Financial literacy enables effective planning of the financial future by accurately analyzing the current financial situation. In our country, which has a young population, high financial literacy levels of university students will contribute to the country's economy. This study aims to determine the financial literacy knowledge levels of university students. In addition, it focuses on examining financial attitudes and behaviors, which are two important components of financial literacy, in terms of demographic characteristics. In addition, the results of the research aim to determine financial literacy training for college students and to develop strategies on the subject. The study consists of 280 university students from different departments of Muş Alparslan University Social Sciences Vocational School in the 2021-2022 academic year. According to the results of the study, it is seen that 41.8 %of university students have a low level of financial literacy, 43.6 % have a medium level of financial literacy, and 14.6 % have a high level of financial literacy. In addition, it is seen that there is a significant difference in the sub-dimensions of expenditure, attitude, perception, and the total score of financial literacy attitude and behavior according to financial literacy knowledge level. According to financial literacy attitude and behavior levels; A significant difference was found in the sub-dimension of expenditure according to gender and education, expenditure according to the time spent at the university, and perception according to attitude and working status. A correlation test was conducted to find the relationship between the age financial literacy attitude, and behavior levels of students. The results revealed a low-level negative significant relationship between the age of the students and the sub-dimensions of expenditure and perception.
In the writing process of the study titled “Investigation of Financial Literacy Attitudes of University Students in Terms of Some Demographic Characteristics: The Example of Mus Alparslan University Social Sciences Vocational School”, there were followed the scientific, ethical, and citation rules; were not made any falsification on the collected data and this study was not sent to any other academic media for evaluation. In addition, permission was obtained from the Mus Alparslan University Scientific Research and Publication Ethics Committee (Date: 01/04/2022 and Decision no: 6-44) to conduct the research.
Finansal okuryazarlık, mevcut finansal durumun doğru analiz edilebilmesiyle finansal geleceğin etkin planlanmasını sağlamaktadır. Genç nüfusa sahip olan ülkemizde üniversite öğrencilerinin finansal okuryazarlık düzeylerinin yüksek olması ülke ekonomisine olumlu katkılar sağlayacaktır. Bu çalışmada; üniversite öğrencilerinin finansal okuryazarlık bilgi düzeylerini belirlemek, finansal okuryazarlığın iki önemli bileşeni olan finansal tutum ve davranışlarının demografik özellikler açısından incelemek, araştırmanın sonuçları ışığında yüksekokul öğrencilerine yönelik finansal okuryazarlık eğitimlerinin belirlenmesi, konuyla ilgili stratejilerin geliştirilmesi amaçlanmaktadır. Araştırmanın örneklemini 2021-2022 eğitim-öğretim yılında Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksekokulunun farklı bölümlerinde öğrenim gören 280 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Araştırma sonuçlarına göre, üniversite öğrencilerinin % 41.8’inin düşük, % 43.6’sının orta, % 14.6’sının ise yüksek finansal okuryazarlık bilgi düzeyine sahip olduğu, finansal okuryazarlık bilgi düzeyine göre harcama, tutum, algı alt boyutlarında ve finansal okuryazarlık tutum ve davranış toplam puanında anlamlı farklılık olduğu görülmektedir. Finansal okuryazarlık tutum ve davranış düzeylerinde cinsiyet ve öğrenim görülen bölüme göre harcama, üniversitede geçirilen süreye göre harcama ve tutum, çalışma durumuna göre algı alt boyutunda anlamlı farklılık saptanmıştır. Üniversite öğrencilerinin yaşı ile finansal okuryazarlık tutum ve davranış düzeyleri arasındaki korelasyon testi bulgularına göre ise öğrencilerin yaşı ile harcama ve algı alt boyutları arasında, düşük düzeyde negatif yönlü anlamlı ilişkinin varlığı kanıtlamaktadır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Finans |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ekim 2024 |
Gönderilme Tarihi | 28 Eylül 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |
MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)