The purpose of this research is to analyze of curriculum of social sciences and of curriculum of life sciences in terms of children rights. The data of this research were obtained with document analysis method and data of this research were analyzed with content analysis method. When research results were examined, it were determined that some gains which are related to children‟s participation to school environment, society life and family environment are inadequate in curriculum of life sciences. In addition to that, it were determined that some gains which are intended for children‟s participation to health care environments, media and general policy field are very limited. In curriculum of social sciences, it were detected that some gains which are designed related to children‟s participation rights are narrow scoped. Furthermore, it were detected that a gain which is intended for participation of children tojurisdiction is not in both curriculums. In result of this research, some suggestions were offered which are related to development of children‟s participation rights in curriculums
Children rights children‟s participation rights curriculum of social sciences and of curriculum of life sciences
Bu araştırmada, Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programı ve Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programının, çocuk hakları açısından analiz edilmesi amaçlanmıştır. Araştırma verileri doküman incelemesi yöntemi ile elde edilmiş, veriler içerik analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Araştırma bulguları incelendiğinde, Hayat Bilgisi Dersi Öğretim Programında, çocuğun okul ortamına, topluma ve aile ortamına katılımına ilişkin kazanımların yeterli düzeyde yer almadığı; çocuğun sağlık ortamlarına, medyaya ve genel (ülke) politikaya katılımına yönelik kazanımların ise oldukça sınırlı olduğu belirlenmiştir. Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programında ise, çocuğun katılım hakkına yönelik olarak tasarlanmış kazanımların son derece dar kapsamda kaldığı tespit edilmiştir. Ayrıca her iki programda da, çocuğun yargıya katılımına yönelik bir kazanımın bulunmadığı tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda, öğretim programlarında çocuğun katılım hakkının gelişimine ilişkin olarak bazı önerilerde bulunulmuştur
Çocuk hakları çocuğun katılım hakkı Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler dersi öğretim programı
Diğer ID | JA87GU49UH |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2016 |
Gönderilme Tarihi | 1 Nisan 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 5 Sayı: 2 |
MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)