In the research evaluated important points, before and after the visual arts techniques which
realized with the students, according to the changing of their parents’ thinking structure about
the importance of the visual art techniques in special education period.
The universe of the research is 19 disabled students’ parents whose children took special
education in a private rehabilitation centre in Antalya-Turkey between 01 March 2007 and 29
May 2009 and these students took visual arts education lesson as individually and in group
alongside their special education period by the researcher. In the embrace of the research was
used an evaluation form as the pre-test and the post-test which improved according to the
experts’ opinions. The evaluation form which used as a pre-test and post-test was delivered to
the parents by hand. The data that obtained by means of the evaluation form was transferred to
the SPSS for Package Programme and was used frequency technique for the definitive
statistical analyse to the transferred data. Frequency technique that used for the definitive
statistical analyse was applied each matter of the research separately and was used to create the
statistical chart which about the pre-test and the post-test.
At the end of the research, it was observed as a result that the parents were thinking about the
importance of the visual art techniques in special education period was important (79,0 %) at
the beginning from the point of view “improvement of hand skill”, “contribute to mental and
physical development”, “obtain to self-confidence”, “contribute to become socialized”, then
(89,5 %) changed to “contribute to mental and physical development”, “obtain to selfconfidence”,
“contribute to become socialized”, “contribute to happiness”, “ensure to
successful” and “acquire to independence life skills”; the parents were thinking about the
importance of the visual art techniques in special education period was important at the
beginning from the point of view of “improvement of hand skill”, “being relaxative” and
“improvement of concentration”; but was not important from the point of view of
“improvement of hand-eye-brain coordination”, “ensure to successful” and “acquire to
independence life skills”, then changed to that was important from the point of view of
“improvement of hand-eye-brain coordination”, “ensure to successful” and “acquire to
independence life skills”; but was not important from the point of view of “improvement of
hand skill”, “being relaxative” and “improvement of concentration”.
Also, at the end of the research, suggestions based on the results of the study were stated
regarding application and further studies.
Disabled People the Parents of Disabled People Visual Art Education Special Education Education
Araştırmada, özel eğitim sürecinde uygulanan görsel sanatlar uygulamalarının önemine ilişkin
ailelerin değişen düşünce yapılarına göre, çocukları ile gerçekleştirilen görsel sanatlar
uygulamalarının öncesi ve sonrasında önem arz eden noktalar değerlendirilmiştir.
Araştırmanın evrenini, 01 Mart 2007 ile 29 Mayıs 2009 tarihleri arasında, Antalya’da bir özel özel
eğitim okulunda (şahsa ait özel işletme kurumunda) özel eğitim alan ve özel eğitim süreçlerinin
yanı sıra araştırmacıdan görsel sanatlar eğitimine yönelik bireysel ve grup olarak ders alan, 19 engelli
öğrencinin aileleri oluşturmaktadır. Araştırma kapsamında, ön-test ve son-test olarak uzman
görüşlerine dayalı olarak geliştirilen bir değerlendirme formu kullanılmıştır. Ön-test ve son-test
olarak kullanılan değerlendirme formu ailelere elden ulaştırılmıştır. Değerlendirme formu ile
elde edilen bilgiler, SPSS for Windows 10.0 Paket Programına aktarılmış ve aktarımı yapılan
verilerin tanımlayıcı istatistiksel analizi için frekans tekniği kullanılmıştır. Tanımlayıcı
istatistiksel analiz için kullanılan frekans tekniği, araştırmanın her maddesi için ayrı ayrı
uygulanmış ve ön test-son test ile ilgili istatistiksel bilgileri yansıtan tablo oluşturulmuştur.
Araştırmada; Özel eğitim sürecinde görsel sanatlar uygulamalarının önemine ilişkin aileler
önceden “el becerisinin gelişimi”, “fiziksel ve zihinsel gelişime katkı sağlaması”, “öz-güven
kazandırması” ve “toplumsallaşmaya katkı sağlaması” açısından önemli olduğunu (% 79.0)
düşünürken; sonradan “fiziksel ve zihinsel gelişime katkı sağlaması”, “öz-güven kazandırması”,
“toplumsallaşmaya katkı sağlaması”, “mutluluk vermesi”, “başarı duygusunu tattırması” ve
“bağımsız yaşam becerilerinin edinimi” açısından önemli olduğunu (% 89.5) düşünmeye
başlamışlardır; Özel eğitim sürecinde görsel sanatlar uygulamalarının önemine ilişkin aileler
önceden “el becerisinin gelişimi”, “rahatlatıcı olması” ve “konsantrasyon yapısını artırması”
açısından önem taşıdığını, “el-göz-beyin koordinasyonunu geliştirmesi”, “başarı duygusunu
tattırması” ve “bağımsız yaşam becerilerinin edinimi” açısından önem taşımadığını düşünürken;
sonradan “el-göz-beyin koordinasyonunu geliştirmesi”, “başarı duygusunu tattırması” ve
“bağımsız yaşam becerilerinin edinimi” açısından önem taşıdığını, “el becerisinin gelişimi”,
“rahatlatıcı olması” ve “konsantrasyon yapısını artırması” açısından önem taşımadığını
düşünmeye başlamışlardır; sonucuna ulaşılmıştır.
Ayrıca; araştırma sonunda ortaya çıkan sonuçlara dayalı olarak, uygulamaya ve ileri
araştırmalara yönelik önerilere yer verilmektedir.
Engelli Birey Engelli Birey Ailesi Görsel Sanatlar Eğitimi Özel Eğitim Eğitim
Diğer ID | JA73UD87ZU |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2014 |
Gönderilme Tarihi | 1 Eylül 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 3 Sayı: 3 |
MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)