Innovations and developments in information and communication technologies are effective in the emergence of new approaches and innovative business models in tourism as well as in many other fields. Museums, which are among the most popular attractions for tourism destinations, are places that undertake the task of promoting and preserving culture and heritage. The application and use of developments in information and communication technologies in museums will contribute to the increase of interest in these places. In this study, technology applications in museums were discussed, and factors affecting the choice of the smart museum with interactive multi-criteria decision-making methods of application of technology in museums in Turkey has been determined. Alanya Archeology Museum, Çorum Archeology Museum, Ankara Anatolian Civilizations Museum, Burdur Archeology Museum, Antalya Museum, Ankara State Painting and Sculpture Museum, and Zeugma Museum were determined as the study area. The selected museums were evaluated according to the criteria of virtual reality, interactive exhibition, easy access in digital vehicles, and the devices used, and the applications in the museums were examined according to the multi-criteria decision-making method. According to the results of the research, it was determined that many factors affect the smart museum selection, but the most important factor affecting the smart museum selection is virtual reality applications.
Bilgi ve iletişim teknolojilerindeki yenilikler ve gelişmeler birçok alanda olduğu gibi turizm alanında da yeni yaklaşımların ve yenilikçi işletme modellerinin ortaya çıkmasında etkili olmaktadır. Turizm destinasyonları için en popüler çekicilikler arasında yer alan müzeler, kültür ve mirasın tanıtımı ve korunması görevini üstlenen mekânlardır. Bilgi ve iletişim teknolojilerindeki gelişmelerin müzelerde uygulanması ve kullanılması bu mekânlara olan ilginin artmasına katkı sağlayacaktır. Çalışmada müzelerdeki teknolojik uygulamalar ele alınmış olup Türkiye’deki müzelerde interaktif teknoloji uygulamaları çok kriterli karar verme yöntemiyle akıllı müze seçimini etkileyen faktörler belirlenmeye çalışılmıştır. Çalışma alanı olarak, Alanya Arkeoloji Müzesi, Çorum Arkeoloji Müzesi, Ankara Anadolu Medeniyetleri Müzesi, Burdur Arkeoloji Müzesi, Antalya Müzesi, Ankara Devlet Resim ve Heykel Müzesi ve Zeugma Müzesi tespit edilmiştir. Seçilen müzeler sanal gerçeklik, interaktif sergileme, dijital araçlarda kolay ulaşım ve kullanılan cihazlar kriterlerine göre değerlendirilmiş ve müzelerdeki uygulamalar çok kriterli karar verme yöntemine göre incelenmiştir. Araştırma sonuçlarına göre akıllı müze seçimini birçok faktörün etkilediği ancak akıllı müze seçimini etkileyen en önemli faktörün sanal gerçeklik uygulamaları olduğu tespit edilmiştir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Temmuz 2021 |
Gönderilme Tarihi | 6 Şubat 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |
MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)