Necmettin
Tozlu, son dönem eğitim felsefecilerimizdendir. Yıllarca sürdürdüğü eğitim
öğretim faaliyetinin yanında bütüncül bir yaklaşımla, eğitim ve insan, eğitim
ve toplum, eğitim ve devlet, eğitim ve medeniyet konularında kültürel ve
felsefi referansları olan eserler de yazmıştır. Bayburt Üniversitesi tarafından
Eğitimden Felsefeye başlığı altında
üç ciltte toplanan bu eserlerden bazıları şunlardır: İsmail Hakkı Baltacıoğlu’nun Eğitim Sistemi Üzerine Bir Araştırma, Kültür ve Eğitim Tarihimizde Yabancı Okullar,
Eğitim Problemlerimiz Üzerine Düşünceler,
İbn Tufeyl’in Eğitim Felsefesi, Bilim ve Hayat, İnsandan Devlete Eğitim, Eğitim
Felsefesi Üzerine Makaleler, Erdemli
Toplum Yolunda.
“Necmettin
Tozlu’nun Eserlerinde Düşünce, Değer ve Otantisite” başlığını taşıyan bu
çalışma, Eğitim Felsefesi Üzerinde
Düşünceler isimli kitabın içinde yer alan ve 1994 yılında bir sempozyumda
sunulan “Düşünce, Kölelik ve Bilgilenme” başlıklı yazı merkezinde yine aynı
kitap içinde yer alan “Ruh ve Beden Bütünlüğü Açısından Değerler Eğitimi”
(2014: 43-51), “Öğretmen Yetiştirme Üzerine Düşünceler” (2014: 91-98),
“Öğretmen Akademileri Üzerine” (2014: 99-113), “Çağdaş Okul Bağlamında Öğretmen
ve Öğretmen Yetiştirme” (2014: 113-116), “Öğretmen Yetiştirmeye İlişkin Yeni
Bir Model” (2014: 117-122) başlıklı yazılardan hareket edilecektir. “Düşünce,
Kölelik ve Bilgilenme” başlığından da anlaşılacağı üzere makalenin konusu
disiplinler arası bir yaklaşımı, yerel ve küresel gelişmeler çerçevesinde bir
analizi gerekli kılmaktadır. Tozlu’nun eserleri, tıpkı bu başlıkta olduğu gibi,
salt akademik olarak nitelendirilemeyecek bir içerik ve niteliğe sahiptir. O,
akademik anlamda veriler toplar, ancak bunu öncelikle düşünceye malzeme kılmak
için yapar. Akademik malzeme onun için düşünce üretimine yarar; fikir
üretmeyen, insanlığın sorunları üzerine bakış, görüş ve çözüm önerisi sunmayan
bir çalışma, dertsiz, sorunsuz, sonuçsuz ve verimsizdir. Bu yaklaşımın bir
ürünü olarak onun eserlerinde daha çok kendi zamanı ve toplumu, genel anlamda
medeniyet ve insanlık sorunları üzerinde düşünen bir aydın kimliği ile
karşılaşırız. Bu makalede Necmettin Tozlu’nun düşünme eğitimi konusundaki
görüşleri bir “şahsiyet değeri” olarak otantisite
(sahihlik)’ye katlıları bağlamında ele alınacaktır.
This study is titled "Thought, Value and
Authenticity in the Works of Necmettin Tozlu" based on an essay
"Thinking, Slavery and Information" was presented by Tozlu in a
symposium in 1994 and published in his a book named Thoughts on Educational
Philosophy, with together his articles, “Values Education in terms of Spirit
and Body Integrity”, "On Teachers' Academies", "Teachers and
Teacher Training in the Context of Contemporary Schools", "A New
Model of Teacher Training". As it is clear from the heading of
"Thought, Slavery and Information", the topic of essay is required an
interdisciplinary approach, a local and global analysis. The works of Tozlu,
like this title, have a content and quality that cannot be regarded as purely
academic. Because an academic material can be used to produce thought in that
works. A work that does not produce ideas, does not offer views, opinions and
solutions to the problems of humanity is problem-free, fruitless and
inefficient. As a product of this approach, we encounter an intellectual
identity that reflects on his time and society, on the issues of civilization
and humanity in general. The man who has personality and authenticity growth
only by thinking and values education. In this paper, in the context of
Necmettin Tozlu's works on thinking education, values education, teachers’
education, philosophy education will be examined.
Necmettin Tozlu Thinking Education Authenticity Personality Value
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Temmuz 2019 |
Gönderilme Tarihi | 26 Ocak 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |
MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)