Bu çalışmanın amacı
beden eğitimi öğretmen adaylarının öz-yeterlik inancı ve öğretim tekniklerini
seçebilme yeterlik algılarını tespit etmektir. Araştırma nicel araştırma
yaklaşımından ilişkisel tarama modeli ile tasarlanmıştır. Araştırma, 2017-2018
Eğitim-Öğretim yılı bahar yarıyılında, Kırıkkale Üniversite’si Spor Bilimleri
Fakültesi 3. ve 4. sınıf öğrencileri üzerinde gerçekleştirilmiştir. Bu
öğrenciler fakültedeki farklı bölümden (Öğretmenlik n=66, Antrenörlük=38,
Yöneticilik=79 ve Rekreasyon=44) öğrenciler olmak üzere toplam 227 öğretmen
adayından oluşmaktadır. Veriler Çapa, Çakıroğlu ve Sarıkaya (2005) tarafından
Türkçe’ye uyarlaması yapılan “Öğretmen Öz-yeterlik Ölçeği” ve Fırat Durdukaya
ve ark. (2017) tarafından geçerlik ve güvenirlik çalışması yapılan “Öğretmen Adaylarının Öğretim Tekniklerini
Seçebilme Yeterliği Ölçeği” aracılığıyla elde edilmiştir. Veri analizinde;
betimsel istatistikler (aritmetik ortalama, standart sapma), bağımsız gruplar
t-testi, tek yönlü varyans analizi, basit doğrusal regresyon analizi ve Pearson
Correlation testi kullanılmıştır. Sonuç olarak öğretmen öz-yeterlik inancı
öğretim tekniklerini seçebilme yeterliğini anlamlı şekilde yordamaktadır.
Öğretim tekniklerini seçebilme yeterlik algısı ile öğretmen öz-yeterlik inancı
arasında pozitif yönlü düşük düzeyde anlamlı ilişki saptanmıştır. Ayrıca
öğretim tekniklerini seçebilme yeterlik algısı ve öğretmen öz-yeterlik inancı
puan ortalamaları öğretmen adaylarının okudukları bölüme göre farklılık
gösterirken; cinsiyet ve mezun olunan okul türüne göre anlamlı farklılık
göstermediği belirlenmiştir. Bu bulgular ışığında; öğretmen öz-yeterlik inancı
öğretim tekniklerini seçebilme yeterliği açısından önemli olduğu söylenebilir.
The aim of this study is to determine the self-efficacy beliefs of physical education teacher candidates and their perception of competence to choose teaching techniques. The research was designed with a relational search model, which is one of the quantitative research approaches. The research was conducted on the third and fourth year students of the Faculty of Sports Sciences of Kırıkkale University in the spring semester of 2017-2018 academic years. These students consist of a total of 227 teacher candidates (Physical education and sports teaching= 66, Coaching training = 38, Sport management = 79 and Recreation = 44) from the different departments in the faculty. Data were obtained by means of "Teacher Self-efficacy Scale" adapted by Çapı, Çakıroğlu and Sarıkaya (2005) and Fırat Durdukaya et al. (2017). The validity and reliability study was conducted by means of the "Teacher Candidate's Teaching Techniques Succeeding Sufficiency Scale" and "Personal Information Form" prepared by the researchers. In data analysis, descriptive statistics (arithmetic mean, standard deviation), independent groups t-test, one way variance analysis, simple linear regression analysis and Pearson Correlation test were used. As a result, teacher self-efficacy belief significantly predicts the adequacy of choosing teaching techniques. In addition, the ability to choose teaching techniques and the teacher self-efficacy belief score averages differ according to the grades read by the teacher candidates. Besides, it did not show any significant difference according to sex and graduated school type. In the light of these findings, it can be said that teacher is important in terms of the ability to choose teaching techniques of self-efficacy beliefs.
Teacher Self-efficacy Belief Teaching Techniques Faculty of Sport Sciences Students
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Ocak 2020 |
Gönderilme Tarihi | 26 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |
MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)