In tourism which is one of the leisure time evaluation methods, determination of preference of leisure time for tourists will provide important advantages in destination competitiveness.In this research, it was aimed to determine the factors affecting leisure time, leisure motivation and satisfaction of tourists coming to Antalya \ Kemer\ Beldibi region.This aim has been met with 13 tourists. A semi-structured interview form, in which demographic information is included, is used to collect the data.In the analysis of the data, content analysis was performed using NVIVO 11 pro plus.According to the results of the research, according to their demographic characteristics, tourists are composed of women, young, single, high school and above educated individuals who work hard in working time.It has been determined that leisure time perceptions of participants are generally resting, being free and socializing, leisure, family-social, developmental, compulsory and artistic activities in leisure time, recreational activity expectations are entertainment, recreation technology, relaxing, appropriate condition, feeling alien and sports activities.In addition, the factors that affect the leisure motivation of tourists are resting, stimulus-avoidance, economic, social, entertaining, competence-mastery, developer, physiological factors, the factors affecting leisure time satisfaction were determined as psychological satisfaction, physiological and sociological satisfaction. It is thought that the obtained data will contribute to planning the attractiveness of Antalya \ Kemer \ Beldibi region destination and to make an important contribution to the formation of the literature substructure in this regard
Boş zaman değerlendirme yöntemlerinden biri olan turizmde, turistlerin boş zaman değerlendirme tercihlerinin belirlenmesi güzergâh rekabetçiliğinde önemli avantajlar sağlayacaktır. Bu araştırmada, Antalya\Kemer\Beldibi bölgesine gelen turistlerin boş zaman algıları, boş zaman motivasyon ve tatminlerini etkileyen faktörlerin saptanması amaçlanmıştır. Bu amaca yönelik 13 turistle görüşme yapılmıştır. Verilerin toplanabilmesi için demografik bilgilerin de yer aldığı yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde, NVIVO 11 pro plus kullanılarak içerik analizi yapılmıştır. Araştırma sonuçlarına göre, demografik özellikleri itibariyle turistler kadın, genç, bekar, lise ve üzeri eğitim düzeyine sahip, çalışma süreleri itibariyle yoğun çalışan bireylerden oluşmaktadır. Katılımcıların boş zaman algılamalarının genel olarak dinlenmek, özgür olmak ve sosyalleşmek, boş zamanlarında sportif, ailesel-sosyal, geliştirici, zorunlu ve sanatsal faaliyetler gerçekleştirdikleri, eğlenerek dinlendiren faaliyet beklentilerinin eğlence, rekreasyon teknolojisi, dinlendirici, uygun koşul, yabancı hissetmemek ve sportif faaliyetler olduğu saptanmıştır. Ayrıca, turistlerin boş zaman motivasyonlarını etkileyen faktörler dinlendirici, uyarıcı-kaçınma, ekonomik, sosyal, eğlendirici, yeterlik-ustalık, geliştirici, fizyolojik faktörler, boş zaman tatminlerini etkileyen faktörler psikolojik tatmin başta olmak üzere, fizyolojik ve sosyolojik tatmin olarak belirlenmiştir. Elde edilen verilerin, Antalya\Kemer\Beldibi bölgesi güzergâh çekiciliğinin planlanması ve bu konuda literatür alt yapısının oluşturulmasında önemli bir katkı sağlayacağı düşünülmektedir
Diğer ID | JA59DS63ME |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Nisan 2018 |
Gönderilme Tarihi | 1 Nisan 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 7 Sayı: 2 |
MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)