Sanat ve Edebiyat
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2019, , 157 - 175, 29.01.2019
https://doi.org/10.33206/mjss.494498

Öz

Kaynakça

  • Alptekin, A.B.(2011). “Doğu Türklerinin Nasreddin Hocası Mitolojik Bir Kahraman mıdır?”. Bilig, Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi. Güz-2011, Sayı:59.
  • Aslan, F.(2011). “Sanal Kültür Ortamında Güncellenen Nasreddin Hoca Fıkraları”. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic. Volume 6/4 Fall 2011, p.39-60 , TURKEY.
  • Cenikoğlu, G. T. (2014). “Türk Dünyasında Nasreddin Hoca Fıkraları”. Türk Dünyası Bilgeler Zirvesi: Gönül Sultanları Buluşması. 26-28 Mayıs 2014. 2013 Türk Dünyası Kültür Başkenti Ajansı (TDKB). ss.239-263 Eskişehir.
  • Dölen, H.(2017, 31 Temmuz ). Ankara’nın Simgeleşen Heykellerin Sahibi : Metin Yurdanur, https://www.tanisgazetesi.com.tr/haber/1268082/ankaranin-simgelesen-heykellerin-sahibi-metin-yurdanur adresinden alındı.
  • Gülşen, H.(2012). “Nasrettin Hoca ve Tıll Eulenspıegel Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme”. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 7/4, Fall 2012, p. 1863-1874, ANKARA-TURKEY.
  • Görkem, İ.(2012). “Nasreddin Hoca Olgusunun Algılanması ve Anlamlandırılması Üzerine”. Türkbilig, Türkoloji Araştırmaları Dergisi, 2012/23: 83-106.
  • Karaçalı, M.(2017). “Özbek, Kırgız, Kazak, Azerbaycan ve Gagauz Türkleri Ekseninde Nasreddin Hoca Fıkralarının Ortak Paydası”. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, Cilt:5, Sayı:11, Temmuz-2017, Türkiye.
  • Matveeva, A.(2015). Яков Шапиро: Я поездил по миру и теперь в Уссурийске работаю над памятником Пушкину Подробнее: https://primamedia.ru/news/449457/ adresinden alındı.
  • Memmedov, K.S.(2018,22 Eylül). Катиб Мамедов http://artsho.gallery/info/rubrika/avtor/19-katib-mamedov adresinden alındı.
  • Özdemir, N.(2008). “Kültürel Ekonomik İmge Olarak Nasreddin Hoca”. Millî Folklor, 2008, Yıl 20, Sayı 77.
  • Şahin, H.İ.(2010). “Türkmenistan’da Nasrettin Hoca ve Timur Fıkraları”. Bilig, Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, Güz-2010 Sayı 55: 135- 146.
  • Vershinina, A.(2018, 24 Eylül). Korzhev Ivan Vladimirovich. http://i-korzhev.eu/about/biography/ adresinden alındı.
  • Yurdanur, M.(2018, 24 Eylül). Metin Yurdanur. metinyurdanur.com.tr adresinden alındı.

Türk Kültür Coğrafyasının Ortak Değeri Nasreddin Hoca’nın Bazı Heykelleri Üzerine Değerlendirmeler

Yıl 2019, , 157 - 175, 29.01.2019
https://doi.org/10.33206/mjss.494498

Öz

Nasreddin Hoca,
mizahi eleştiri becerisi ve öz eleştiri anlayışı ile yüzlerde tebessüm dolu izler
bırakan, Türk mizah karakteri ve ölümsüz bilge bir kişidir. Ünü batıda ve
doğuda Türk kültür coğrafyasının sınırlarını aşmış neredeyse tüm dünyada Türk
mizah anlayışının temsili olan bir halk filozofu olarak anılmaktadır. Gerçekte
yaşayıp yaşamadığı tartışmaları bir tarafa dursun, kıvrak zekâsı ve mizahi
tavrıyla, gerçekte ona ait olduğu bile şüpheli olan onlarca fıkraya konu
edilmiştir. Doğuda Orta Asya’dan, batıda Avrupa’ya, kuzeyde Sibirya’dan güneyde
Kuzey Afrika’ya kadar, adından bahsedilen Nasreddin Hoca, farklı kültürlerde
çeşitli isimlerle anılmış, şöhreti nice nesilleri aşmış olan bu coğrafyalarda
değişik suretlerle plastik sanatlara da konu edilmiştir.  



Bu çalışmada,
geniş bir coğrafi yelpazede Nasrettin Hoca’ya atfedilen bazı heykel çalışmaları
kültürel farklılıklar, tipolojik özellikler ve plastik çözümleme yaklaşımları
gözetilerek incelenmiştir. Tarihi belge ve dokümanlar olmaksızın, dilden dile
nesillerdir süre gelen Nasreddin Hoca mizahının, kültürel farklılıklar
bağlamında, heykel sanatçılarında nasıl bir izlenim oluşturduğu nitel olarak
değerlendirilmiştir. 

Kaynakça

  • Alptekin, A.B.(2011). “Doğu Türklerinin Nasreddin Hocası Mitolojik Bir Kahraman mıdır?”. Bilig, Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi. Güz-2011, Sayı:59.
  • Aslan, F.(2011). “Sanal Kültür Ortamında Güncellenen Nasreddin Hoca Fıkraları”. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic. Volume 6/4 Fall 2011, p.39-60 , TURKEY.
  • Cenikoğlu, G. T. (2014). “Türk Dünyasında Nasreddin Hoca Fıkraları”. Türk Dünyası Bilgeler Zirvesi: Gönül Sultanları Buluşması. 26-28 Mayıs 2014. 2013 Türk Dünyası Kültür Başkenti Ajansı (TDKB). ss.239-263 Eskişehir.
  • Dölen, H.(2017, 31 Temmuz ). Ankara’nın Simgeleşen Heykellerin Sahibi : Metin Yurdanur, https://www.tanisgazetesi.com.tr/haber/1268082/ankaranin-simgelesen-heykellerin-sahibi-metin-yurdanur adresinden alındı.
  • Gülşen, H.(2012). “Nasrettin Hoca ve Tıll Eulenspıegel Üzerine Karşılaştırmalı Bir İnceleme”. Turkish Studies - International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic Volume 7/4, Fall 2012, p. 1863-1874, ANKARA-TURKEY.
  • Görkem, İ.(2012). “Nasreddin Hoca Olgusunun Algılanması ve Anlamlandırılması Üzerine”. Türkbilig, Türkoloji Araştırmaları Dergisi, 2012/23: 83-106.
  • Karaçalı, M.(2017). “Özbek, Kırgız, Kazak, Azerbaycan ve Gagauz Türkleri Ekseninde Nasreddin Hoca Fıkralarının Ortak Paydası”. Avrasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi, Cilt:5, Sayı:11, Temmuz-2017, Türkiye.
  • Matveeva, A.(2015). Яков Шапиро: Я поездил по миру и теперь в Уссурийске работаю над памятником Пушкину Подробнее: https://primamedia.ru/news/449457/ adresinden alındı.
  • Memmedov, K.S.(2018,22 Eylül). Катиб Мамедов http://artsho.gallery/info/rubrika/avtor/19-katib-mamedov adresinden alındı.
  • Özdemir, N.(2008). “Kültürel Ekonomik İmge Olarak Nasreddin Hoca”. Millî Folklor, 2008, Yıl 20, Sayı 77.
  • Şahin, H.İ.(2010). “Türkmenistan’da Nasrettin Hoca ve Timur Fıkraları”. Bilig, Türk Dünyası Sosyal Bilimler Dergisi, Güz-2010 Sayı 55: 135- 146.
  • Vershinina, A.(2018, 24 Eylül). Korzhev Ivan Vladimirovich. http://i-korzhev.eu/about/biography/ adresinden alındı.
  • Yurdanur, M.(2018, 24 Eylül). Metin Yurdanur. metinyurdanur.com.tr adresinden alındı.
Toplam 13 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Özcan Özkarakoç

Yayımlanma Tarihi 29 Ocak 2019
Gönderilme Tarihi 10 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Özkarakoç, Ö. (2019). Türk Kültür Coğrafyasının Ortak Değeri Nasreddin Hoca’nın Bazı Heykelleri Üzerine Değerlendirmeler. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(1), 157-175. https://doi.org/10.33206/mjss.494498
AMA Özkarakoç Ö. Türk Kültür Coğrafyasının Ortak Değeri Nasreddin Hoca’nın Bazı Heykelleri Üzerine Değerlendirmeler. MJSS. Ocak 2019;8(1):157-175. doi:10.33206/mjss.494498
Chicago Özkarakoç, Özcan. “Türk Kültür Coğrafyasının Ortak Değeri Nasreddin Hoca’nın Bazı Heykelleri Üzerine Değerlendirmeler”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 8, sy. 1 (Ocak 2019): 157-75. https://doi.org/10.33206/mjss.494498.
EndNote Özkarakoç Ö (01 Ocak 2019) Türk Kültür Coğrafyasının Ortak Değeri Nasreddin Hoca’nın Bazı Heykelleri Üzerine Değerlendirmeler. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 8 1 157–175.
IEEE Ö. Özkarakoç, “Türk Kültür Coğrafyasının Ortak Değeri Nasreddin Hoca’nın Bazı Heykelleri Üzerine Değerlendirmeler”, MJSS, c. 8, sy. 1, ss. 157–175, 2019, doi: 10.33206/mjss.494498.
ISNAD Özkarakoç, Özcan. “Türk Kültür Coğrafyasının Ortak Değeri Nasreddin Hoca’nın Bazı Heykelleri Üzerine Değerlendirmeler”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 8/1 (Ocak 2019), 157-175. https://doi.org/10.33206/mjss.494498.
JAMA Özkarakoç Ö. Türk Kültür Coğrafyasının Ortak Değeri Nasreddin Hoca’nın Bazı Heykelleri Üzerine Değerlendirmeler. MJSS. 2019;8:157–175.
MLA Özkarakoç, Özcan. “Türk Kültür Coğrafyasının Ortak Değeri Nasreddin Hoca’nın Bazı Heykelleri Üzerine Değerlendirmeler”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 8, sy. 1, 2019, ss. 157-75, doi:10.33206/mjss.494498.
Vancouver Özkarakoç Ö. Türk Kültür Coğrafyasının Ortak Değeri Nasreddin Hoca’nın Bazı Heykelleri Üzerine Değerlendirmeler. MJSS. 2019;8(1):157-75.

MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)     


16155