English Teachers' Classroom Management Approaches and High School Students' Attitudes towards English Course: A Mixed Method Research
Yıl 2024,
, 413 - 425, 22.04.2024
Helin Bozkur
,
Murat Polat
Öz
This study was conducted to explore the relationship between English teachers' classroom management approaches and high school students' attitudes towards English language teaching from the students' perspective. The study is a mixed methods study. The sample group consisted of 265 [197 female; 68 male] high school students. Both quantitative and qualitative data were collected from three different public high schools in an urban center in the East Anatolian region of Turkey. First, descriptive and causal-comparative statistical analyses were conducted on the data. Second, a path analysis measurement model was developed based on the PLS-SEM approach and the model was tested. Thirdly, content analysis was applied to the qualitative data collected. The quantitative and qualitative findings obtained after data analysis were evaluated together and the findings of the study were reached. It was found that English teachers' beliefs about classroom management were a significant predictor of students' attitudes towards the English course. It can be said that the model established with the variable of teachers' classroom management beliefs explains ~9.3% of the change in attitude scores towards the English course at a significant level. This result is supported by the results of the path analysis and direct quotes from the students. It was also found that English teachers' democratic classroom management beliefs had a full mediating effect between teachers' authoritarian classroom management beliefs and students' attitudes towards the importance of English lessons (p<.001). In line with the findings of the study, some suggestions were made for English teachers regarding classroom management attitudes in the English classroom.
Proje Numarası
1919B012109148
Kaynakça
- Adıgüzel, A. ve Culha, A. (2016). Öğretmenlerin sınıf yönetimi becerilerinin öğrencilerin okula ilişkin tutumlarına
etkisi. Electronic Journal of Education Sciences, 5(9), 42-52.
- Altındağ, M. (2006). Anadolu liseleri ve Anadolu teknik liseleri İngilizce öğretmenlerinin sınıf yönetimi
davranışlarının öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi (Yayımlanmamış Doktora Tezi).
Bursa Uludağ Üniversitesi.
- Altunışık, R., Boz, H., Gegez, E., Koç, E., Sığrı, Ü., Yıldız E. ve Yüksel, A. (2022). Sosyal Bilimlerde Araştırma
Yöntemleri: Yeni Perspektifler. Seçkin Yayınları.
- Baki, A. ve Gökçek, T. (2012). Karma yöntem araştırmalarına genel bir bakış. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi,
11(42), 1-21.
- Baron, M. ve Kenny, D. A. (1986). The moderator-mediator variable distinction in social psychological
research: Conceptual, strategic and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology,
51(6), 1173-1182.
- Başar, M., Doğan, M. C., Şener, N., Uzun, Ö. ve Topal, H. (2018). İlkokulda öğretmen öğrenci iletişimi. Uşak
Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 1-17.
- Bozkurtlar, S. ve Samur, Y. (2017). Sınıf yönetiminde oyunlaştırmaya yönelik öğrenci görüşlerinin incelenmesi.
Ege Eğitim Teknolojileri Dergisi, 1(2), 103-124.
- Büyükuysal, E. (2016). Orta öğretim İngilizce öğretmenlerinin sınıf yönetimi yaklaşımları ile kişilik tipleri
arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Bülent Ecevit Üniversitesi.
- Can, E. ve Baksi, O. (2014). Öğrencilerin sınıf içi tutum ve davranışlarının öğretmenlerin sınıf yönetimi
başarısına etkisi. Asya Öğretim Dergisi, 2(1(Özel)), 86-101.
- Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd edition.). Lawrence Earlbaum
Associates.
- Çifçili, V. (2009). Sınıf içi disiplinde otorite. HAYEF Journal of Education, 6(1), 91-103.
- Delceva–Dizdarevik, J. (2014). Classroom management. International Journal of Cognitive Research in
Science, Engineering and Education, 2(1), 51.
- Demirbulak, D. (2016). Anadolu öğretmen lisesi öğrencilerinin İngilizce dersindeki uygulamalara ve
öğretmenliğine ilişkin düşünceleri, İngilizce öğretmenlerinin konuya ilişkin yorumları ve program geliştirmede
uzlaşmacı yaklaşım. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(4), 1641 - 1660.
- Deniz, M., Avşaroğlu, S. ve Fidan, Ö. (2006). İngilizce öğretmenlerinin öğrencileri motive etme düzeylerinin
incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(11), 61-73.
- Erdoğan, M., Kurşun, E., Şişman, G. T., Saltan, F., Gök, A. ve Yıldız, İ. (2010). Sınıf yönetimi ve sınıf içi disiplin
problemleri, nedenleri ve çözüm önerileri üzerine nitel bir araştırma: Bilişim teknolojileri dersi örneği.
Kuramdan Uygulamaya Eğitim Bilimleri, 10(2), 853-891.
- Evertson, C. M. ve Weinstein, C. S. (2006). Classroom management as a field of inquiry. Handbook of
classroom management: Research, practice, and contemporary issues, 3(1), 16.
- Gömleksiz, M. ve Kılınç, H. (2014). Lise 12. sınıf öğrencilerinin İngilizce öz yeterlik inançlarına ilişkin görüşleri. Fırat
Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24(2), 43-60. https://doi.org/10.18069/fusbed.54896
- Gürbüz, S. ve Bayık, M. E. (2021). Aracılık modellerinin analizinde yeni yaklaşım: Baron ve Kenny'nin yöntemi
hâlâ geçerli mi? Türk Psikoloji Dergisi, 37(88), 1-14. https://doi.org/10.31828/tpd1300443320191125m000031
- Gürşimşek, I. (1999). Etkin sınıf yönetimi için etkili iletişim becerileri. Eğitim ve Bilim, 23(112), 40-44.
- Hair, J. F., Hult, G. T. M., Ringle, C. M. ve Sarstedt, M. (2017). A primer on partial least squares structural equation
modeling (PLS-SEM), (2nd edition). SAGE Publications.
- JASP Team (2023). JASP (Version 0.17.1) [Computer software].
- Kemper, E., Stringfield. S. ve Teddlie, C. (2003). Mixed methods sampling strategies in social science research.
In A. Tashakkori & C. Teddlie (Eds.), Handbook of mixed methods in social & behavioral research (pp. 273-
296). Sage.
- Kırbaç, M. (2019). Öğretmenlerin sınıf yönetimi anlayışı ile öğrencilerin okul bağlılığı, okul direnci ve akademik
başarısı arasındaki ilişkilerin analizi. (Yayın No: 596771). [Doktora Tezi, İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri
Enstitüsü]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
- Landau, B. (2009). Classroom management. In International handbook of research on teachers and
teaching (pp. 739-753). Springer.
- Little, S. G. ve Akin‐Little, A. (2008). Psychology's contributions to classroom management. Psychology in the
Schools, 45(3), 227-234. https://doi.org/10.1002/pits.20293
- Marzano, R. J. ve Marzano, J. S. (2003). The key to classroom management. Educational leadership, 61(1), 6-13.
- Nunnally, J. C. ve Bernstein, I. H. (1994). Psychometric theory (3rd edition). McGraw-Hill.
- Polat, M. (2018). Eğitim bilimlerinde PLS-SEM yaklaşımının kullanılabilirliği ve bir uygulama. Social Sciences
Studies Journal, 4(25), 5325-5337. http://dx.doi.org/10.26449/sssj.994
- Sadık, F. ve Nasırcı, H. (2019). Ortaöğretimde görev yapan öğretmenlerin sınıf yönetimi kaygı düzeylerinin
incelenmesi. Scientific Educational Studies, 3(2), 109-131. https://doi.org/10.31798/ses.641051
- Sezer, Ş. (2018). Öğretmenlerin sınıf yönetimi tutumlarının öğrencilerin gelişimi üzerindeki etkileri:
Fenomenolojik bir çözümleme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(2), 534-549.
https://doi.org/10.16986/HUJE.2017031319
- Şenkulak, S. (2010). Ortaöğretim kurumlarında çalışan İngilizce öğretmenlerinin sınıf yönetiminde
karşılaştıkları istenmeyen öğrenci davranışları ve bu davranışların yarattığı sorunları çözme becerileri
(Kayseri ili örneği) (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Erciyes Üniversitesi.
- Takkaç-Tulgar, A. (2018). Development of a scale measuring attitudes towards english lesson: A study of
reliability and validity. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8, 233-244.
- Terzi, Ç. (2001). Öğretmenlerin sınıf yönetimi anlayışlarına ilişkin görüşlerinin belirlenmesi (Yayımlanmamış
Doktora Tezi). Anadolu Üniversitesi.
- Tuncer, M. ve Akmençe, A. E. (2018). Lise öğrencilerinin İngilizce dersine yönelik motivasyon durumları.
Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(14), 197-207.
- Yenen, E. T. ve Dursun, F. (2019). İngilizce öğretmenlerinin öğretim süreci öz yeterlikleri ve sınıf ortamına
yansımaları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 607-627.
https://doi.org/10.17860/mersinefd.464253
- Yurtal, F. ve Yaşar, M. (2018). Öğretmenlerin sınıf yönetimi profillerine göre sınıflarında görülen akran zorbalığı.
SDU International Journal of Educational Studies, 5(2), 64-75.
İngilizce Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Anlayışları ve Lise Öğrencilerinin İngilizce Dersine Yönelik Tutumları: Bir Karma Yöntem Araştırması
Yıl 2024,
, 413 - 425, 22.04.2024
Helin Bozkur
,
Murat Polat
Öz
Bu araştırma, İngilizce öğretmenlerinin sınıf yönetimi anlayışları ile lise öğrencilerinin İngilizce dersine yönelik tutumları arasındaki ilişkiye öğrencilerin bakış açıları üzerinden ışık tutmak amacıyla gerçekleştirildi. Araştırma bir karma yöntem araştırmasıdır. Örneklem grubunu 265 [197 kız; 68 erkek] lise öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırmanın hem nicel hem de nitel verileri Türkiye’nin Doğu Anadolu Bölgesinde bulunan bir şehir merkezindeki üç farklı devlet lisesinden toplanmıştır. Ulaşılan veriler üzerinde ilk olarak; betimsel ve nedensel-karşılaştırmalı istatistiksel analizler yapılmıştır. İkinci olarak, PLS-SEM yaklaşımı temelinde bir yol analizi ölçüm modeli oluşturulmuş ve model sınaması gerçekleştirilmiştir. Üçüncü olarak toplanan nitel veriler üzerinde içerik analizi uygulanmıştır. Veri analizi sonrasında elde edilen nicel ve nitel bulgular birlikte değerlendirilerek araştırmanın sonuçlarına ulaşılmıştır. Buna göre; İngilizce öğretmenlerinin sahip oldukları sınıf yönetimi anlayışlarının lise öğrencilerinin İngilizce dersine yönelik tutumlarının anlamlı bir yordayıcısı olduğu ortaya çıkmıştır. Buna göre, sınıf yönetimi anlayışı değişkeni ile kurulan modelin İngilizce dersine yönelik tutum puanlarındaki değişimin ~%9.3’ünü anlamlı düzeyde açıklamakta olduğu söylenebilir. Bu sonucu ulaşılan yol analizi bulguları ile öğrencilerden yapılan doğrudan alıntılar da desteklemektedir. Ayrıca, İngilizce öğretmenlerinin demokratik sınıf yönetimi anlayışlarının, öğretmenlerin otoriter sınıf yönetimi anlayışları ile öğrencilerin İngilizce dersinin önemine yönelik tutumları arasında tam aracılık etkisine sahip olduğu da belirlenmiştir (p<.001). Araştırmanın sonuçları doğrultusunda İngilizce derslerindeki sınıf yönetimi anlayışı üzerine İngilizce öğretmenleri için birtakım önerilerde bulunulmuştur.
Etik Beyan
“İngilizce Öğretmenlerinin Sınıf Yönetimi Anlayışları ve Lise Öğrencilerinin İngilizce Dersine Yönelik Tutumları: Bir Karma Yöntem Araştırması” başlıklı çalışmanın yazım sürecinde bilimsel kurallara, etik ve alıntı kurallarına uyulmuş; toplanan veriler üzerinde herhangi bir tahrifat yapılmamış ve bu çalışma herhangi başka bir akademik yayın ortamına değerlendirme için gönderilmemiştir. Gerekli olan etik kurul izinleri Muş Alparslan Üniversitesi Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Kurulu’nun 30.05.2022 tarih ve 8 sayılı toplantısında alınmıştır.
Destekleyen Kurum
TÜBİTAK
Proje Numarası
1919B012109148
Teşekkür
Araştırmanın gerçekleştiği okullarda veri toplama sürecine gönüllü katılım gösteren tüm lise öğrencilerine teşekkür ederiz.
Kaynakça
- Adıgüzel, A. ve Culha, A. (2016). Öğretmenlerin sınıf yönetimi becerilerinin öğrencilerin okula ilişkin tutumlarına
etkisi. Electronic Journal of Education Sciences, 5(9), 42-52.
- Altındağ, M. (2006). Anadolu liseleri ve Anadolu teknik liseleri İngilizce öğretmenlerinin sınıf yönetimi
davranışlarının öğretmen ve öğrenci görüşlerine göre değerlendirilmesi (Yayımlanmamış Doktora Tezi).
Bursa Uludağ Üniversitesi.
- Altunışık, R., Boz, H., Gegez, E., Koç, E., Sığrı, Ü., Yıldız E. ve Yüksel, A. (2022). Sosyal Bilimlerde Araştırma
Yöntemleri: Yeni Perspektifler. Seçkin Yayınları.
- Baki, A. ve Gökçek, T. (2012). Karma yöntem araştırmalarına genel bir bakış. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi,
11(42), 1-21.
- Baron, M. ve Kenny, D. A. (1986). The moderator-mediator variable distinction in social psychological
research: Conceptual, strategic and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology,
51(6), 1173-1182.
- Başar, M., Doğan, M. C., Şener, N., Uzun, Ö. ve Topal, H. (2018). İlkokulda öğretmen öğrenci iletişimi. Uşak
Üniversitesi Eğitim Araştırmaları Dergisi, 4(1), 1-17.
- Bozkurtlar, S. ve Samur, Y. (2017). Sınıf yönetiminde oyunlaştırmaya yönelik öğrenci görüşlerinin incelenmesi.
Ege Eğitim Teknolojileri Dergisi, 1(2), 103-124.
- Büyükuysal, E. (2016). Orta öğretim İngilizce öğretmenlerinin sınıf yönetimi yaklaşımları ile kişilik tipleri
arasındaki ilişkinin incelenmesi (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Bülent Ecevit Üniversitesi.
- Can, E. ve Baksi, O. (2014). Öğrencilerin sınıf içi tutum ve davranışlarının öğretmenlerin sınıf yönetimi
başarısına etkisi. Asya Öğretim Dergisi, 2(1(Özel)), 86-101.
- Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd edition.). Lawrence Earlbaum
Associates.
- Çifçili, V. (2009). Sınıf içi disiplinde otorite. HAYEF Journal of Education, 6(1), 91-103.
- Delceva–Dizdarevik, J. (2014). Classroom management. International Journal of Cognitive Research in
Science, Engineering and Education, 2(1), 51.
- Demirbulak, D. (2016). Anadolu öğretmen lisesi öğrencilerinin İngilizce dersindeki uygulamalara ve
öğretmenliğine ilişkin düşünceleri, İngilizce öğretmenlerinin konuya ilişkin yorumları ve program geliştirmede
uzlaşmacı yaklaşım. Kastamonu Eğitim Dergisi, 21(4), 1641 - 1660.
- Deniz, M., Avşaroğlu, S. ve Fidan, Ö. (2006). İngilizce öğretmenlerinin öğrencileri motive etme düzeylerinin
incelenmesi. İnönü Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 7(11), 61-73.
- Erdoğan, M., Kurşun, E., Şişman, G. T., Saltan, F., Gök, A. ve Yıldız, İ. (2010). Sınıf yönetimi ve sınıf içi disiplin
problemleri, nedenleri ve çözüm önerileri üzerine nitel bir araştırma: Bilişim teknolojileri dersi örneği.
Kuramdan Uygulamaya Eğitim Bilimleri, 10(2), 853-891.
- Evertson, C. M. ve Weinstein, C. S. (2006). Classroom management as a field of inquiry. Handbook of
classroom management: Research, practice, and contemporary issues, 3(1), 16.
- Gömleksiz, M. ve Kılınç, H. (2014). Lise 12. sınıf öğrencilerinin İngilizce öz yeterlik inançlarına ilişkin görüşleri. Fırat
Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 24(2), 43-60. https://doi.org/10.18069/fusbed.54896
- Gürbüz, S. ve Bayık, M. E. (2021). Aracılık modellerinin analizinde yeni yaklaşım: Baron ve Kenny'nin yöntemi
hâlâ geçerli mi? Türk Psikoloji Dergisi, 37(88), 1-14. https://doi.org/10.31828/tpd1300443320191125m000031
- Gürşimşek, I. (1999). Etkin sınıf yönetimi için etkili iletişim becerileri. Eğitim ve Bilim, 23(112), 40-44.
- Hair, J. F., Hult, G. T. M., Ringle, C. M. ve Sarstedt, M. (2017). A primer on partial least squares structural equation
modeling (PLS-SEM), (2nd edition). SAGE Publications.
- JASP Team (2023). JASP (Version 0.17.1) [Computer software].
- Kemper, E., Stringfield. S. ve Teddlie, C. (2003). Mixed methods sampling strategies in social science research.
In A. Tashakkori & C. Teddlie (Eds.), Handbook of mixed methods in social & behavioral research (pp. 273-
296). Sage.
- Kırbaç, M. (2019). Öğretmenlerin sınıf yönetimi anlayışı ile öğrencilerin okul bağlılığı, okul direnci ve akademik
başarısı arasındaki ilişkilerin analizi. (Yayın No: 596771). [Doktora Tezi, İnönü Üniversitesi Eğitim Bilimleri
Enstitüsü]. YÖK Ulusal Tez Merkezi.
- Landau, B. (2009). Classroom management. In International handbook of research on teachers and
teaching (pp. 739-753). Springer.
- Little, S. G. ve Akin‐Little, A. (2008). Psychology's contributions to classroom management. Psychology in the
Schools, 45(3), 227-234. https://doi.org/10.1002/pits.20293
- Marzano, R. J. ve Marzano, J. S. (2003). The key to classroom management. Educational leadership, 61(1), 6-13.
- Nunnally, J. C. ve Bernstein, I. H. (1994). Psychometric theory (3rd edition). McGraw-Hill.
- Polat, M. (2018). Eğitim bilimlerinde PLS-SEM yaklaşımının kullanılabilirliği ve bir uygulama. Social Sciences
Studies Journal, 4(25), 5325-5337. http://dx.doi.org/10.26449/sssj.994
- Sadık, F. ve Nasırcı, H. (2019). Ortaöğretimde görev yapan öğretmenlerin sınıf yönetimi kaygı düzeylerinin
incelenmesi. Scientific Educational Studies, 3(2), 109-131. https://doi.org/10.31798/ses.641051
- Sezer, Ş. (2018). Öğretmenlerin sınıf yönetimi tutumlarının öğrencilerin gelişimi üzerindeki etkileri:
Fenomenolojik bir çözümleme. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 33(2), 534-549.
https://doi.org/10.16986/HUJE.2017031319
- Şenkulak, S. (2010). Ortaöğretim kurumlarında çalışan İngilizce öğretmenlerinin sınıf yönetiminde
karşılaştıkları istenmeyen öğrenci davranışları ve bu davranışların yarattığı sorunları çözme becerileri
(Kayseri ili örneği) (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Erciyes Üniversitesi.
- Takkaç-Tulgar, A. (2018). Development of a scale measuring attitudes towards english lesson: A study of
reliability and validity. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8, 233-244.
- Terzi, Ç. (2001). Öğretmenlerin sınıf yönetimi anlayışlarına ilişkin görüşlerinin belirlenmesi (Yayımlanmamış
Doktora Tezi). Anadolu Üniversitesi.
- Tuncer, M. ve Akmençe, A. E. (2018). Lise öğrencilerinin İngilizce dersine yönelik motivasyon durumları.
Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(14), 197-207.
- Yenen, E. T. ve Dursun, F. (2019). İngilizce öğretmenlerinin öğretim süreci öz yeterlikleri ve sınıf ortamına
yansımaları. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(2), 607-627.
https://doi.org/10.17860/mersinefd.464253
- Yurtal, F. ve Yaşar, M. (2018). Öğretmenlerin sınıf yönetimi profillerine göre sınıflarında görülen akran zorbalığı.
SDU International Journal of Educational Studies, 5(2), 64-75.