This research aims to reveal the students' and teachers' perceptions who are studying and teaching at Bishkek Turkish Primary and Secondary School related to concept of "School" by means of metaphors. Total of 256 students and 17 teachers from Bishkek Turkish Primary and Secondary School participated in the research’s study group. Participants completed the prompt “The School is like . . . because ...” by focusing on one metaphor and they were asked to fill in a personal information section. The data were analyzed by the content analysis technique which is a part of qualitative research methods. As a result, participants produced 52 metaphors in 10 different categories, based on the concept of school. Participants revealed positive views by these metaphors; “home, family, book, training home” and negative views by using these metaphors; “prison, dungeon, hell, horror tunnel and notebook”
Bu çalışmanın amacı Bişkek Türk İlk ve Orta Okulu öğrencileri ile aynı okulda görev yapan öğretmenlerin "okul" kavramıyla ilgili duygu ve düşüncelerini metaforlar yoluyla ortaya koymaları amaçlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 256 öğrenci ve 17 öğretmen oluşturmaktadır. Çalışma grubuna; kişisel bilgiler bölümü ve "Okul ... gibidir. Çünkü … çık uçlu sorunun yer aldığı form ile veriler elde edilmiştir. Elde edilen veriler nitel araştırma yöntemlerinden içerik analizi tekniği ile çözümlenmiştir. Sonuç olarak, katılımcılar 10 kategoride 52 metafor üretmişlerdir. Çalışmada katılımcıların okulla ilgili olumlu görüşlerini; ev, aile, kitap, eğitim yuvası; olumsuz görüşlerini ise hapishane, zindan, cehennem, korku tüneli ve defter metaforlarıyla ifade etmişlerdir
Diğer ID | JA82FR43TS |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2017 |
Gönderilme Tarihi | 1 Nisan 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 2 |
MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)