BibTex RIS Kaynak Göster

PROSPECTIVE TEACHERS’ PERCEPTIONS ABOUT CONCEPT OF MIDDLE EAST THROUGH WORD ASSOCIATION TEST1

Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 2, 45 - 57, 01.04.2018

Öz

The present study aims to reveal prospective teachers’ cognitive structure about the Middle East through Word Association Technic (WAT). Research sample consisted of 420 prospective teachers studying at Ömer Halisdemir University Education Faculty and Kilis 7 Aralik University Education Faculty. Data were collected through WAT. As result of WAT, frequency table including key concepts and answer words was prepared. According to this frequency table concept network were drawn by the researcher. Results indicated that the prospective teachers mostly associated the Middle East with oil and war. This finding is similar to previous studies conducted through prospective social studies teachers. Moreover perception of the Middle East among the participant prospective teachers varies between the universities. Prospective teachers from Ömer Halisdemir University generally associate the Middle East with general words such as Saddam Hussain, Egypt, Turkey, weapon, Arab Spring, kingdom-sheikh while the participant prospective teachers from Kilis 7 Aralik University mostly associate the Middle East with death, massacre, bomb, rocket, poverty, section clashes, and dictator. In other words, it can be concluded that while the prospective teachers have general knowledge about the Middle East, the prospective teachers studying in Kilis 7 Aralik University have perception based on geography where they live, and experience that they underwent. This finding can be viewed as a proof that living place influence perception. Furthermore, it can be concluded that WAT is effective way in disclosing cognitive structure of individuals

Kaynakça

  • Aksoy, B., & Karaçalı, H. (2014). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Ortadoğu Algısı (Sinop Üniversitesi Örneği). Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 14-26.
  • Atabek-Yiğit, E. (2015). Exploring the relationship between cognitive structure outcomes and test achievements of pre-service science teachers on chemical bonding via flow mapping. Journal of Baltic Science Education, 14(4), 524-534.
  • Aydemir, A. (2014). Ortaokul 7.sınıf öğrencilerinin beşeri coğrafya kavramlarına ilişkin algılarının kelime ilişkilendirme testi aracılığıyla incelenmesi. Yayımlamamış yüksek lisans tezi, Gazi üniversitesi eğitim bilimleri enstitüsü, Ankara.
  • Bahar, M. (2001). Çoktan seçmeli testlere eleştirel bir yaklaşım ve alternatif metotlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 1(1), 23-38.
  • Bahar, M. (2003). Biyoloji eğitiminde kavram yanılgıları ve kavram değişim stratejileri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 3(1), 27-64.
  • Bahar, M., & Özatlı, N.S. (2003). Kelime ilişkilendirme Yöntemi ile lise 1. sınıf öğrencilerinin canlıların temel bileşenleri konusundaki bilişsel yapılarının araştırılması. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 5(42),75-85.
  • Bahar, M., & Hansell, M. H. (2000). The relationship between some psychological factors and their effect on the performance of grid questions and word association tests. Educational psychology, 20(3), 349-364.
  • Bahar, M., Johnstone, A. H., & Sutcliffe, R. G. (1999). Investigation of students' cognitive structure in elementary genetics through word association tests. Journal of Biological Education, 33(3), 134-141.
  • Bahar, M., Nartgün, Z., Durmuş, S., & Bıçak, B. (2014). Geleneksel-tamamlayıcı ölçme ve değerlendirme teknikleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cardellini, L., & Bahar, M. (2000). Monitoring the learning of chemistry through word association tests. Australian Chemistry Resource Book, 19, 59-69.
  • Cin, M. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının yaşadıkları yere göre coğrafya dersine karşı tutumlarındaki farklılıklar. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(1), 185-190.
  • Ercan, F., Taşdere, A., & Ercan, N. (2010). Kelime ilişkilendirme testi aracılığıyla bilişsel yapının ve kavramsal değişimin gözlenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7(2), 136-154.
  • Eren, F., Sahin, I., Celik, I., & Akturk, A. O. (2014). Analysis of secondary school students' perceptions about ınformation technologies through a Word Association Test. Online Submission, 8(8), 2512-2515.
  • Güneş, M. H., & Gözüm, A.İ.C. (2013). İlköğretimde işlenen ekoloji konusunun 10. sınıf öğrencilerin ekosistem ekolojisi konusundaki hazırbulunuşluk düzeyleri üzerindeki etkisinin saptanmasında kelime ilişkilendirmenin kullanılması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(3), 252-264.
  • Işıklı, M., Taşdere, A., & Göz, N.M. (2011). Kelime ilişkilendirme testi aracılığıyla öğretmen adaylarının Atatürk ilkelerine yönelik bilişsel yapılarının incelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), 50-72.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kırtak, V.N., & Demirci, N. (2012). Öğretmen adaylarının çevre sorunlarını bilim dalları ve termodinamik yasaları ile ilişkilendirme düzeyleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3),19- 46.
  • Kırtak, V.N. (2010). Fizik, kimya ve biyoloji öğretmen adaylarının termodinamik yasalarını günlük hayatla ve çevre sorunları ile ilişkilendirme düzeyleri. Yayımlamamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Köseoğlu, F., & Bayır, E. (2011). Kelime ilişkilendirme test yöntemiyle kimya öğretmen adaylarının gravimetrik analize ilişkin bilişsel yapılarının incelenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 107- 125.
  • Köşker, N. (2016). Öğretmen adaylarının Ortadoğu tasavvurları üzerine bir araştırma. Journal of International Social Research, 9(43), 1463-1476.
  • Kurt, H. (2013). Biology student teachers cognitive structure about “Living Thing". Educational Research and Reviews, 8(12), 871–880.
  • Kurt, H., & Ekici, G. (2013). Biyoloji öğretmen adaylarının bağımsız kelime ilişkilendirme testi ve çizme-yazma tekniğiyle “osmoz” kavramı konusundaki bilişsel yapılarının belirlenmesi. Turkish Studies-International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(12), 809-829.
  • Kurt, H., Ekici, G., Aktas, M., & Aksu, Ö. (2013a). On the concept" Microscope": Biology student teachers' cognitive structure. Educational Research and Reviews, 8(19), 1859-1874.
  • Kurt, H., Ekici, G., Aktas, M., & Aksu, Ö. (2013b). On the concept of" Respiration": Biology student teachers' cognitive structures and alternative conceptions. Educational Research and Reviews, 8(21), 2101.
  • Nakiboğlu, C. (2008). Using word associations for assessing nonmajor science students’ knowledge structure before and after general chemistry instruction: the case of atomic structure. Chemistry Education Research and Practice, 9, 309-322.
  • Özata-Yücel, E., & Özkan, M. (2014). Fen Bilimleri öğretmen adaylarının çevre algılarının kelime ilişkilendirme aracılığıyla belirlenmesi. e-International Journal of Educational Research, 5(4), 41-56.
  • Özata-Yücel, E., & Özkan, M. (2015). Determination of secondary school students' cognitive structure, and misconception in ecological concepts through word association test. Educational Research and Reviews, 10(5), 660-674.
  • Özatlı, N. S., & Bahar, M. (2010).Öğrencilerin boşaltım sistemi konusundaki bilişsel yapılarının yeni teknikler ile ortaya konulması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 10(2), 9-26.
  • Polat, G. (2013). 9. sınıf öğrencilerinin çevreye ilişkin bilişsel yapılarının kelime ilişkilendirme test tekniği ile tespiti. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 7(1), 97-120.
  • Şimsek, M. (2013). Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) konusundaki bilişsel yapılarının ve alternatif kavramlarının kelime ilişkilendirmesi testi ile belirlenmesi. Researcher: Social Science Studies, 1(1), 64-75.
  • Tokcan, H. (2015). Sosyal bilgilerde kavram öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Tokcan, H. (2016). Determining the Turkish World Perceptions of Candite Social Studies Teachers Through Word Association Test. III. International Dynamic, Explorative and Active Learning (IDEAL) Conference, Ondokuz Mayıs University, Samsun, Turkey, September 1-3.
  • Tokcan, H., & Topkaya, Y. (2016). Öğretmen Adaylarının Ortadoğu Algısının Kelime İlişkilendirme Testi Aracılığıyla İncelenmesi (Kilis ve Niğde Örneği). 15. Uluslararası Sınıf Öğretmenliği Sempozyumu, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Bodrum, Muğla, 11-14 Mayıs.
  • Tokcan, H., Yiter, S., Oğuz, H., Kesmeci, Y., & Karakuş, H. (2015). Kelime İlişkilendirme Testi Aracılığıyla 5.Sınıf Öğrencilerinin Doğal Afetlere İlişkin Bilişsel Yapılarının incelenmesi. IV. Uluslararası Sosyal Bilgiler Eğitimi Sempozyumu, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Bolu, Türkiye, 23-25 Nisan.
  • Yılmaz, K., & Yiğit, Ö. (2010). Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının avrupa, ortadoğu ve türkiye’ye komşu ülkelere ilişkin algıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(38), 318-334.
  • Yiğit, E. A. (2016). Investigating cognitive structures in some basic chemistry concepts via word association test. İlköğretim Online, 15(4), 1385-1398.
Yıl 2018, Cilt: 7 Sayı: 2, 45 - 57, 01.04.2018

Öz

Kaynakça

  • Aksoy, B., & Karaçalı, H. (2014). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Ortadoğu Algısı (Sinop Üniversitesi Örneği). Uluslararası Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(2), 14-26.
  • Atabek-Yiğit, E. (2015). Exploring the relationship between cognitive structure outcomes and test achievements of pre-service science teachers on chemical bonding via flow mapping. Journal of Baltic Science Education, 14(4), 524-534.
  • Aydemir, A. (2014). Ortaokul 7.sınıf öğrencilerinin beşeri coğrafya kavramlarına ilişkin algılarının kelime ilişkilendirme testi aracılığıyla incelenmesi. Yayımlamamış yüksek lisans tezi, Gazi üniversitesi eğitim bilimleri enstitüsü, Ankara.
  • Bahar, M. (2001). Çoktan seçmeli testlere eleştirel bir yaklaşım ve alternatif metotlar. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 1(1), 23-38.
  • Bahar, M. (2003). Biyoloji eğitiminde kavram yanılgıları ve kavram değişim stratejileri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 3(1), 27-64.
  • Bahar, M., & Özatlı, N.S. (2003). Kelime ilişkilendirme Yöntemi ile lise 1. sınıf öğrencilerinin canlıların temel bileşenleri konusundaki bilişsel yapılarının araştırılması. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 5(42),75-85.
  • Bahar, M., & Hansell, M. H. (2000). The relationship between some psychological factors and their effect on the performance of grid questions and word association tests. Educational psychology, 20(3), 349-364.
  • Bahar, M., Johnstone, A. H., & Sutcliffe, R. G. (1999). Investigation of students' cognitive structure in elementary genetics through word association tests. Journal of Biological Education, 33(3), 134-141.
  • Bahar, M., Nartgün, Z., Durmuş, S., & Bıçak, B. (2014). Geleneksel-tamamlayıcı ölçme ve değerlendirme teknikleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Cardellini, L., & Bahar, M. (2000). Monitoring the learning of chemistry through word association tests. Australian Chemistry Resource Book, 19, 59-69.
  • Cin, M. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının yaşadıkları yere göre coğrafya dersine karşı tutumlarındaki farklılıklar. Kastamonu Eğitim Dergisi, 16(1), 185-190.
  • Ercan, F., Taşdere, A., & Ercan, N. (2010). Kelime ilişkilendirme testi aracılığıyla bilişsel yapının ve kavramsal değişimin gözlenmesi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 7(2), 136-154.
  • Eren, F., Sahin, I., Celik, I., & Akturk, A. O. (2014). Analysis of secondary school students' perceptions about ınformation technologies through a Word Association Test. Online Submission, 8(8), 2512-2515.
  • Güneş, M. H., & Gözüm, A.İ.C. (2013). İlköğretimde işlenen ekoloji konusunun 10. sınıf öğrencilerin ekosistem ekolojisi konusundaki hazırbulunuşluk düzeyleri üzerindeki etkisinin saptanmasında kelime ilişkilendirmenin kullanılması. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(3), 252-264.
  • Işıklı, M., Taşdere, A., & Göz, N.M. (2011). Kelime ilişkilendirme testi aracılığıyla öğretmen adaylarının Atatürk ilkelerine yönelik bilişsel yapılarının incelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 4(1), 50-72.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kırtak, V.N., & Demirci, N. (2012). Öğretmen adaylarının çevre sorunlarını bilim dalları ve termodinamik yasaları ile ilişkilendirme düzeyleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(3),19- 46.
  • Kırtak, V.N. (2010). Fizik, kimya ve biyoloji öğretmen adaylarının termodinamik yasalarını günlük hayatla ve çevre sorunları ile ilişkilendirme düzeyleri. Yayımlamamış yüksek lisans tezi. Balıkesir Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
  • Köseoğlu, F., & Bayır, E. (2011). Kelime ilişkilendirme test yöntemiyle kimya öğretmen adaylarının gravimetrik analize ilişkin bilişsel yapılarının incelenmesi. Trakya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 107- 125.
  • Köşker, N. (2016). Öğretmen adaylarının Ortadoğu tasavvurları üzerine bir araştırma. Journal of International Social Research, 9(43), 1463-1476.
  • Kurt, H. (2013). Biology student teachers cognitive structure about “Living Thing". Educational Research and Reviews, 8(12), 871–880.
  • Kurt, H., & Ekici, G. (2013). Biyoloji öğretmen adaylarının bağımsız kelime ilişkilendirme testi ve çizme-yazma tekniğiyle “osmoz” kavramı konusundaki bilişsel yapılarının belirlenmesi. Turkish Studies-International Periodical For The Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(12), 809-829.
  • Kurt, H., Ekici, G., Aktas, M., & Aksu, Ö. (2013a). On the concept" Microscope": Biology student teachers' cognitive structure. Educational Research and Reviews, 8(19), 1859-1874.
  • Kurt, H., Ekici, G., Aktas, M., & Aksu, Ö. (2013b). On the concept of" Respiration": Biology student teachers' cognitive structures and alternative conceptions. Educational Research and Reviews, 8(21), 2101.
  • Nakiboğlu, C. (2008). Using word associations for assessing nonmajor science students’ knowledge structure before and after general chemistry instruction: the case of atomic structure. Chemistry Education Research and Practice, 9, 309-322.
  • Özata-Yücel, E., & Özkan, M. (2014). Fen Bilimleri öğretmen adaylarının çevre algılarının kelime ilişkilendirme aracılığıyla belirlenmesi. e-International Journal of Educational Research, 5(4), 41-56.
  • Özata-Yücel, E., & Özkan, M. (2015). Determination of secondary school students' cognitive structure, and misconception in ecological concepts through word association test. Educational Research and Reviews, 10(5), 660-674.
  • Özatlı, N. S., & Bahar, M. (2010).Öğrencilerin boşaltım sistemi konusundaki bilişsel yapılarının yeni teknikler ile ortaya konulması. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Dergisi, 10(2), 9-26.
  • Polat, G. (2013). 9. sınıf öğrencilerinin çevreye ilişkin bilişsel yapılarının kelime ilişkilendirme test tekniği ile tespiti. Necatibey Eğitim Fakültesi Elektronik Fen ve Matematik Eğitimi Dergisi, 7(1), 97-120.
  • Şimsek, M. (2013). Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) konusundaki bilişsel yapılarının ve alternatif kavramlarının kelime ilişkilendirmesi testi ile belirlenmesi. Researcher: Social Science Studies, 1(1), 64-75.
  • Tokcan, H. (2015). Sosyal bilgilerde kavram öğretimi. Ankara: Pegem Akademi.
  • Tokcan, H. (2016). Determining the Turkish World Perceptions of Candite Social Studies Teachers Through Word Association Test. III. International Dynamic, Explorative and Active Learning (IDEAL) Conference, Ondokuz Mayıs University, Samsun, Turkey, September 1-3.
  • Tokcan, H., & Topkaya, Y. (2016). Öğretmen Adaylarının Ortadoğu Algısının Kelime İlişkilendirme Testi Aracılığıyla İncelenmesi (Kilis ve Niğde Örneği). 15. Uluslararası Sınıf Öğretmenliği Sempozyumu, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Bodrum, Muğla, 11-14 Mayıs.
  • Tokcan, H., Yiter, S., Oğuz, H., Kesmeci, Y., & Karakuş, H. (2015). Kelime İlişkilendirme Testi Aracılığıyla 5.Sınıf Öğrencilerinin Doğal Afetlere İlişkin Bilişsel Yapılarının incelenmesi. IV. Uluslararası Sosyal Bilgiler Eğitimi Sempozyumu, Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Bolu, Türkiye, 23-25 Nisan.
  • Yılmaz, K., & Yiğit, Ö. (2010). Sosyal Bilgiler öğretmen adaylarının avrupa, ortadoğu ve türkiye’ye komşu ülkelere ilişkin algıları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 38(38), 318-334.
  • Yiğit, E. A. (2016). Investigating cognitive structures in some basic chemistry concepts via word association test. İlköğretim Online, 15(4), 1385-1398.
Toplam 36 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA84PD87KM
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Yavuz Topkaya Bu kişi benim

Halil Tokcan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Nisan 2018
Gönderilme Tarihi 1 Nisan 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Topkaya, Y., & Tokcan, H. (2018). PROSPECTIVE TEACHERS’ PERCEPTIONS ABOUT CONCEPT OF MIDDLE EAST THROUGH WORD ASSOCIATION TEST1. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 7(2), 45-57.
AMA Topkaya Y, Tokcan H. PROSPECTIVE TEACHERS’ PERCEPTIONS ABOUT CONCEPT OF MIDDLE EAST THROUGH WORD ASSOCIATION TEST1. MJSS. Nisan 2018;7(2):45-57.
Chicago Topkaya, Yavuz, ve Halil Tokcan. “PROSPECTIVE TEACHERS’ PERCEPTIONS ABOUT CONCEPT OF MIDDLE EAST THROUGH WORD ASSOCIATION TEST1”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 7, sy. 2 (Nisan 2018): 45-57.
EndNote Topkaya Y, Tokcan H (01 Nisan 2018) PROSPECTIVE TEACHERS’ PERCEPTIONS ABOUT CONCEPT OF MIDDLE EAST THROUGH WORD ASSOCIATION TEST1. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 7 2 45–57.
IEEE Y. Topkaya ve H. Tokcan, “PROSPECTIVE TEACHERS’ PERCEPTIONS ABOUT CONCEPT OF MIDDLE EAST THROUGH WORD ASSOCIATION TEST1”, MJSS, c. 7, sy. 2, ss. 45–57, 2018.
ISNAD Topkaya, Yavuz - Tokcan, Halil. “PROSPECTIVE TEACHERS’ PERCEPTIONS ABOUT CONCEPT OF MIDDLE EAST THROUGH WORD ASSOCIATION TEST1”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 7/2 (Nisan 2018), 45-57.
JAMA Topkaya Y, Tokcan H. PROSPECTIVE TEACHERS’ PERCEPTIONS ABOUT CONCEPT OF MIDDLE EAST THROUGH WORD ASSOCIATION TEST1. MJSS. 2018;7:45–57.
MLA Topkaya, Yavuz ve Halil Tokcan. “PROSPECTIVE TEACHERS’ PERCEPTIONS ABOUT CONCEPT OF MIDDLE EAST THROUGH WORD ASSOCIATION TEST1”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 7, sy. 2, 2018, ss. 45-57.
Vancouver Topkaya Y, Tokcan H. PROSPECTIVE TEACHERS’ PERCEPTIONS ABOUT CONCEPT OF MIDDLE EAST THROUGH WORD ASSOCIATION TEST1. MJSS. 2018;7(2):45-57.

MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)     


16155