Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kutlama ve Armağanlarca Kuşatılan Annelik: Diş Buğdayı, Baby Shower ve Annelik Eksenindeki Diğer Ritüeller

Yıl 2018, Cilt: 8 Sayı: 2, 1 - 31, 30.12.2018

Öz

Tüketim ve annelik özelinde düşünüldüğünde, hâkim tüketim kültürünün annelerin neyi önemse- meleri, nasıl davranmaları, niçin ilgili ürün, hizmet ya da uygulamaları tercih etmeleri gerektiğine dair özel imgeler oluşturduğunu belirtmek gerekmektedir. Bu bağlamda güncel annelik gerekleri de şekillen- mekte ve yaşanan gelişmelerin etkisiyle bebekler adeta metalaştırılmaktadır. Yaşananlar neticesinde be- bek geçmişteki örneklerden farklı bir toplumsal kategoriye sahip olmuş ve biyolojik doğumla sosyal do- ğum iç içe geçmiştir. Günümüzde tüm bu içerikleri annelik ve çocuk ekseninde gerçekleşen kutlama ve armağanlaşma ritüellerinden de okumak mümkündür. Kutlama ve armağanlaşma pratiklerinin artması, ti- carileşmesi ve toplumdaki çoğu kesimce kabullenilip uygulanması geç kapitalizminin kültürel mantığına denk düşmekte ve konuyu incelemeye değer kılmaktadır. Bu süreç sonucunda anneler, babalar ve sevgi- liler günü gibi tüketim kültürü çerçevesinde kapitalizme hizmet eden günlere ve mevcut armağanlaşma ri- tüellerine ilave olarak annelik ve çocuk çerçevesinde de çeşitli günler, kutlama ritüelleri ve armağanlaşma pratikleri eklenmiştir. Çalışması kapsamında gerçekleşen kutlama ve armağanlaşma ritüellerinin içerim- lerini çözümleyebilmek için 50 anne ile yarı yapılandırılmış bir mülakat formu ve ses kayıt cihazı aracılı- ğıyla derinlemesine görüşme gerçekleştirilmiştir. Müdahale edilmeden deşifre edilen görüşmeler netice- sinde annelerin gerçekleştirdikleri ritüeller, bu ritüelleri gerçekleştirme nedenleri, ritüellere bakışları ir- delenmiştir.

Kaynakça

  • Açıkalın S. & Erdoğan L. (2005). “Veblen’ci Gösteriş Amaçlı Tüketim”. SÜ İİBF Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi 4/7 (2005) 1-18.
  • Akay A. (2016). Armağan. Ankara 2016.
  • Aries P. (1996). Centuries of Childhood. Virginia 1996.
  • Ateş C. (2013). Armağanın Tarihsel Dönüşümü ve Modernizmle Birlikte Tüketim Ürünü Olarak Tele- vizyon’da Sunumu: Sevgililer Günü Örneği. Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilim- ler Enstitüsü. Konya 2013.
  • Aydoğan F. (2005). Medya ve Tüketim Kültürü Üzerine Eleştirel Bir Analiz. İstanbul 2005.
  • Balta E. P. (2005). “Bitmeyen Çocukluk, Erken Yetişkinlik ve Yeni Kapitalizm”. Birikim 192 (2005) 20-28.
  • Bataille G. (1999). Lanetli Pay. Çev. M. M. Yakupoğlu. Ankara 1999.
  • Bauman Z. (1998). Sosyolojik Düşünmek. Çev. A. Yılmaz. İstanbul 1998.
  • Bauman Z. (2005). Bireyselleşmiş Toplum. Çev Y. Alogan. İstanbul 2005.
  • Beck U. & Gernsheim B. E. (2012). Aşkın Normal Kaosu. Ankara 2012.
  • Belk R. W. (1977). Gift Giving Behavioir. Chicago 1977.
  • Besser A., Neria Y. & Haynes M. (2009). “Adult Attachment, Perceived Stress, and PTSD Among Civilians Exposed to Ongoing Terrorist Attacks in Southern Israel”. Source: <https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0191886909003092?via%3Dihub>.
  • Birekul M. (2014). Armağan Kültürü. İstanbul 2014.
  • Bocock R. (2009). Tüketim. Çev. İ. Kutluk. Ankara 2009.
  • Bourdieu P. (2015). Ayrım: Beğeni Yargısının Toplumsal Eleştirisi. Ankara 2015.
  • Burrell G. & Morgan G. (1979). Sociological Paradigms and Organisational Analysis. New York 1979.
  • Byström C. “The Ritual Construction of Fetal Personhood a Voyage Through the Gendering of the Unborn in Peruvian Baby Showers”. Source: <https://pdfs.semanticscholar.org/c22c/667ba9d93cb34c6c54ab 3d41e833e3f2bdd9.pdf>.
  • Cengiz S. A. (2009). Duygulanım Sarkacının Haz ile Aleksitimi Arasıdaki Salınım: Reklamlarda Kamusal Yüz, Medya, Tüketim Kültürü ve Yaşam Tarzları. Ankara 2009.
  • Chae J. (2015). “‘Am I a Better Mother Than You?’ Media and 21 st Century Motherhood in the Context of the Social Comparison Theory”. Communication Research 42/4 (2015) 503-525.
  • Clarke A. (2007a). “Making Sameness: Mothering, Commerce and the Culture of Children’s Birthday Parties”. Eds. E. Casey & L. Martens, Gender and Consumption: Domestic Culture and the Commercialisation of Everday Life (2007) 79-96. Farnham
  • Clarke A. J. (2007b). “Consuming Children and Making Mothers: Birthday Parties, Gifts and the Pursuit of Sameness”. Source: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-71832007000200011> Clarke A. J. (2014). Designing Mothers and Market: Social Class and Maternal Culture, Motherhoods, Markets and Consumption, The Making of Mothers in Contemporary Western Cultures. London 2014.
  • Creswell J. W. (2016). Nitel Araştırma Yöntemleri: Beş Yaklaşıma Göre Nitel Araştırma ve Araştırma Deseni. Ankara 2016 3
  • Çeliktaban D. (n.d.). “Çocuk Doğumgünün Sektörü”. Kaynak: <http://www.haberturk.com/yazarlar/ damla-celiktaban/990614-cocuk-dogum-gunu-sektoru>.
  • Davies A., Dobscha S., Geiger S. & Prothero A. (2010). “Buying Into Motherhood? Problematic Consumption and Ambivalence in Transitional Phases”. Consumption, Markets and Culture 13/4 (2010) 373-397.
  • Demez G. (2011). “Armağanın Değişen Sosyo-Kültürel Anlamları: Tüketim Toplumu Bağlamında Bir Hediyeleşme Örneği Olarak Çiçek Gönderme”. MJH I/2 (2011) 87-103.
  • Derrida J. (2005). The Politics of Friendship. New York 2005.
  • Duncan S. & Edwards R. L. (1999). Mothers, Paid Work and Gendered Moral Rationalities. Basingstoke 1999.
  • Festinger L. (1954). “A Theory of Social Comparison Processes”. Human Relations 7 (1954) 117-140.
  • Furedi F. (2013). Paranoyak Anne Babalık: Uzmanları Dikkate Almamak Çocuğunu İçin En İyisi Olabilir. İstanbul 2013.
  • Giddens A. (2000). Sosyoloji. Ankara 2000.
  • Godbout J. T. (2003). Armağan Dünyası. İstanbul 2003.
  • Gönüllü A. R. (2002). “Türkler’de Diş Çıkarma Töreni”. Türk Tarih Dünyası Dergisi 187 (2002) 23-25.
  • Gram M. & Pedersen H. D. (2014). “Negotiations of Motherhood- Between Ideals and Practice, Motherhoods, Markets and Consumption”. Eds. S. O’Donohoe, M. Hogg, P. Maclaran, L. Martens & L. Stevens, The Making of Mother, Motherhoods, Markets and Consumption: The Making of Mothers in Contemporary Western Cultures (2014) 99-114. London.
  • Gündüz Ş. (2017). “Kariyer Basamaklarında Kadının Düşmanı Olarak Kendisi: Süper Anne Sendromu, Görünme Kadın Sendromu ve Külkedisi Sendromu”. Karadeniz 35 (2017) 78-88.
  • Güngör N. (1993). Arabesk, Sosyokültürel Açıdan Arabesk Müzik. Ankara 1993 2. Hammersley M. & Atkinson P. (2007). Ethnography: Principles in Practice. London 20073.
  • Homans G. C. (1961). Social Behavior: Its Elementary Forms. New York 1961.
  • Hurdley R. (2007). “Objecting Relations: the Problem of the Gift”. The Sociological Review 55/1 (2007) 124-143.
  • Hürmeriç P. & Baban E. (n.d.). “Simmel, Veblen ve Sombart’ın Penceresinden Hedonik Tüketim: Ütopyada Egotium ve Otium”. Kaynak: <http://globalmediajournaltr.yeditepe.edu.tr/bahar2012sayisi.html>.
  • Hyde L. (2008). Armağan. İstanbul 2008.
  • İnsel A. (2003). Armağan Sorunsalının Açtığı Ufuk. Jacques T. Godbout. Armağan Dünyası. İstanbul 2003.
  • Kadıoğlu Z. K. (2014). Tüketim İletişimi: Süreçler, Algılar ve Tüketici. İstanbul 2014.
  • Kıray M. (2005). Tüketim Normları Üzerine Karşılaştırmalı Bir Araştırma. Ankara 2005.
  • Laney A. P. (2014). “Legal and Policy Issues Impacting Pay Equity”. New Jersey Lawyer. Source: <http://www.naaahr-gny.org/wp-content/uploads/2011/03/Equal-Pay-ArticleAndree-Laney.pdf>. Leblebici D. N. (2008). “Örgüt Kuramının Temelleri”. C.Ü. İktisadi ve İdari Bilimler Dergisi 9/1 (2008) 111-129.
  • Maier C. (2013). No Kid: Çocuk Yapmamak İçin 40 Neden. İstanbul 2013.
  • Mauss M. (2002). The Gift: The Form and Reason for Exchange in Archaic Societies. London 2002.
  • Mauss M. (2005). Sosyoloji ve Antropoloji. Ankara 2005.
  • McKenna S., Richardson J. & Manroop L. (2011). “Alternative Paradigms and the Study and Practice of Performance Management and Evaluation”. Human Resource Management Review 21 (2011) 148-157.
  • Miller T. (2010). Annelik Duygusu: Mitler ve Deneyimler. İstanbul 2010.
  • Molu B. (2011). 0-12 aylık Bebeği Olan Annelerin Çocuk Bakımında Başvurdukları Geleneksel Uygulamalar. Yüksek Lisans Tezi. Afyon Kocatepe Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü. Afyon 2011.
  • O’Donohoe S., Hogg M., Maclaran P., Martens L. & Stevens L. (eds.) (2014). The Making of Mother, Motherhoods, Markets and Consumption, the Making of Mothers in Contemporary Western Cultures. London 2014.
  • Offer A. (2003). “Between the Gift and the Market: The Economy of Regard”. Economic History Review 3 (2003) 450-476.
  • Otnes C., Nelson M. & McGrath M. A. (1995). “The Children’s Birthday Party: A Study of Mothers as Socialization Agents”. Advances in Consumer Research 22 (1995) 622-627.
  • Özdemir N. (2008). “Türk Hediyeleşme Geleneği ve Medya”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi 1/4 (2008) 467-480.
  • Rubin H. J. & Rubin I. S. (1995). Qualitative Interviewing: The Art of Hearing Data. Thousand Oaks 1995.
  • Saad G. (2011). Tüketim İçgüdüsü: Neden Ferrari, Fast-Food ve Porno Seviyoruz?. İstanbul 2011.
  • Sakarya C. I. (2006). Türk Kültüründe Hediyeleşme Geleneği ve Hediyeler. Yüksek Lisans Tezi. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara 2006.
Toplam 56 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Aile Psikolojisi, Sosyal Psikoloji
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Berre Altaş

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Altaş, B. (2018). Kutlama ve Armağanlarca Kuşatılan Annelik: Diş Buğdayı, Baby Shower ve Annelik Eksenindeki Diğer Ritüeller. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, 8(2), 1-31.
Adres:
Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi
Akdeniz Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi
07058 Kampüs, Antalya / TÜRKİYE
E-Posta:
mjh@akdeniz.edu.tr