Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Teacher-Student-Parent Communication in the Distance Education Process: Social Studies Teachers' Experiences

Yıl 2021, , 813 - 827, 19.04.2021
https://doi.org/10.33206/mjss.824033

Öz

This study aims to investigate the importance of communication in distance education, tools used, problems, and recommendations in detail with a central focus on the experiences of social studies teachers in communicating with students and parents in the distance education activities carried out during the Covid-19 epidemic process. This research used a phenomenological research design. The sample included 30 social studies teachers working in various schools in Turkey. The data were collected using an interview form and content analysis. The data were examined thoroughly and sorted into categories and codes. According to the results of the study, the sampled social studies teachers held the view that communication is important in achieving the goal in the distance education and sustaining the process effectively and efficiently, while they were communicating with both students and parents through mobile phones, messages, and phone calls for reasons such as teaching, assigning homework, and providing motivation. The social studies teachers also stated that they had a number of problems with both students and parents throughout this process. During teachers‟ communication with students, there were problems arising from parents, the lack of facilities, students themselves, and the deficiencies in the communication process. During the communication with parents, the social studies teachers experienced parent-related problems such as parents‟ workload and the lack of parental motivation for students. Finally, the social studies teachers suggested that infrastructure problems in distance education should be solved, planned and communication should be established.

Kaynakça

  • Akca, Ö. (2006). SAÜ uzaktan eğitim öğrencilerinin iletişim engelleri ile ilgili öğrenci görüşleri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Aydın, A. (2019). Sınıf yönetimi (20. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Berigel, M. & Çetin, İ. (2020). Açık ve uzaktan öğretimde öğreten ve öğrenen rolleri. E. Tekinarslan & M. D. Gürer (Eds.). Açık ve uzaktan öğrenme (3.baskı) içinde (s.127-145). Ankara: Pegem Akademi.
  • Deveci, M. (2019). Türkiye’de yeni iletişim teknolojilerinin yükseköğrenim kurumlarında uzaktan eğitim alanında kullanımı (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Devran, Y. & Elitaş, T. (2017). Yeni iletişim teknolojilerinin uzaktan eğitime entegrasyonu sürecinde sanal sınıf ortamları: Atauzem Örneği. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(2), 213-225.
  • Durdu, L. (2020). Açık ve uzaktan öğrenmede sorunlar ve çözüm önerileri. E. Tekinarslan & M. D. Gürer (Eds.). Açık ve uzaktan öğrenme (3.baskı) içinde (s.227-268). Ankara: Pegem Akademi.
  • Elcil, Ş. & Sözen Şahiner, D. (2014). Uzaktan eğitimde iletişimsel engeller. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 6(1), 21-33.
  • Fidan, M. (2019). Sözsüz iletişim. M. Fidan & B. Urhan Torun (Eds.). Konuşulmayan dil sözsüz iletişim (Genişletilmiş 2.baskı) içinde (s.1-50). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Gökdağ, D. (2019). Etkili iletişimin engelleri. U. Demiray (Ed.). Etkili iletişim (9.baskı) içinde (s.108-131). Ankara: Pegem Akademi.
  • Güneş, F. (2015). Eğitimde temel kavramlar ve çağdaş yönelimler. F. Güneş (Ed.). Eğitim bilimine giriş (3.baskı) İçinde (s.1-22). Ankara: Pegem Akademi.
  • Güven, B. (2016). İletişim kavramı ve iletişim sürecinin temel ögeleri. B. Güven (Ed.). Etkili iletişim (2.baskı) içinde (s. 1-22). Ankara: Pegem Akademi.
  • Sönmez, V. & Alacapınar, F. G. (2019). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri (7.baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tuna, Y. (2014). İletişim kavramı ve iletişim süreci. İ. Vural (Ed.). İletişim (2.baskı) içinde (s.1-26). Ankara: Pegem Akademi.
  • Yavuz, M. (2018). Eğitim ile ilgili temel kavramlar. M. Yavuz (Ed.). Eğitim bilimine giriş içinde (s.1-26). Ankara: Anı.
  • Yılmaz, S. & Sarpkaya, R. (2019). Eğitimin temel kavramları. A. Tanrıöğen & R. Sarpkaya (Eds.). Eğitim bilimine giriş (8.baskı) içinde (s.1-38). Ankara: Anı.
  • Yılmazer, A. (2020). Görsel boyutlarıyla kurumsa iletişim ve stratejik iletişim yönetimi (kavram-uygulam-örnekler-öneriler). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yüksel, H. (2019). İletişimin tanımı ve temel bileşenleri. U. Demiray (Ed.). Etkili iletişim (9.baskı) içinde (s.2-45). Ankara: Pegem Akademi.

Uzaktan Eğitim Sürecinde Öğretmen ile Öğrenci-Veli İletişimi: Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Deneyimleri

Yıl 2021, , 813 - 827, 19.04.2021
https://doi.org/10.33206/mjss.824033

Öz

Uzaktan eğitim sürecinde sosyal bilgiler öğretmenlerinin öğrenci ve velilerle iletişim kurma deneyimlerine odaklanan çalışma ile uzaktan eğitimde iletişimin önemi, kullanılan araçlar, sorun ve önerilerin ayrıntılı bir şekilde incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırmada fenomenoloji modeli kullanılmıştır. Araştırma çalışma grubunu Türkiye’de çeşitli okullarda çalışan 30 sosyal bilgiler öğretmeni oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında elde edilen verilerin toplanmasında “Görüşme Formu” kullanılmıştır. Verilerin çözümlenmesinde içerik analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda çalışma grubunda yer alan sosyal bilgiler öğretmenlerinin uzaktan eğitimde amaca ulaşmak, süreci etkin bir şekilde sürdürmek için iletişimin önemli olduğu görüşüne sahip olduklarına, ders ve ödev verme, motive etme gibi gerekçelerle iletişim kurduklarına, hem öğrenci hem de velileriyle iletişim kurarken telefon, mesajlaşma ve arama uygulamaları gibi araçlar kullandıklarına ulaşılmıştır. Buna ek olarak sosyal bilgiler öğretmen öğretmenleri bu süreçte hem öğrenci hem de velilerle bir takım sorunlar yaşadıklarını ifade etmişlerdir. Öğrencilerle gerçekleştirilen iletişim sürecinde veli, olanak eksikliği, öğrencinin kendisi ve iletişim sürecindeki eksikliklerden kaynaklı sorunlar yaşanmıştır. Çalışma grubunda yer alan sosyal bilgiler öğretmenlerinin velilerle gerçekleştirdikleri iletişim süreçlerinde ise daha çok velilerin öğrencileri motive etmemesi, iş yoğunluğu gibi veli kaynaklı bir takım sorunlar yaşadıkları sonucuna ulaşılmıştır. Son olarak sosyal bilgiler öğretmenleri uzaktan eğitimde iletişimde alt yapı sorunlarının giderilmesi, iletişimin planlı ve düzenli bir şekilde yapılması gerektiği şeklinde önerileri ileri sürmüşlerdir.

Kaynakça

  • Akca, Ö. (2006). SAÜ uzaktan eğitim öğrencilerinin iletişim engelleri ile ilgili öğrenci görüşleri (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Aydın, A. (2019). Sınıf yönetimi (20. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Berigel, M. & Çetin, İ. (2020). Açık ve uzaktan öğretimde öğreten ve öğrenen rolleri. E. Tekinarslan & M. D. Gürer (Eds.). Açık ve uzaktan öğrenme (3.baskı) içinde (s.127-145). Ankara: Pegem Akademi.
  • Deveci, M. (2019). Türkiye’de yeni iletişim teknolojilerinin yükseköğrenim kurumlarında uzaktan eğitim alanında kullanımı (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Devran, Y. & Elitaş, T. (2017). Yeni iletişim teknolojilerinin uzaktan eğitime entegrasyonu sürecinde sanal sınıf ortamları: Atauzem Örneği. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(2), 213-225.
  • Durdu, L. (2020). Açık ve uzaktan öğrenmede sorunlar ve çözüm önerileri. E. Tekinarslan & M. D. Gürer (Eds.). Açık ve uzaktan öğrenme (3.baskı) içinde (s.227-268). Ankara: Pegem Akademi.
  • Elcil, Ş. & Sözen Şahiner, D. (2014). Uzaktan eğitimde iletişimsel engeller. Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 6(1), 21-33.
  • Fidan, M. (2019). Sözsüz iletişim. M. Fidan & B. Urhan Torun (Eds.). Konuşulmayan dil sözsüz iletişim (Genişletilmiş 2.baskı) içinde (s.1-50). Ankara: Gazi Kitabevi.
  • Gökdağ, D. (2019). Etkili iletişimin engelleri. U. Demiray (Ed.). Etkili iletişim (9.baskı) içinde (s.108-131). Ankara: Pegem Akademi.
  • Güneş, F. (2015). Eğitimde temel kavramlar ve çağdaş yönelimler. F. Güneş (Ed.). Eğitim bilimine giriş (3.baskı) İçinde (s.1-22). Ankara: Pegem Akademi.
  • Güven, B. (2016). İletişim kavramı ve iletişim sürecinin temel ögeleri. B. Güven (Ed.). Etkili iletişim (2.baskı) içinde (s. 1-22). Ankara: Pegem Akademi.
  • Sönmez, V. & Alacapınar, F. G. (2019). Örneklendirilmiş bilimsel araştırma yöntemleri (7.baskı). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Tuna, Y. (2014). İletişim kavramı ve iletişim süreci. İ. Vural (Ed.). İletişim (2.baskı) içinde (s.1-26). Ankara: Pegem Akademi.
  • Yavuz, M. (2018). Eğitim ile ilgili temel kavramlar. M. Yavuz (Ed.). Eğitim bilimine giriş içinde (s.1-26). Ankara: Anı.
  • Yılmaz, S. & Sarpkaya, R. (2019). Eğitimin temel kavramları. A. Tanrıöğen & R. Sarpkaya (Eds.). Eğitim bilimine giriş (8.baskı) içinde (s.1-38). Ankara: Anı.
  • Yılmazer, A. (2020). Görsel boyutlarıyla kurumsa iletişim ve stratejik iletişim yönetimi (kavram-uygulam-örnekler-öneriler). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yüksel, H. (2019). İletişimin tanımı ve temel bileşenleri. U. Demiray (Ed.). Etkili iletişim (9.baskı) içinde (s.2-45). Ankara: Pegem Akademi.
Toplam 17 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Arcan Aydemir 0000-0001-8110-954X

Yayımlanma Tarihi 19 Nisan 2021
Gönderilme Tarihi 10 Kasım 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021

Kaynak Göster

APA Aydemir, A. (2021). Uzaktan Eğitim Sürecinde Öğretmen ile Öğrenci-Veli İletişimi: Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Deneyimleri. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 10(2), 813-827. https://doi.org/10.33206/mjss.824033
AMA Aydemir A. Uzaktan Eğitim Sürecinde Öğretmen ile Öğrenci-Veli İletişimi: Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Deneyimleri. MJSS. Nisan 2021;10(2):813-827. doi:10.33206/mjss.824033
Chicago Aydemir, Arcan. “Uzaktan Eğitim Sürecinde Öğretmen Ile Öğrenci-Veli İletişimi: Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Deneyimleri”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 10, sy. 2 (Nisan 2021): 813-27. https://doi.org/10.33206/mjss.824033.
EndNote Aydemir A (01 Nisan 2021) Uzaktan Eğitim Sürecinde Öğretmen ile Öğrenci-Veli İletişimi: Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Deneyimleri. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 10 2 813–827.
IEEE A. Aydemir, “Uzaktan Eğitim Sürecinde Öğretmen ile Öğrenci-Veli İletişimi: Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Deneyimleri”, MJSS, c. 10, sy. 2, ss. 813–827, 2021, doi: 10.33206/mjss.824033.
ISNAD Aydemir, Arcan. “Uzaktan Eğitim Sürecinde Öğretmen Ile Öğrenci-Veli İletişimi: Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Deneyimleri”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 10/2 (Nisan 2021), 813-827. https://doi.org/10.33206/mjss.824033.
JAMA Aydemir A. Uzaktan Eğitim Sürecinde Öğretmen ile Öğrenci-Veli İletişimi: Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Deneyimleri. MJSS. 2021;10:813–827.
MLA Aydemir, Arcan. “Uzaktan Eğitim Sürecinde Öğretmen Ile Öğrenci-Veli İletişimi: Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Deneyimleri”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 10, sy. 2, 2021, ss. 813-27, doi:10.33206/mjss.824033.
Vancouver Aydemir A. Uzaktan Eğitim Sürecinde Öğretmen ile Öğrenci-Veli İletişimi: Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Deneyimleri. MJSS. 2021;10(2):813-27.

Cited By





SOSYAL BİLGİLER ÖĞRETMENLERİNİN VELİ İLETİŞİM BECERİLERİ
International Journal of Current Approaches in Language, Education and Social Sciences
https://doi.org/10.35452/caless.1203055





MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)     


16155