, and identify key pesticide purchase and supplier preference criteria. The sample size was determined using the simple random sampling mass proportion estimation method. A face-to-face survey of 100 cooperative members from Merkez or Yayci Agricultural Credit Cooperative in Igdir was conducted. The Mann-Whitney-U test was used in the statistical analysis of the study. The primary reasons for farmers to be members of Agricultural Credit Cooperatives were access to agricultural credit (ms:4.89), purchase of pesticides (ms:4.85), and purchase of plant nutrition products (ms:4.84), respectively. No statistically significant differences were found between cooperatives regarding these reasons (p>0.05). Cooperative members primarily obtain pesticides from Agricultural Credit Cooperatives (75.56%) and dealers of plant protection products (22.06%). The criterion that farmers attach most importance to when purchasing plant protection products is the expiration date of the product (ms:4.66), and Yaycı Cooperative members attach more importance to this criterion than Merkez Cooperative members (p<0.05). The criterion that farmers attach most importance to when choosing a place to purchase plant protection products is reliability with a mean score (ms) of 4.84 (p>0.05).
Agricultural Credit Cooperative Plant Protection Products Purchasing Preferences Iğdır
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Agrokimyasallar ve Biyositler (Uygulama dahil) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 16 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 20 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 2 |