Bu çalışmanın
amacı, 1990- 2016 döneminde Türkiye’de Ar-Ge ve eğitim harcamalarının ekonomik
büyüme üzerindeki etkisinin incelenmesidir. Bu çalışmada eğitim harcamalarını
temsilen eğitim harcamalarının GSYH’ya oranı ve yükseköğretim ile eğitim
harcamalarının toplamının GSYH’ya oranı, Ar-Ge harcamalarını temsilen ise Ar-Ge
harcamalarının GSYH’ya oranı kullanılmıştır. ARDL Sınır testi ile yapılan
analizin bulgusunda Ar-Ge harcamaları, eğitim harcamaları ve ekonomik büyüme
arasında uzun dönemli anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Analiz bulgularına
göre Ar-Ge ve eğitim harcamaları uzun dönemde ekonomik büyümeyi pozitif yönlü
etkilemektedir. Ayrıca Granger Nedensellik testi bulgularında Ar-Ge
harcamalarından ekonomik büyümeye, ekonomik büyümeden eğitim harcamalarına ve
Ar-Ge harcamalarından eğitim harcamalarına doğru %5 anlamlılık düzeyinde tek
yönlü nedensellik ilişki tespit edilmiştir. Analiz bulgularının kontrolünü
sağlamak için kurulan ikinci modelden elde edilen bulgular da sonuçları
desteklemektedir.
Ar-Ge Harcamaları Eğitim Harcamaları Ekonomik Büyüme ARDL Sınır Testi Granger Nedensellik Testi
The aim of this study is to investigate the impact of R&D expenditures and education expenditures on economic growth in Turkey during the period of 1990-2016. In this study the ratio of education expenditures to GDP and the total of higher education expenditures and education expenditures to GDP represent the education expenditures. In addition the ratio of R&D expenditures to GDP represents the R&D expenditures. A long-term significant relationship was found between R&D expenditures, education expenditures and economic growth in the findings of ARDL Bound Test Analysis. According to the analysis findings, R&D and education expenditures affect economic growth positively in the long term. In addition, the findings of Granger Causality test indicate that there is an evidence of one way causality relationship from R&D expenditures to economic growth, from economic growth to education expenditures and from R&D expenditures to education expenditures at a level of 5% significance. The findings from the second model, which was established to ensure the control of the analysis findings, also support the results.
R&D Expenditures Education Expenditures Economic Growth ARDL Bound Test Granger Causality Test
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 16 Temmuz 2019 |
Gönderilme Tarihi | 1 Şubat 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |
MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)