Video
paylaşım sitesi olan Youtube’a her gün milyonlarca insan “Broadcast Yourself”
sloganından hareketle yaşam hikâyelerini eklemekte ve geniş bir kitleye
sunmaktadır. Youtube’un kullanıcıya açılmasıyla ortaya çıkan “Youtuber”lar,
yeni medya alanını hem popüler olma hem de para kazanma güdüsüyle
kullanmaktadırlar. Youtube’da yayınlanan içeriklere reklam verilmesi, yayın
içeriklerinde reklama yer veren yaşam hikâyelerinin desteklenmesi gibi farklı
şekillerde Youtube’un maddi kazanç sağlamaya yönelik pratikler içerdiği
görülmektedir.
Öte yandan kişisel yaşam hikâyelerinin
yer aldığı Youtube videolarında, çocukların kullanılması, sanal uzama çocuk
yaşamlarının dâhil edilmesi ve çocuğun maddi kazanç elde etmede bir araç olarak
kullanılması bu alanı sorunlu hale getirmektedir. Çocuk yaşam deneyimlerinin,
tüketime eşlik edecek şekilde ebeveyn kontrolünde içerik oluşturularak
sunulması, çocuk yaşamının mahremiyetini ortadan kaldırmaktadır. Buradan
hareketle bir buçuk milyon üye sayısına sahip olan “Prenses Elif” Youtube
sayfası, babasının kontrolünde yürütülerek çocuğun yaşam alanına eklenen ürün
reklamlarıyla dikkat çekmektedir. Çalışma kapsamında Prenses Elif Youtube
sayfası, tüketim ve çocuk mahremiyeti kavramları ışığında içerik analizi ile
incelenecektir. Bu çalışmada; çocuğun yaşam evrenine dâhil edilen tüketim olgusu
ile ebeveynleri tarafından yok edilen mahremiyetinin incelenmesi
amaçlanmaktadır.
Every day millions of people add their life stories on YouTube, a video sharing site, considering the slogan "Broadcast Yourself" and present them to a wide audience. The "Youtubers" that emerged when YouTube was opened to users are using the new media area with the motivation of both being popular and earning money. It seems that YouTube contains practices to provide financial gain in various ways such as giving advertisements in the contents on YouTube, supporting life stories that include broadcast contents, and so on. On the other hand, the use of children, the inclusion of children's lives into a virtual environment, and the use of the child as a means of obtaining financial gain on YouTube videos where personal life stories are included make this area problematic. The presentation of child life experiences by creating contents through parental control, accompanied by consumption, removes the privacy of child life. From this point of view, the YouTube page "Princess Elif", which has one and a half million members, is carried out under the control of her father and attracts attention with the product advertisements added to the child's living space. In the scope of the study, “Princess Elif” YouTube page will be analyzed through content analysis on the concepts of consumption and child privacy. This study is aimed to examine the consumption fact included in the child's life and the privacy that is destroyed by her parents.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 15 Ekim 2019 |
Gönderilme Tarihi | 7 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |
MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)