Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Moda Tasarımcısı Olmak: ‘Yeni Mezun Moda Tasarımcıları Üzerine Söylemsel Bir Araştırma’

Yıl 2014, Cilt: 4 Sayı: 2, 35 - 49, 30.12.2014

Öz

Küreselleşmenin sonucunda kültür endüstrileri ülke ekonomilerinde hayati bir önem taşımaya başlamıştır. Aynı zamanda, bu endüstriler yerel kalkınmanın önemli bir parçasını meydana getirmektedir-ler. Moda ve tekstil sektörü de bu bağlamda önem kazanan sektörlerden biridir. 1980’lerde Türkiye’nin dış ticarete açılmasıyla ülkemizde de moda ve tekstil sektöründe marka yaratma çabaları önem kazanmış-tır. Moda tasarımı eğitimi veren yükseköğretim kurumlarının sayısı giderek artmıştır. Buna karşın, moda tasarımı eğitimine yönelik bir eğitim politikasının geliştirilmemiş olması dikkat çekmektedir. Bu çalışma-nın amacı yeni mezun moda tasarımcılarının moda tasarımcısı kimliğini inşa ederken ortaya çıkan temala-rın incelenmesidir. 2008 ve 2011 yılları arasında Anadolu Üniversitesi Moda Tasarımı Bölümü’nden me-zun olan 6 moda tasarımcısı çalışmanın katılımcılarını oluşturmaktadır. Katılımcılarla yarı yapılandırılmış görüşmeler yapılmış, bütün görüşmeler kaydedilmiş ve yazıya dökülmüştür. Yazıya dökülen görüşme me-tinleri söylem analizi aracılığıyla incelenmiştir. Yapılan analiz sonucunda “üniversite”, “eğitim/öğretim”, “iş deneyimleri” olmak üzere üç ana tema belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Aage, T., & Belussi, F. (2008). “From Fashion to Design: Creative Networks in Industrial Districts”. Industry and Innovation, 15/5, 475-491.
  • Aydoğdu, G. (2012). “Hazır Giyim ve Konfeksiyon Raporu”. Çukurova Kalkınma Ajansı. Kaynak: http://www.cka.org.tr/dosyalar/tekstil.pdf.
  • Arkonaç, S. (2009). “Türkçe Konuşmalarda İnşa Edilen Kendilikler”. 11-13 Mart 2009 Ankara, ODTÜ Psikoloji Topluluğu Psikoloji Günleri’nde Sunulmuş Bildiri.
  • Bauman, Z. (2013). Yaşam Sanatı. Çev.: A. Sarı. İstanbul: Versus Yayınları.
  • Baysal, Ü. (1999). Uluslararası Pazarlar için Üretim Yapan Türk Hazır Giyim İşletmelerinde Moda Tasarımı Çalışmalarının Sektörel olarak İncelenmesine ilişkin Bir Araştırma. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Ttezi. Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara, Türkiye.
  • Bill, A. E. (2008). Creative Girls: Fashion Design Education and Governmentality. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Auckland University, Department of Philosophy, Auckland, Yeni Zelanda.
  • Burr, V. (2012). Sosyal İnşacılık. Çev.: S. A. Arkonaç. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Dicle Kalkınma Ajansı. (2011). Hazır Giyim Sanayi Sektör Analizi. Kaynak: http://www.dika.org.tr/hazir-giyim-raporu.
  • Erkan, B. (2013). “Türkiye’nin Tekstil ve Hazır Giyim Sektörü İhracatında Uluslararası Rekabet Gücünün Belirlenmesi”. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13/1, 93-110.
  • Güneş, S. (2014). “Fazla Demleyelim İçilir”. 2-4 Mayıs 2014 Eskişehir, Anadolu Üniversitesi Tasarım Kulübü Etkinlikleri’nde Sunulmuş Bildiri.
  • Gürcan, K. (2001). Hazır Giyim Sanayi Yöneticilerinin Meslek Yüksekokulları Moda – Konfeksiyon Programı Mezunlarının Mesleki Yeterlilikleri Hakkındaki Görüşleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi.
  • Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Giyim Endüstrisi ve Moda Eğitimi Programı, Ankara.
  • Kozaman Som, Z. (2010). “İstanbul’da Moda Tasarımı. İstanbul Kültür Mirası ve Kültür Ekonomisi En-vanteri”. Kaynak: http://www.istanbulkulturenvanteri.gov.tr/files/yayinlar/ISTANBULDA_MODA _TASARIM.pdf
  • Pak, S. (1996). Üniversitelerin Giyim, Hazır Giyim, Moda ve Konfeksiyon Bölümü Mezunlarının Hazır Giyim İşletmelerindeki Yeterliliğine ilişkin İşletme Yöneticilerinin Görüşleri üzerine bir Araştırma.
  • Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Potter, J., & Wetherell, M. (1995). “Discourse Analysis”. Eds. J. Smith, R. Harre, & L. Van Langenhove, Rethinking Methods in Psychology. Londra: Sage.
  • Smid, S., & Taşkesen, F. (2002). Textile, Apparel and Leather Sector in Turkey. Amsterdam: PWC Consulting.
  • Taylor, S. (2001). “Debates in Discourse Research”. Eds. M. Wetherell, S. Taylor, & S. J. Yates, Discourse as Data: A Guide for Analysis, 5-49. Londra: Sage.
  • Taylor, S. (2013). What is Discourse Analysis. Londra: Bloomsbury.
  • Varol, E. (2004). Türk Hazır Giyim İşletmelerinde Ürün Tasarımı ve bu Süreç İçerisinde Moda Tasarımcısı. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Endüstriyel Sanatlar Ana Bilim Dalı, Eskişehir, Türkiye.
  • Wetherell, M. (2001). “Themes in Discourse Research: The Case of Diana”. Eds.: M. Wetherell, S.Taylor, & S. Yates. Discourse Theory and Practice: A Reader, 14-28. Londra: Sage.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Çalışma Sosyolojisi, Çalışma Psikolojisi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Zeynep Aygül

Şakir Özüdoğru

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Aygül, Z., & Özüdoğru, Ş. (2014). Moda Tasarımcısı Olmak: ‘Yeni Mezun Moda Tasarımcıları Üzerine Söylemsel Bir Araştırma’. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi, 4(2), 35-49.
Adres:
Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi
Akdeniz Üniversitesi, Edebiyat Fakültesi
07058 Kampüs, Antalya / TÜRKİYE
E-Posta:
mjh@akdeniz.edu.tr