Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Değerler Eğitiminde Eğitsel Oyunun Önemi

Yıl 2024, Cilt: 3 Sayı: 1, 1 - 9, 26.06.2024

Öz

Değerler eğitimi, öğrencilerin belirli değerleri anlamalarını ve bu değerlere uygun şekilde hareket etmeyi öğrenmelerini amaçlamaktadır. Bu eğitim sürecinde oyun, çocukların somut deneyimler ile değerleri anlamalarına yardımcı olur. Oyun, aynı zamanda çocukların sosyal, duygusal, bilişsel ve fiziksel gelişimine önemli katkılar sunmaktadır. Sosyal oyunlar, çocukların bir arada oynayarak paylaşma, iş birliği yapma ve empati kurma becerilerini geliştirmelerine olanak tanır. Duygusal açıdan, oyunlar duygusal ifadeyi destekler ve çocukların duygusal zekâ gelişimine katkı sağlar. Bilişsel olarak, oyunlar problem çözme yeteneklerini artırır ve yaratıcı düşünceyi teşvik eder. Fiziksel olarak, oyunlar çocukların motor becerilerini güçlendirir ve enerji harcamalarına yardımcı olur. Nitel araştırma yöntemlerinden literatür taramasına dayalı olarak hazırlanan bu araştırma, okul öncesi dönemde değerlerin öğretiminde, oyunun kritik bir rol oynadığını vurgulamaktadır. Değerleri eğlenceli ve ilgi çekici bir şekilde öğretmek için eğitsel oyunlar kullanmak önemlidir. Bu çalışmada, oyun temelli öğretim stratejileri ile çocukların akranlarıyla etkileşim içinde eğlenerek öğrenmelerine katkıda bulunmayı amaçladık. Bu bağlamda, çocukların karakter gelişimine önemli bir temel oluşturan oyun tabanlı değerler eğitimi, öğrencilerin hayatları boyunca sürdürdükleri etik davranışları güçlendirmeye yönelik önemli bir strateji olarak öne çıkmaktadır.

Kaynakça

  • A. Özkan Navdar. Sınıf Öğretmenlerinin Oyun ve Fiziki Etkinlikler Dersinin Öğretim Süreciyle İlgili Görüşleri (Rize İli Örneği). Rize: Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, 2017.
  • Akın Çelik, Mustafa Şahin. Spor ve Çocuk Gelişimi The Journal of Academic Social Science Studies, 467-478.
  • Altan, Mustafa Zülküf. “Çoklu Zekâ Kuramı ve Değerler Eğitimi”. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi 1/4 (15 Temmuz 2016), 53-57.
  • Aysel Çağdaş, Zarife Seçer. Çocuk ve Ergende Sosyal ve Ahlak Gelişimi. Nobel Yayınları, 2002.
  • Ayşegül Özdemir. Sosyal Bilgiler Öğretiminde Oyun. Ankara: Gazi Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi Yayınlanmamış, 2006.
  • Bilgin, Nuri. Sosyal Psikolojide Yöntem ve Pratik Çalışmalar. İstanbul: Sistem Yayıncılık, 1995.
  • Ekşi, Halil - Katılmış, Ahmet. Karakter Eğitimi El Kitabı. Nobel Akademik Yayıncılık, 3. baskı., 2014.
  • Ender Durualp, Neriman Aral. Oyun Temelli Sosyal Beceri Eğitimi. Ankara: Vize Yayıncılık, 2. basım., 2015.
  • Eyüp Kurt. Çocuk Oyunları İle Değerler Eğitimi. Gazi Üniversitesi, Doktora Tezi, 2017.
  • Fidan, Nuray Kurtdede. “Öğretmen Adaylarının Değer Öğretimine İlişkin Görüşleri”. Kuramsal Eğitimbilim, 1-18.
  • Handan Kılıç Şahin. İlköğretim Okullarında Sosyal Bilgiler Dersini Yürüten 4.ve 5. Sınıf Öğretmenlerinin Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programında Yer Alan Değerlerin Kazandırılmasına İlişkin Görüşleri. Ankara: Gazi Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, 2010.
  • Hülya Gülay Ogelman. Yaşamın İlk Yıllarında Oyun: Oyuna Çok Yönlü Bakış. Ankara: Pegem Akademi, 2. basım., 2016.
  • Hülya Gülay Ogelman vd. “Yaşamın İlk Yıllarında Oyun: Oyuna Çok Yönlü Bakış”. Yaşamın İlk Yıllarında Oyun: Oyuna Çok Yönlü Bakış. 151-170. Ankara: Pegem Akademi, 2. baskı., 2016.
  • Kadir Ulusoy, Bülent Dilmaç. Değerler Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi, 5. Baskı., 2018.
  • Kaytez, Nazan - Durualp, Ender. “Türkiye’de Okul Öncesinde Oyun İle İlgili Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi”. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 2014/2 (17 Haziran 2014), 110-122.
  • Lovat, Terence. “The New Values Education: A Pedagogical Imperative for Student Wellbeing”. ed. Terence Lovat vd. 1-6. Dordrecht: Springer Netherlands, 2010.
  • Medine Doğan. Beden Eğitimi ve Oyun Dersinde Çocuk Oyunları İle Değerler Eğitimi. Diyarbakır, Yüksek Lisans Tezi, 2021.
  • Mehibe Akandere. Eğitici Okul Oyunları. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2013.
  • Mehmet Zeki Aydın. “Okulda Değerler Eğitiminin İlkeleri ve Sorunları, Uluslararası İnsani Değerlerin Yeniden İnşası Sempozyumu, Atatürk Üniversitesi, Erzurum”.
  • Mehmet Zeki Aydın, Şebnem Akyol Gürler. Okulda Değerler Eğitimi Yöntemler-Etkinlikler-Kaynaklar. Nobel Akademik Yayıncılık, 6. Basım., 2020.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi: Bilişsel Gelişim. Ankara, 2014.
  • Muhammed Yılmaz. Değerler Eğitimi ve Okul Etkinlikleri. İstanbul: Dem Yayınları, 3. basım., 2018.
  • Muhsin Hazar. Beden Eğitimi ve Sporda Oyunla Eğitim. Ankara: Tutibay Yayınları, 1997.
  • Mücella Uluğ Ormanlıoğlu. Niçin Oyun? Çocuğun Gelişimde ve Çocuğu Tanımada Oyunun Önemi. İdeal Kültür Yayıncılık, 2013. Basım, ts.
  • Nursel Telman, Anıl Adanalı. Başarıya Giden Yol Oyundan Geçer- İş’te Oyun Çalışma Hayatında Zihinsel ve Bedensel Becerileri Geliştirmeye Yönelik Oyunlar. İstanbul: Sistem Yayıncılık, 2009.
  • Özgür Babayiğit. İlk Okuma Yazma Öğretiminde Ses Temelli Cümle Öğretimine İlişkin Alternatif Ses Sıralamasının Etkinliğinin İncelenmesi. Niğde Üniversitesi, Doktora Tezi, 2012.
  • Pelin Baydar. İlköğretim Beşinci Sınıf Sosyal Bilgiler Programında Belirlenen Değerlerin Kazanım Düzeyleri ve Bu Süreçte Yaşanan Sorunların Değerlendirilmesi. Adana: Çukurova Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, 2009.
  • Şule Erşan. Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Görev Yapan Öğretmenlerin İlgi Köşelerinde Serbest Oyun Etkinlikleri ile İlgili Görüş ve Uygulamalarının İncelenmesi. Ankara: Gazi Üniversitesi, Doktora Tezi, 2011.
  • Taner Şahin. Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Değerler Eğitimi Öz-Yeterliliklerinin İncelenmesi. İstanbul: Marmara Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, 2013.
  • “Değer Ne Demek TDK Sözlük Anlamı”. Erişim 31 Aralık 2023. https://sozluk.gov.tr/?kelime=değer

The Importance of Educational Game in Values Education

Yıl 2024, Cilt: 3 Sayı: 1, 1 - 9, 26.06.2024

Öz

Values education aims to help students understand certain values and learn to act in accordance with these values. In this educational process, play helps children understand values through concrete experiences. Play also contributes to children's social, emotional, cognitive and physical development. Social play allows children to develop the skills of sharing, cooperation and empathy by playing together. Emotionally, games support emotional expression and contribute to the development of children's emotional intelligence. Cognitively, games increase problem-solving skills and encourage creative thinking. Physically, games strengthen children's motor skills and help them expend energy. This study, which is based on a literature review from qualitative research methods, emphasizes that play plays a critical role in teaching values in preschool period. It is important to use educational games to teach values in a fun and engaging way. In this study, we aimed to contribute to children's learning by having fun in interaction with their peers through game-based teaching strategies. In this context, game-based values education, which forms an important basis for children's character development, stands out as an important strategy to strengthen the ethical behaviors that students maintain throughout their lives.

Kaynakça

  • A. Özkan Navdar. Sınıf Öğretmenlerinin Oyun ve Fiziki Etkinlikler Dersinin Öğretim Süreciyle İlgili Görüşleri (Rize İli Örneği). Rize: Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, 2017.
  • Akın Çelik, Mustafa Şahin. Spor ve Çocuk Gelişimi The Journal of Academic Social Science Studies, 467-478.
  • Altan, Mustafa Zülküf. “Çoklu Zekâ Kuramı ve Değerler Eğitimi”. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi 1/4 (15 Temmuz 2016), 53-57.
  • Aysel Çağdaş, Zarife Seçer. Çocuk ve Ergende Sosyal ve Ahlak Gelişimi. Nobel Yayınları, 2002.
  • Ayşegül Özdemir. Sosyal Bilgiler Öğretiminde Oyun. Ankara: Gazi Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi Yayınlanmamış, 2006.
  • Bilgin, Nuri. Sosyal Psikolojide Yöntem ve Pratik Çalışmalar. İstanbul: Sistem Yayıncılık, 1995.
  • Ekşi, Halil - Katılmış, Ahmet. Karakter Eğitimi El Kitabı. Nobel Akademik Yayıncılık, 3. baskı., 2014.
  • Ender Durualp, Neriman Aral. Oyun Temelli Sosyal Beceri Eğitimi. Ankara: Vize Yayıncılık, 2. basım., 2015.
  • Eyüp Kurt. Çocuk Oyunları İle Değerler Eğitimi. Gazi Üniversitesi, Doktora Tezi, 2017.
  • Fidan, Nuray Kurtdede. “Öğretmen Adaylarının Değer Öğretimine İlişkin Görüşleri”. Kuramsal Eğitimbilim, 1-18.
  • Handan Kılıç Şahin. İlköğretim Okullarında Sosyal Bilgiler Dersini Yürüten 4.ve 5. Sınıf Öğretmenlerinin Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programında Yer Alan Değerlerin Kazandırılmasına İlişkin Görüşleri. Ankara: Gazi Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, 2010.
  • Hülya Gülay Ogelman. Yaşamın İlk Yıllarında Oyun: Oyuna Çok Yönlü Bakış. Ankara: Pegem Akademi, 2. basım., 2016.
  • Hülya Gülay Ogelman vd. “Yaşamın İlk Yıllarında Oyun: Oyuna Çok Yönlü Bakış”. Yaşamın İlk Yıllarında Oyun: Oyuna Çok Yönlü Bakış. 151-170. Ankara: Pegem Akademi, 2. baskı., 2016.
  • Kadir Ulusoy, Bülent Dilmaç. Değerler Eğitimi. Ankara: Pegem Akademi, 5. Baskı., 2018.
  • Kaytez, Nazan - Durualp, Ender. “Türkiye’de Okul Öncesinde Oyun İle İlgili Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi”. Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi 2014/2 (17 Haziran 2014), 110-122.
  • Lovat, Terence. “The New Values Education: A Pedagogical Imperative for Student Wellbeing”. ed. Terence Lovat vd. 1-6. Dordrecht: Springer Netherlands, 2010.
  • Medine Doğan. Beden Eğitimi ve Oyun Dersinde Çocuk Oyunları İle Değerler Eğitimi. Diyarbakır, Yüksek Lisans Tezi, 2021.
  • Mehibe Akandere. Eğitici Okul Oyunları. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık, 2013.
  • Mehmet Zeki Aydın. “Okulda Değerler Eğitiminin İlkeleri ve Sorunları, Uluslararası İnsani Değerlerin Yeniden İnşası Sempozyumu, Atatürk Üniversitesi, Erzurum”.
  • Mehmet Zeki Aydın, Şebnem Akyol Gürler. Okulda Değerler Eğitimi Yöntemler-Etkinlikler-Kaynaklar. Nobel Akademik Yayıncılık, 6. Basım., 2020.
  • Milli Eğitim Bakanlığı. Çocuk Gelişimi ve Eğitimi: Bilişsel Gelişim. Ankara, 2014.
  • Muhammed Yılmaz. Değerler Eğitimi ve Okul Etkinlikleri. İstanbul: Dem Yayınları, 3. basım., 2018.
  • Muhsin Hazar. Beden Eğitimi ve Sporda Oyunla Eğitim. Ankara: Tutibay Yayınları, 1997.
  • Mücella Uluğ Ormanlıoğlu. Niçin Oyun? Çocuğun Gelişimde ve Çocuğu Tanımada Oyunun Önemi. İdeal Kültür Yayıncılık, 2013. Basım, ts.
  • Nursel Telman, Anıl Adanalı. Başarıya Giden Yol Oyundan Geçer- İş’te Oyun Çalışma Hayatında Zihinsel ve Bedensel Becerileri Geliştirmeye Yönelik Oyunlar. İstanbul: Sistem Yayıncılık, 2009.
  • Özgür Babayiğit. İlk Okuma Yazma Öğretiminde Ses Temelli Cümle Öğretimine İlişkin Alternatif Ses Sıralamasının Etkinliğinin İncelenmesi. Niğde Üniversitesi, Doktora Tezi, 2012.
  • Pelin Baydar. İlköğretim Beşinci Sınıf Sosyal Bilgiler Programında Belirlenen Değerlerin Kazanım Düzeyleri ve Bu Süreçte Yaşanan Sorunların Değerlendirilmesi. Adana: Çukurova Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, 2009.
  • Şule Erşan. Okul Öncesi Eğitim Kurumlarında Görev Yapan Öğretmenlerin İlgi Köşelerinde Serbest Oyun Etkinlikleri ile İlgili Görüş ve Uygulamalarının İncelenmesi. Ankara: Gazi Üniversitesi, Doktora Tezi, 2011.
  • Taner Şahin. Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Değerler Eğitimi Öz-Yeterliliklerinin İncelenmesi. İstanbul: Marmara Üniversitesi, Yüksek Lisans Tezi, 2013.
  • “Değer Ne Demek TDK Sözlük Anlamı”. Erişim 31 Aralık 2023. https://sozluk.gov.tr/?kelime=değer
Toplam 30 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Dini Araştırmalar (Diğer)
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Betül Değer 0000-0003-0149-2548

Yayımlanma Tarihi 26 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 4 Ocak 2024
Kabul Tarihi 23 Ocak 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

ISNAD Değer, Betül. “Değerler Eğitiminde Eğitsel Oyunun Önemi”. MANAS Journal of Religious Sciences 3/1 (Haziran 2024), 1-9.