The main purpose of this study is to determine the self-efficacy perceptions of classroom teachers' towards computers. The data of the research, where the screening model was used, were obtained with the "Computational Perception of Self-Efficacy Perception Scale" applied to 308 class teachers working in the provinces of Bahçelievler and Bağcılar, İstanbul. Variance analysis techniques have been used for variables, seniority, and ways of learning to use computer in predicting self-efficacy perceptions of primary school teachers and t test has been used for the gender variable. The results of the research indicate that the teachers' self-efficacy perceptions are high, and their experience with the teaching profession, that is their seniority, changes their self-efficacy perceptions. Nevertheless, the gender of classroom teachers and the ways in which they learn to use a computer do not differentiate their self-efficacy perceptions. In order to increase the proficiency perceptions of the classroom teachers towards the computer in the direction of the results obtained, proposals have been made about pre-service and inservice training studies and researches to be done
Self-efficacy computer self-efficacy perception classroom teachers
Bu çalışmanın temel amacı sınıf öğretmenlerinin bilgisayar konusundaki öz yeterlik algılarını belirlemektir. Tarama modelinin kullanıldığı araştırmanın verileri İstanbul ili Bahçelievler ve Bağcılar ilçelerinde görev yapmakta olan 308 sınıf öğretmenine uygulanan “Bilgisayara Yönelik Özyeterlik Algısı Ölçeği” ile elde edilmiştir. Sınıf Öğretmenlerinin bilgisayara ilişkin özyeterlik algılarının ortaya konulmasında cinsiyet için t testi, kıdem ve bilgisayar kullanmayı öğrenme yolları değişkenleri için ise varyans analizi tekniklerinden yararlanılmıştır. Araştırma sonuçları sınıf öğretmenlerinin özyeterlik algılarının yüksek düzeyde olduğunu ve öğretmenlik mesleğine ilişkin deneyimlerinin yani kıdemlerinin öz yeterlilik algılarını değiştirdiği yönündedir. Bununla birlikte sınıf öğretmenlerinin cinsiyetleri ile bilgisayarı kullanmayı hangi yollardan öğrendikleri onların özyeterlik algılarını farklılaştırmamaktadır. Ulaşılan sonuçlar doğrultusunda sınıf öğretmenlerinin bilgisayara yönelik yeterlilik algılarının daha da artırılabilmesi için hizmet öncesi ve hizmet içi eğitim çalışmaları ile yapılacak araştırmalara ilişkin öneriler getirilmiştir
Diğer ID | JA35MZ26BG |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2018 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ocak 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 1 |
MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)