With the reflection of the change that has begun especially in 1980’s across all over the world to the local governments, these governments has been exposed to significant changes in terms of structure, operation and functions. The change that has begun to erase the traces of the understanding of the traditional bureaucratic management forced the local government units to be more responsive to the demands of citizens by emphasizing values such as effectiveness, efficiency, participation, flexibility and accountability in local governments. sector. The personnel management mentality following the employees’ staff personnel matters such as hiring, salary, payroll, and off days has expired with the process of change. Instead of this, Human Resources Management that sees the staff as valuable assets and believes that the satisfaction of the citizens can be obtained with the employees’ satisfaction has taken effect. By regarding the employees as a strategic resource, the activities that improve their skills have gained importance. Job satisfaction which can be evaluated in conjunction with employee motivation expressing the level of satisfaction of the employee from his work; empowerment that aims the employees to take ownership of their work; performance evaluation that helps measure and improve employee success; organizational commitment that is expressed as the degree of the employee’s commitment to the organization and organizational stress management, which is one of the most important issues of our time, evaluated within the scope of development of Human Resources in local governments; have also formed the basis of the study
Human Resources Management in Local Government Employee Empowerment Job Satisfaction Performance Evaluation Organizational Commitment
Özellikle 1980’lerde tüm dünyada başlayan değişimin yerel yönetimlere yansımasıyla yerel
yönetimler; yapı, işleyiş ve fonksiyonlar açısından önemli değişikliklere maruz kalmıştır.
Bürokratik geleneksel yönetim anlayışının izlerini silmeye başlayan değişim, yerel
yönetimlerde etkinlik, verimlilik, katılımcılık, esneklik, hesap verebilirlik gibi değerleri ön
plana çıkartarak; bu yönetim birimlerini vatandaş taleplerine daha duyarlı olmaya zorlamıştır.
Değişimin en önemli ayaklarından birisi de, insan kaynağının yönetimine bakış açısında
meydana gelen farklılıklardır. Yerel yönetimlerdeki insan kaynakları yönetimi, özel sektördeki
değişimi takip ederek, personel yönetiminden insan kaynakları yönetimine kaymıştır.
Çalışanların işe alınması ve maaş, bordro, izin gibi özlük işlerini takip eden personel yönetimi
anlayışı değişim süreciyle geçerliliğini yitirmiş; çalışanları bir değer olarak gören ve onların
memnun edilmesiyle vatandaş memnuniyetinin sağlanabileceğine inanan insan kaynakları
yönetimi geçerlilik kazanmıştır.
Çalışanların stratejik birer kaynak olarak görülmesiyle birlikte, onların geliştirilmesine yönelik
yaklaşımlar da önem kazanmıştır. Motivasyonla birlikte de değerlendirilen ve çalışanın yaptığı
işten memnuniyet düzeyini ifade eden iş tatmini; çalışanları yaptıkları işin sahibi haline getirmeyi
amaçlayan personel güçlendirme; çalışanın başarı derecesinin ölçülüp, geliştirilmesini sağlayan
performans değerlendirme; çalışanın kuruma bağlılık derecesi olarak ifade edilen örgütsel bağlılık
ve çağın en önemli sorunlarından birisi olan örgütsel stres yönetimi; yerel yönetimlerdeki insan
kaynaklarının geliştirilmesi kapsamında değerlendirilerek çalışmaya temel olmuştur.
Yerel Yönetimlerde İnsan Kaynakları Yönetimi İş Tatmini Personel Güçlendirme Performans Değerlendirme Örgütsel Bağlılık
Diğer ID | JA54TS93GK |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ocak 2018 |
Gönderilme Tarihi | 1 Ocak 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 1 |
MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)