This study aims to explore the influence of emotional intelligence on entrepreneurship. Based on a survey with 344 entrepreneurs in small and medium-sized enterprises it is established that there is a positive relationship between the four dimensions of emotional intelligence and most of the entrepreneurial characteristics. However, the relationship appears to be weak for some of the entrepreneurial characteristics. The findings showed that while people's awareness of their emotions and their ability to use and manage their emotions influenced the formation of entrepreneurial characteristics, emphatic sensitivity did not appear to have a meaningful influence on entrepreneurial characteristics
Bu çalışma duygusal zekânın girişimcilik üzerindeki etkisini incelemektedir. Küçük ve orta ölçekli işletmelerde 344 girişimci ile yapılan anket çalışması sonucunda duygusal zekânın dört boyutu ile girişimcilik özellikleri arasında pozitif yönlü bir ilişki olduğu saptanmıştır. Bununla birlikte bu ilişkinin bazı girişimcilik özellikleri için zayıf olduğu gözlemlenmiştir. Çalışmanın sonuçları bireylerin duygularının farkında olmalarının, duygularını kullanabilme ve yönetebilme becerilerinin girişimcilik özellikleri üzerinde etkili olduğunu gösterirken, empatik duyarlılık özelliğinin girişimcilik özellikleri üzerinde anlamlı bir etkisinin olmadığını göstermektedir
Diğer ID | JA74NA53FR |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2016 |
Gönderilme Tarihi | 1 Aralık 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2016 Cilt: 5 Sayı: 5 |
MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)