Bu araştırmanın amacı; ortaokul öğrencilerinin
bilgisayar oyun bağımlılığı düzeylerini ailedeki koruyucu etkenler ve kişisel özellikler
açısından incelemektir. Çalışmada
betimsel araştırma modellerinden genel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmanın çalışma evrenini Bursa il
merkezinde yer alan resmi ortaokullarda öğrenim gören öğrenciler
oluşturmaktadır. Araştırmanın örneklem grubunu ise belirtilen evren içerisinden
seçilen 945 öğrenci oluşturmuştur. Veri toplama araçları olarak
“Çocuklar İçin Bilgisayar Oyun Bağımlılığı Ölçeği” (Horzum,2008) ve ‘‘Ailedeki
Koruyucu Etkenler Ölçeği’’(Danışman ve Köksal, 2011) kullanılmıştır. Elde
edilen verilerin analizinde betimsel istatistikler (frekans, yüzde, ortalama),
Kruskal Wallis H- Testi, Mann Whitney U-Testi, Kolmogorov- Smirnov Testi ve
Pearson korelasyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, öğrencilerin bilgisayar oyun bağımlılığı düzeylerinin
düşük seviyede olduğu görülmüştür. Ayrıca öğrencilerin bilgisayar oyun
bağımlılığı düzeylerinde, anne-baba
durumlarına (birlikte-ayrı-üvey) göre anlamlı farklılıklar bulunmazken; günlük
bilgisayar kullanım süresi, bilgisayar kullanımlarının ebeveynleri tarafından
kontrol edilip edilmemesi ve oyun oynama aracı değişkenlerine göre anlamlı
farklılıklar tespit edilmiştir. Öğrencilerin bilgisayar oyun bağımlılığı düzeyi
ile ailedeki koruyucu etkenler ölçeği toplam puanı arasında [r=-.12**] negatif
yönde anlamlı ilişkiler saptanmıştır.
Bilgisayar Oyun Bağımlılığı Ortaokul Öğrencileri Ailedeki koruyucu etkenler
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Temmuz 2020 |
Gönderilme Tarihi | 16 Temmuz 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |
MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)