Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Kastamonu İlinin 2018 Türk Dünyası Kültür Başkenti Olması ve Etkilerine İlişkin Halkın Bakış Açısı

Yıl 2021, , 1247 - 1263, 19.04.2021
https://doi.org/10.33206/mjss.820774

Öz

Araştırmanın amacı: Kastamonu’nun 2018 Türk Dünyası Kültür Başkentliği sürecini değerlendirmek, ilin unutulmaya yüz tutmuş değerlerini yaşatmak, avantajlarını ve fırsatlarını değerlendirmek, şehirdeki inanç turizminin önündeki sorunları belirleyip çözüm önerileri sunmak, festivallerini, anma etkinliklerini, imaj profilini ve tanıtımını hem ulusal hem de uluslararası platformda çok önemli noktaya getirmek ve son olarak da turizm bilinci geliştirmektir. Araştırmanın önemi: Kastamonu İli dini açıdan Türkiye’de çok önemli bir yere sahiptir. Yaklaşık 17 bin evliyanın yaşadığı düşünülmekte bu da dini ve ruhsal açıdan inanç turizminin önemine vurgu yapmaktadır. Özellikle 2018 yılında Türk Dünyası Kültür Başkenti oluşu markalaşma, reklam, tanıtım ve popülaritesi için pozitif izlenim yaratmaktadır. Kastamonu özellikle doğal yaşantısı, kültürel değerleri, sosyal yapısı, çevresel mimarisi ve tarihi ile yaşatılması gereken en nadide şehirlerden bir tanesi konumundadır. Değerleri yaşatmak, korumak ve yeni nesillere aktarmak birey, aile ve toplum için önem arz etmektedir. Bu noktada festivaller, etkinlikler, anma günleri bireyler arasında ruhani bir birlik ve bütünlük sağlamaktadır. İnsanları kaynaştırmaktadır. Bölge halkına gelir getirmektedir. Ekonomik gelişme sağlamaktadır. Farkındalık oluşturmaktadır. En önemli unsur ise kültürel yozlaşmayı önlemektedir. Araştırmanın yöntemi nitel araştırma yöntemi olup, araştırma görüşme formu tekniği kullanılarak değerlendirilmiştir. Araştırmanın evreni, Kastamonu’dur. Kastamonu yerel halkından, Kastamonu Üniversitesi Turizm Fakültesi ve İletişim Fakültesi öğrencilerinden araştırma safhasında yararlanılmıştır. Kartopu örneklemine başvurulmuştur. Bu örneklemde 40 adet kişiye ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Ateş, S. ve Oktay, K. (2019). Kastamonu festivalleri. Kastamonu: Detay Yayıncılık.
  • Avcı, M. (2012). Kastamonu’nun kültürel mirasının sürdürülebilir turizm yaklaşımıyla değerlendirilmesi. Kastamonu’nun Doğal Zenginlikleri Sempozyumu, 16–17 Ekim, Kastamonu, 92-100.
  • Aydoğdu, A. ve Duman, S. (2017). Destinasyon çekicilik unsuru olarak gastronomi turizmi: Kastamonu örneği. Gastronomy tourism as a element of destination attraction: an example of Kastamonu. Turar Turizm ve Araştırma Dergisi, 6 (1), 4-23. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/turar/issue/39662/469332.
  • Aydoğdu, A. (2012). Kastamonu'nun doğal zenginliklerinin turistik ürün bakış açısıyla irdelenmesi. Kastamonu’nun Doğal Zenginlikleri Sempozyumu, 16-17 Ekim, Kastamonu, 161-185.
  • Baldıran, Ş. ve Ulubay, A. (2008). Turizm coğrafyası. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Buhalis, D. (2000). Marketing the competitive destination of the future. Tourism Management, 21(1), 97-116.
  • Ciliv, V. (2008). İller için gelişme stratejileri: Kastamonu, TEB gelişim akademi Kastamonu için sonuç raporu, Graphis Yayıncılık, İstanbul.
  • Demir, Ş. (2010). Çekici faktörlerin destinasyon seçimine etkisi: Dalyan örneği. Ege Akademik Bakış, 10 (3), 1041-1054.
  • Gümüş, N. (2012). Bir şehir olarak Kastamonu’nun pazarlanmasında öne çıkan değerler. Kastamonu’nun Doğal Zenginlikleri Sempozyumu, 16–17 Ekim, Kastamonu, 13-19.
  • Gürbüz, A. (2005). Kastamonu’ya gelen yerli turist profilini belirlemeye yönelik bir uygulama. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, (2), 75-92.
  • Haugland, S. A., Ness, H., Grønseth, B. O. ve Aarstad, J. (2011). Development of tourism destinations: An integrated multilevel perspective. Annals of Tourism Research, 38(1), 268-290.
  • https://blog.biletbayi.com/kastamonunun-festivalleri.html, Erişim tarihi: 10.11.2019.
  • https://www.cidegenclikfestivali.com, Erişim tarihi: 10.11.2019.
  • İbret, B. Ü., Aydınözü, D. ve Uğurlu, M. (2015). Kastamonu şehrinde kültür ve inanç turizmi. Marmara Coğrafya Dergisi, (32), 239-269.
  • Karabaltaoğlu, Ş. (2019). İnanç turizmi destinasyonlarının yönetimi: Kastamonu Hz. Pir Şeyh Şaban-ı Veli örneği (Yüksek Lisans Tezi). Kastamonu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kastamonu.
  • Kastamonu Belediyesi. (2019). 21. Türk dünyası günleri. Erişim Adresi: https://www.kastamonu.bel.tr/v2/event/21-turk-dunyasi-gunleri/, Erişim tarihi: 12.01.2020.
  • Kastamonu İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü. (2020). Atatürk ve İstiklâl Yolu yürüyüşü. Erişim Adresi: https://kastamonu.ktb.gov.tr/TR-93975/ataturk-ve-istiklal-yolu-yuruyusu.html, Erişim tarihi: 12.01.2020.
  • Kocaman, S. (2012). Destinasyon yönetimi kapsamında marka kimliğine etki eden faktörlerin marka imajına etkisi: Alanya örneği. (Doktora Tezi). Akdeniz Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
  • Özdemir, G. (2008). Destinasyon pazarlaması. Ankara: Detay Yayın.
  • Şenol, F. (2008). Turizm coğrafyası. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Türkay, O. (2014). Destinasyon yönetimi: yönetim bilimi bakış açısıyla yaklaşımlar ve araçlar. Ankara: Detay Yayın.

Kastamonu as the cultural capital of the Turkish world in 2018 and Public Perspective on Its Effects

Yıl 2021, , 1247 - 1263, 19.04.2021
https://doi.org/10.33206/mjss.820774

Öz

The purpose of the study is to assess the public opinion on Kastamonu as a cultural capital of the Turkish World in 2018 and its impact. The importance of this research lies in the spread of the city popularity of Kastamonu among the Turkish countries. Exploring cultural capitals is important in terms of cultural interaction and providing people with effective information. In the study qualitative research method was used. The data collection tool in the study is question interviewing technique, and data analysis is descriptive analysis. The population of the research is Kastamonu, and study population is Centre of Kastamonu. The research phase involved local residents of Kastamonu, students of the Faculty of Tourism and Communication of the University of Kastamonu. Snowball sample was used. The findings of the research are as follows: Most of the participants of the research have information about the activities carried out during the assignment process of Kastamonu as Cultural Capital of the Turkish World. Half of the participants state that the festivals and events held in Kastamonu province have an income-generating effect on the people of the region. Participants expressed the importance of Kastamonu as the Cultural Capital of the Turkish World in 2018 for our country and Turkish World countries. Likewise, according to the participants, it was stated how the festivals and events organized in the city should be promoted in national and international platforms. According to more than three quarters of the study participants, the status of the cultural capital of the Turkish World is a rich cultural resource. In the same way, participants expressed the positive and negative aspects on assignment. According to the results of the study, observed positive conclusion in the opinion of the majority of the study participants about the assignment. However, some of the participants do not have sufficient information about the subject of the study, and some of them negatively assess the process of turning Kastamonu into the Cultural Capital of the Turkish world and its consequences, stating that the situation in question was not fully and effectively assessed and that some people were not touched by knot.

Kaynakça

  • Ateş, S. ve Oktay, K. (2019). Kastamonu festivalleri. Kastamonu: Detay Yayıncılık.
  • Avcı, M. (2012). Kastamonu’nun kültürel mirasının sürdürülebilir turizm yaklaşımıyla değerlendirilmesi. Kastamonu’nun Doğal Zenginlikleri Sempozyumu, 16–17 Ekim, Kastamonu, 92-100.
  • Aydoğdu, A. ve Duman, S. (2017). Destinasyon çekicilik unsuru olarak gastronomi turizmi: Kastamonu örneği. Gastronomy tourism as a element of destination attraction: an example of Kastamonu. Turar Turizm ve Araştırma Dergisi, 6 (1), 4-23. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/turar/issue/39662/469332.
  • Aydoğdu, A. (2012). Kastamonu'nun doğal zenginliklerinin turistik ürün bakış açısıyla irdelenmesi. Kastamonu’nun Doğal Zenginlikleri Sempozyumu, 16-17 Ekim, Kastamonu, 161-185.
  • Baldıran, Ş. ve Ulubay, A. (2008). Turizm coğrafyası. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Buhalis, D. (2000). Marketing the competitive destination of the future. Tourism Management, 21(1), 97-116.
  • Ciliv, V. (2008). İller için gelişme stratejileri: Kastamonu, TEB gelişim akademi Kastamonu için sonuç raporu, Graphis Yayıncılık, İstanbul.
  • Demir, Ş. (2010). Çekici faktörlerin destinasyon seçimine etkisi: Dalyan örneği. Ege Akademik Bakış, 10 (3), 1041-1054.
  • Gümüş, N. (2012). Bir şehir olarak Kastamonu’nun pazarlanmasında öne çıkan değerler. Kastamonu’nun Doğal Zenginlikleri Sempozyumu, 16–17 Ekim, Kastamonu, 13-19.
  • Gürbüz, A. (2005). Kastamonu’ya gelen yerli turist profilini belirlemeye yönelik bir uygulama. Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, (2), 75-92.
  • Haugland, S. A., Ness, H., Grønseth, B. O. ve Aarstad, J. (2011). Development of tourism destinations: An integrated multilevel perspective. Annals of Tourism Research, 38(1), 268-290.
  • https://blog.biletbayi.com/kastamonunun-festivalleri.html, Erişim tarihi: 10.11.2019.
  • https://www.cidegenclikfestivali.com, Erişim tarihi: 10.11.2019.
  • İbret, B. Ü., Aydınözü, D. ve Uğurlu, M. (2015). Kastamonu şehrinde kültür ve inanç turizmi. Marmara Coğrafya Dergisi, (32), 239-269.
  • Karabaltaoğlu, Ş. (2019). İnanç turizmi destinasyonlarının yönetimi: Kastamonu Hz. Pir Şeyh Şaban-ı Veli örneği (Yüksek Lisans Tezi). Kastamonu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kastamonu.
  • Kastamonu Belediyesi. (2019). 21. Türk dünyası günleri. Erişim Adresi: https://www.kastamonu.bel.tr/v2/event/21-turk-dunyasi-gunleri/, Erişim tarihi: 12.01.2020.
  • Kastamonu İl Kültür ve Turizm Müdürlüğü. (2020). Atatürk ve İstiklâl Yolu yürüyüşü. Erişim Adresi: https://kastamonu.ktb.gov.tr/TR-93975/ataturk-ve-istiklal-yolu-yuruyusu.html, Erişim tarihi: 12.01.2020.
  • Kocaman, S. (2012). Destinasyon yönetimi kapsamında marka kimliğine etki eden faktörlerin marka imajına etkisi: Alanya örneği. (Doktora Tezi). Akdeniz Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Antalya.
  • Özdemir, G. (2008). Destinasyon pazarlaması. Ankara: Detay Yayın.
  • Şenol, F. (2008). Turizm coğrafyası. Ankara: Detay Yayıncılık.
  • Türkay, O. (2014). Destinasyon yönetimi: yönetim bilimi bakış açısıyla yaklaşımlar ve araçlar. Ankara: Detay Yayın.
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Oğuz Çam 0000-0003-3222-3367

Muharrem Avcı 0000-0002-0264-1181

Yayımlanma Tarihi 19 Nisan 2021
Gönderilme Tarihi 4 Kasım 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Çam, O., & Avcı, M. (2021). Kastamonu İlinin 2018 Türk Dünyası Kültür Başkenti Olması ve Etkilerine İlişkin Halkın Bakış Açısı. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(2), 1247-1263. https://doi.org/10.33206/mjss.820774
AMA Çam O, Avcı M. Kastamonu İlinin 2018 Türk Dünyası Kültür Başkenti Olması ve Etkilerine İlişkin Halkın Bakış Açısı. MJSS. Nisan 2021;10(2):1247-1263. doi:10.33206/mjss.820774
Chicago Çam, Oğuz, ve Muharrem Avcı. “Kastamonu İlinin 2018 Türk Dünyası Kültür Başkenti Olması Ve Etkilerine İlişkin Halkın Bakış Açısı”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 10, sy. 2 (Nisan 2021): 1247-63. https://doi.org/10.33206/mjss.820774.
EndNote Çam O, Avcı M (01 Nisan 2021) Kastamonu İlinin 2018 Türk Dünyası Kültür Başkenti Olması ve Etkilerine İlişkin Halkın Bakış Açısı. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 10 2 1247–1263.
IEEE O. Çam ve M. Avcı, “Kastamonu İlinin 2018 Türk Dünyası Kültür Başkenti Olması ve Etkilerine İlişkin Halkın Bakış Açısı”, MJSS, c. 10, sy. 2, ss. 1247–1263, 2021, doi: 10.33206/mjss.820774.
ISNAD Çam, Oğuz - Avcı, Muharrem. “Kastamonu İlinin 2018 Türk Dünyası Kültür Başkenti Olması Ve Etkilerine İlişkin Halkın Bakış Açısı”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 10/2 (Nisan 2021), 1247-1263. https://doi.org/10.33206/mjss.820774.
JAMA Çam O, Avcı M. Kastamonu İlinin 2018 Türk Dünyası Kültür Başkenti Olması ve Etkilerine İlişkin Halkın Bakış Açısı. MJSS. 2021;10:1247–1263.
MLA Çam, Oğuz ve Muharrem Avcı. “Kastamonu İlinin 2018 Türk Dünyası Kültür Başkenti Olması Ve Etkilerine İlişkin Halkın Bakış Açısı”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 10, sy. 2, 2021, ss. 1247-63, doi:10.33206/mjss.820774.
Vancouver Çam O, Avcı M. Kastamonu İlinin 2018 Türk Dünyası Kültür Başkenti Olması ve Etkilerine İlişkin Halkın Bakış Açısı. MJSS. 2021;10(2):1247-63.

MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)     


16155