Total Quality Management applications have become interesting in the tourism sector as well as in other sectors. The first version of the EFQM Model which is created by the European Quality Management Foundation, as one of the few original Total Quality Management models in the world, was started to be used in 1990, and the last version that is prepared in accordance with current developments in 2020. The EFQM Management Model, from the first date of use, has been implemented in more than 50,000 organizations and has become a popular management tool which has taken interest of practitioners and researchers. In this study, academic studies based on the EFQM Model in the Tourism Sector were analyzed through a systematic review, tourism sector and EFQM context were handled and reported by examining the year, country, theme, citation, the journal published, the aim of the research, method, results and findings sections. Findings revealed that the EFQM Management Model is a strong application and research topic in the institutionalization needs of tourism enterprises, the development of the ability to adapt to new global trends, challenging environmental conditions, and the protection and development of competitive conditions.
Toplam Kalite Yönetimi uygulamaları diğer sektörlerde olduğu gibi turizm sektörü içinde ilgi çekicidir. Dünya da ki az sayıda özgün Toplam Kalite Yönetim modellerinden birisi olan Avrupa Kalite Yönetim Vakfının oluşturduğu EFQM Modelinin ilk versiyonu 1990 yılında, güncel gelişmeler doğrultusunda hazırlanan son versiyonu ise 2020 yılında kullanıma sunulmuştur. Kullanıma alındığı tarihten itibaren EFQM Yönetim Modeli 50.000’in üzerinde kuruluşta uygulanmış, uygulamacılar ve araştırmacılar tarafından ilgi duyulmuş popüler bir yönetim aracı olmuştur. Bu çalışmada Turizm Sektöründe EFQM Modeline dayalı yapılan akademik çalışmalar sistematik derleme yoluyla incelenmiş, yıl, ülke, tema, atıf, yayınlandıkları dergi, araştırma amacı, yöntemi, sonuçlar ve bulgular bölümleri incelenerek turizm sektörü ve EFQM bağlamı ele alınmış, raporlanmıştır. Bulgular turizm işletmelerinin kurumsallaşma ihtiyaçları, yeni küresel trendlere, zorlayıcı çevresel şartlara uyum yeteneğinin gelişmesi, rekabetçi kondisyonlarının korunması-geliştirilmesinde EFQM Yönetim Modelinin güçlü bir uygulama ve araştırma konusu olduğu saptanmıştır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Turizm Ekonomisi |
Bölüm | Derlemeler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 12 |
Adres: Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi Akdeniz Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi 07058 Kampüs, Antalya / TÜRKİYE | E-Posta: mjh@akdeniz.edu.tr |