In this research, it is planned to examine the music listening habits of the teachers working in Kocaeli. For this purpose, the type of music listened to, personal albums, digital media album archives, the factors that are affected by the music they listen to, music listening tools, listening environments, and instrument playing situations are questioned. In this direction, "Teachers' music listening habits" questionnaire consisting of 12 questions was applied by the researchers to rank and determine the music listening habits of the teachers. The research was carried out with the participation of 421 teachers from working in Kocaeli for the 2020-2021 academic years. According to the results of the research, teachers prefer to listen to Pop Music in the first place and to Turkish Folk Music in the second place. It has been observed that teachers use the developing technology and digital environments to listen to music, and they prefer smart phones most as phones turn into music players. In the selection of the instruments they play, it has been observed that they prefer popular instruments and the instruments used in the music genres they listen to.
Habit of Listening to Music Music Preference Teaching Profession Music Education Music
Bu araştırmada Kocaeli ilinde görev yapan öğretmenlerin müzik dinleme alışkanlıklarının incelenmesi amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda dinlenilen müzik türleri, kişisel albüm arşivleri, dijital ortam albüm arşivleri, dinledikleri müziklerde etkilendikleri unsurlar, müzik dinleme araçları, dinleme ortamları, çalgı çalma durumlarının neler olduğu sorgulanmaktadır. Bu doğrultuda araştırmacılar tarafından hazırlanan ve öğretmenlerin müzik dinleme alışkanlıklarını saptamak için 12 sorudan oluşan “Öğretmenlerin müzik dinleme alışkanlıkları” anketi uygulanmıştır. Araştırma, 2020-2021 eğitim, öğretim yılı Kocaeli’de görev yapan 421 öğretmenin katılımıyla gerçekleşmiştir. Araştırma sonuçlarına göre; öğretmenler ilk sırada Pop Müzik dinlemeyi, ikinci sırada Türk Halk Müziği dinlemeyi tercih etmektedirler. Öğretmenlerin müzik dinlemek için gelişen teknoloji ile dijital ortamlardan yararlandıkları ve telefonların birer müzik çalara dönüşmesiyle en çok akıllı telefonları tercih ettikleri görülmüştür. Çaldıkları çalgıların seçiminde, popüler çalgıları tercih ettikleri ve dinledikleri müzik türlerinde kullanılan çalgılar olduğu görülmüştür.
Müzik Dinleme Alışkanlığı Müzik tercihi Öğretmenlik Mesleği Müzik Eğitimi Müzik
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 20 Ekim 2021 |
Gönderilme Tarihi | 6 Şubat 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |
MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)