Bu çalışma, Rus avangardının temsilcilerinden Daniil Harms’ın (1905-1942), Rus klasiklerini eleştirel bir yaklaşımla yeniden yorumladığı Kocakarı [Старуха] adlı öyküsünde gündelik Sovyet yaşamına uyarlanan tema ve motiflerin bir çözümlemesini sunmayı; böylelikle öykünün sosyo-politik alt metnini karşılaştırmalı yöntemle ortaya koymayı amaçlamaktadır. Daniil Harms, düşünce dünyası ve eylemleri ile 20. yüzyıl Rus edebiyatının sıra dışı simaları arasında yer almış, gerek hikâye, mikroanlatı ve tiyatro oyunlarından oluşan külliyatının absürt muhtevasından, gerekse Sovyet otoriteleri ile uyuşmazlık içinde geçen öz yaşam öyküsünden ötürü, mensubu olduğu Gerçek Sanat Topluluğu OBERIU’nun [ОБЭРИУ] en tanınmış üyelerinden biri olarak öne çıkmıştır. Yazarın 1939 yılında kalame aldığı Kocakarı adlı öyküsü, Rus klasiklerinden iki başyapıtla; A. S. Puşkin’in Maça Kızı [Пиковая дама] ve F. M. Dostoyevski’nin Suç ve Ceza [Преступление и наказание] adlı eserleri ile metinler arası ilişkiler kurmaktadır. Çalışma, söz konusu eserlerde yaşlanan kadın bedenine atfedilen abject (zillet kaynağı/iğrenç) niteliklerin düşünsel köklerini ortaya koymakta ve yazarlarca vurgulanma amacını tartışmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Ocak 2021 |
Gönderilme Tarihi | 9 Ekim 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |
MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)