Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ortaokul Türkçe Öğretmenlerinin Son 10 Yılda (2004-2014) Eğitim ve Dil Politikalarında Yaşanan Değişimlerin Türkçe Eğitimine Yansıması Hakkındaki Görüşleri

Yıl 2016, Cilt: 6 Sayı: 2, 311 - 332, 30.12.2016

Öz

Bu araştırmanın amacı Türkiye’de son 10 yılda (2004-2014) eğitim ve dil politikalarında yaşanan değişimlerin Türkçe eğitimine ne derecede yansıdığı konusunda Türkçe öğretmenlerinin görüşlerinden faydalanmaktır. Bu amaçla Giresun il merkezinde en az 10 yıllık kıdeme sahip 15 ortaokul Türkçe öğretmeniyle görüşme yapılmıştır. Araştırmanın verileri yarı yapılandırılmış görüşme tekniği kullanılarak toplanmıştır. Araştırmada elde edilen veriler betimsel analiz tekniği kullanılarak çözümlenmiştir. Öğretmenler Türkiye’de eğitim ve dil politikalarının belirlenmesinde daha çok çağdaş yaklaşımların ele alındığını, eğitim ve dil politikalarını en çok siyasi değişimlerin etkilediğini, son 10 yılda eğitim ve dil politikalarında ciddi değişimlerin yaşandığını, okutmak istedikleri kitabı kendilerinin seçmesi gerektiğini, özel yayınevlerinin kitaplarından çok MEB’in kitaplarını tercih ettiklerini, Türkçenin doğru kullanılmadığı ve dilin yozlaştırıldığı görüşünü belirtmişlerdir. Dille ilgili yaşanan sorunların çözüme kavuşturulmasında en önemli görevin ebeveynler ve öğretmenlere düştüğünü ifade etmişlerdir.

Kaynakça

  • Açık F. (2013). “Türkçe Bağlamında Osmanlı İmparatorluğu Döneminden Günümüze Dil Politikaları”. Yeni Türkiye Türkçe Özel Sayısı 55 (2013) 819-828.
  • Adem M. (1997). “Ulusal Eğitim Politikamız Nasıl Olmalıdır?”. Ankara Üniversitesi Sbf Dergisi 52/1 (1997) 51-65.
  • Alkan C. (1977). “Eğitim Teknolojisi Açısından Türk Eğitim Politikası”. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi 10/1 (1977) 31-47.
  • Azar A. (2011). “Türkiye’deki Öğretmen Eğitimi Üzerine Bir Söylem: Nitelik Mi, Nicelik Mi?”. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi 1/1 (2011) 36-38.
  • Başaran İ. E. (1999). Eğitime Giriş. Ankara 1999.
  • Boran A. (2000). “Cumhuriyet Döneminde Eğitimde Meydana Gelen Değişmeler”. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi 9 (2000) 303-312.
  • Dargut T. & Çelik G. (2014). “Türkçe Öğretmeni Adaylarının Eğitimde Teknoloji Kullanımına İlişkin Tutum ve Düşünceleri”. Ana Dili Eğitimi Dergisi 2/2 (2014) 28-41.
  • Deringöl Y. (2007). “Türkiye’de Cumhuriyet Döneminden Günümüze İlköğretim Öğretmenleri Yetiştirilmesinin Tarihsel Boyutu ve Eğitimcilerin Görüşlerinin Değerlendirilmesi Üzerine Bir Araştırma”. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi 2 (2007) 17-27.
  • Duman G., Baykan A. K., Köroğlu G. N., Yılmaz S & Erdoğan M. (2014). “Öğretmen Adaylarının Türkiye’deki Eğitim Reformlarını Takip Etme Durumlarının İncelenmesi”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri 14/2 (2014) 609-628.
  • Durukan E. (2013). “Dil Politikaları Bağlamında Ab ve Türkiye’de Türkçenin Sorunları”. Yeni Türkiye Türkçe Özel Sayısı 55 (2013) 1221-1228.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Sosyolojisi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Hasan Kavruk

Mehmet Alver

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 6 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kavruk, H., & Alver, M. (2016). Ortaokul Türkçe Öğretmenlerinin Son 10 Yılda (2004-2014) Eğitim ve Dil Politikalarında Yaşanan Değişimlerin Türkçe Eğitimine Yansıması Hakkındaki Görüşleri. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, 6(2), 311-332.
Adres:
Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi
Akdeniz Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi
07058 Kampüs, Antalya / TÜRKİYE
E-Posta:
mjh@akdeniz.edu.tr