BibTex RIS Kaynak Göster

DETERMINATION OF ENVIRONMENTAL SENSITIVITY AND AWARENESS LEVELS OF BUSINESS MANAGERS

Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 4, 359 - 374, 01.10.2017

Öz

Today's businesses need to take environmental considerations into account when making decisions about production management. Because it is a necessity to investigate the possibilities of recycling and reusing the products produced in today's conditions. Therefore, it is the primary responsibility of business managers to minimize the harm that the remaining waste from the production and unusable waste will give to the environment, and to plan the measures to be taken in advanceIn this study, it was aimed to determine the level of environmental awareness and green product
awareness of the business managers, their participation in the related activities, and the
problems they encounter in the environment. In order to provide data for the survey, face-toface
questionnaires were applied to 408 persons from business managers operating in Elazığ
province. The obtained data were firstly frequency and percentage calculations, then t-test and
f-test. According to the data obtained from the research, the environmental awareness of women
is higher than that of men. As business managers' ages and work experience increase,
environmental awareness also increases. It has been determined that managers who are
members of non-governmental organizations and who receive environmental education are
more sensitive to their surroundings.

Kaynakça

  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, SPSS Uygulamalı, 6. Baskı, Ankara, Pegem Akademi.
  • Aydemir, İzzet (2017). Türkiye’de Çevre Bilinci Kapsamında Tıbbi Atık Üretim Süreçleri ve Yönetimi, Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt: 7, Sayı: 13, s.296-311.
  • Aydın, A.Hamdi ve Çamur, Ömer (2017). Avrupa Birliği Çevre Politikaları ve Çevre Eylem Programları Üzerine Bir İnceleme, Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt: 7, Sayı: 13, s.21-44.
  • Aytekin, Pınar (2007). Yeşil Pazarlama Stratejileri, Celal Bayar Üniversitesi, SBE, Sosyal Bilimler, Cilt: 5, Sayı: 2, s.1-20 Manisa.
  • Biner, Nur (2014). Tüketicilerin Yeşil Ürün Satın Alma Davranışlarının İncelenmesi, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Edirne.
  • Bradley, J.C., T. M. Waliczek & J. M. Zajicek (2010). Relationship Between Environmental Knowledge and Environmental Attitude of High School Students, The Journal of Environmental Education Volume 30, Issue 3, p.17-21
  • Cave, Adam H. (2014). Environmentally responsible management in international business: a literature review, Multinational Business Review, Vol. 22 No. 1, 2014 pp. 78-102. DOI 10.1108/MBR-09-2013-0051
  • Ceyhan, Sümeyre ve Ada, Serkan (2015). İşletme Fonksiyonları Açısından Çevreye Duyarlı İşletmecilik, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, Cilt 11, Sayı 26, www.ijmeb.org
  • Gök, Ayda ve Türk, Mevlüt (2011). Perakendeci İşletmelerde Çevreyi Koruma Bilinci Üzerine Bir Araştırma, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi Cilt:16, Sayı: 2, s.125-152.
  • Hua, A. K., Marsuki, M. Z. (2014). Public perception towards environmental awareness Case study: Malacca River, International Journal of Academic Research in Environment and Geography , Vol. 1, No. 2, December, 2014, pp. 53 – 61. E-ISSN: 2313-769X
  • Katoch, Suman Kumari (2010). A Comparative Study of Environmental Awareness of Secondary School Teachers of Himachal Pradesh, International Journal of Education and Allied Sciences, July-Dec. 2010, Volume 2, No. 2, pp. 143-150 ISSN-0975-8380, Online ISSN-2231-4733
  • Keleş, Ceyda (2007). Yeşil Pazarlama Tüketicilerin Yeşil Ürünleri Tüketme Davranışları Ve Yeşil Ürünlerin Tüketiminde Kültürün Etkisi İle İlgili Bir Uygulama. Yüksek Lisans Tezi.Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kuduz, Necla (2011). Yeşil Pazarlama Faaliyetlerinin Tüketicilerin Satın Alma Davranışlarına Etkilerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Nakıboğlu, Burak (2003). Çevreci Pazarlama Anlayışı ve Tüketicilerin Çevreci Tutumlarının Tüketici Davranışları Üzerindeki Etkisi İle İlgili Bir Uygulama. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Şua, Esra (2012). Yeşil Pazarlama ve Tüketicilerin Çevre Dostu Ürünleri Kullanma Eğilimleri. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Taştepe, Taşkın ve Aral, Neriman (2014). Üniversite Öğrencilerinin Çevresel Bilgi Ve Tutumlarının İncelenmesi, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, Kasım 2014 Cilt: 3 Sayı: 4, s.142-153.
  • Ünver, Seher; Avcıbaşı, İlker Murat ve Özkan, Zeynep Kızılcık (2015). Üniversite Hastanesinde Çalışan Hemşirelerin Çevre Tutumu Ve Farkındalık Düzeylerinin Belirlenmesi, Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 2015;18:4
  • Yücel, Mustafa ve Ekmekçiler, Ümit Serkan (2008). Çevre Dostu Ürün Kavramına Bütünsel Yaklaşım: Temiz Üretim Sistemi, Eko-Etiket, Yeşil Pazarlama, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Güz-2008 Cilt 7 Sayı 26 s.320-333.
  • Yüksel, Hilmi (2015). İşletmelerin Çevreye Duyarlı Üretim Faaliyetlerinin Ampirik Bir Çalışma İle Değerlendirilmesi, Makina Mühendisleri Odası, Endüstri Mühendisliği Dergisi Cilt: 14 Sayı; 2 Sayfa: (21-32), https://www.mmo.org.tr/sites/ default/files/6ec2dceb6d91b0f_ek.pdf
  • Zhang, K. and Wen, Z. (2008) Review and challenges of policies of environmental protection and sustainable development in China, Journal of Environmental Management, Volume 88, Issue 4, September 2008, Pages 1249-1261. https://doi.org/10.1016/j.jenvman.2007.06.019Get rights and content

İşletme Yöneticilerinin Çevre Duyarlılığı ve Farkındalık Düzeylerinin Belirlenmesi

Yıl 2017, Cilt: 6 Sayı: 4, 359 - 374, 01.10.2017

Öz

Günümüz işletmelerinin üretim yönetimine ilişkin aldıkları kararlarda artık çevre konularını da dikkate almaları gerekmektedir. Çünkü günümüz koşullarında üretilen ürünlerin geri dönüşüm ve tekrar kullanım imkânlarının araştırılması bir zorunluluk olmuştur. Bu yüzden, üretimden arta kalan ve kullanılamaz durumdaki atıkların çevreye vereceği zararın en aza indirmek, alınacak tedbirleri önceden planlamak işletme yöneticilerinin öncelikli sorumluluğudurYapılan bu çalışmanın amacı; işletme yöneticilerinin çevre duyarlılık ve farkındalık düzeylerinin
belirlenmesi, çevre konusunda karşılaşılan sorunların tespit edilmesidir. Araştırmaya veri
sağlamak amacıyla, Elazığ ilinde faaliyette bulunan işletme yöneticilerinden 408 kişiye yüz yüze
anket uygulanmış, elde edilen verilerin önce frekans ve yüzde hesaplamaları, sonra t-testi ve f testi
ile ilişki analizleri yapılmıştır. Araştırmadan elde edilen verilere göre bayanların çevre
duyarlılıkları ve farkındalıklarının erkeklere göre daha yüksek olduğu, yöneticilerin yaşları ve iş
tecrübeleri arttıkça çevre duyarlılıklarının da arttığı, sivil toplum kuruluşlarına üye olan ve çevre
eğitimi alan yöneticilerin çevreye daha duyarlı oldukları tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Altunışık, R., Coşkun, R., Bayraktaroğlu, S. ve Yıldırım, E. (2010). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, SPSS Uygulamalı, 6. Baskı, Ankara, Pegem Akademi.
  • Aydemir, İzzet (2017). Türkiye’de Çevre Bilinci Kapsamında Tıbbi Atık Üretim Süreçleri ve Yönetimi, Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt: 7, Sayı: 13, s.296-311.
  • Aydın, A.Hamdi ve Çamur, Ömer (2017). Avrupa Birliği Çevre Politikaları ve Çevre Eylem Programları Üzerine Bir İnceleme, Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Cilt: 7, Sayı: 13, s.21-44.
  • Aytekin, Pınar (2007). Yeşil Pazarlama Stratejileri, Celal Bayar Üniversitesi, SBE, Sosyal Bilimler, Cilt: 5, Sayı: 2, s.1-20 Manisa.
  • Biner, Nur (2014). Tüketicilerin Yeşil Ürün Satın Alma Davranışlarının İncelenmesi, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı Yüksek Lisans Tezi, Edirne.
  • Bradley, J.C., T. M. Waliczek & J. M. Zajicek (2010). Relationship Between Environmental Knowledge and Environmental Attitude of High School Students, The Journal of Environmental Education Volume 30, Issue 3, p.17-21
  • Cave, Adam H. (2014). Environmentally responsible management in international business: a literature review, Multinational Business Review, Vol. 22 No. 1, 2014 pp. 78-102. DOI 10.1108/MBR-09-2013-0051
  • Ceyhan, Sümeyre ve Ada, Serkan (2015). İşletme Fonksiyonları Açısından Çevreye Duyarlı İşletmecilik, Uluslararası Yönetim İktisat ve İşletme Dergisi, Cilt 11, Sayı 26, www.ijmeb.org
  • Gök, Ayda ve Türk, Mevlüt (2011). Perakendeci İşletmelerde Çevreyi Koruma Bilinci Üzerine Bir Araştırma, Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi Cilt:16, Sayı: 2, s.125-152.
  • Hua, A. K., Marsuki, M. Z. (2014). Public perception towards environmental awareness Case study: Malacca River, International Journal of Academic Research in Environment and Geography , Vol. 1, No. 2, December, 2014, pp. 53 – 61. E-ISSN: 2313-769X
  • Katoch, Suman Kumari (2010). A Comparative Study of Environmental Awareness of Secondary School Teachers of Himachal Pradesh, International Journal of Education and Allied Sciences, July-Dec. 2010, Volume 2, No. 2, pp. 143-150 ISSN-0975-8380, Online ISSN-2231-4733
  • Keleş, Ceyda (2007). Yeşil Pazarlama Tüketicilerin Yeşil Ürünleri Tüketme Davranışları Ve Yeşil Ürünlerin Tüketiminde Kültürün Etkisi İle İlgili Bir Uygulama. Yüksek Lisans Tezi.Adana: Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Kuduz, Necla (2011). Yeşil Pazarlama Faaliyetlerinin Tüketicilerin Satın Alma Davranışlarına Etkilerinin Belirlenmesine Yönelik Bir Araştırma, Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Nakıboğlu, Burak (2003). Çevreci Pazarlama Anlayışı ve Tüketicilerin Çevreci Tutumlarının Tüketici Davranışları Üzerindeki Etkisi İle İlgili Bir Uygulama. Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Şua, Esra (2012). Yeşil Pazarlama ve Tüketicilerin Çevre Dostu Ürünleri Kullanma Eğilimleri. Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Taştepe, Taşkın ve Aral, Neriman (2014). Üniversite Öğrencilerinin Çevresel Bilgi Ve Tutumlarının İncelenmesi, Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, Kasım 2014 Cilt: 3 Sayı: 4, s.142-153.
  • Ünver, Seher; Avcıbaşı, İlker Murat ve Özkan, Zeynep Kızılcık (2015). Üniversite Hastanesinde Çalışan Hemşirelerin Çevre Tutumu Ve Farkındalık Düzeylerinin Belirlenmesi, Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi, 2015;18:4
  • Yücel, Mustafa ve Ekmekçiler, Ümit Serkan (2008). Çevre Dostu Ürün Kavramına Bütünsel Yaklaşım: Temiz Üretim Sistemi, Eko-Etiket, Yeşil Pazarlama, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, Güz-2008 Cilt 7 Sayı 26 s.320-333.
  • Yüksel, Hilmi (2015). İşletmelerin Çevreye Duyarlı Üretim Faaliyetlerinin Ampirik Bir Çalışma İle Değerlendirilmesi, Makina Mühendisleri Odası, Endüstri Mühendisliği Dergisi Cilt: 14 Sayı; 2 Sayfa: (21-32), https://www.mmo.org.tr/sites/ default/files/6ec2dceb6d91b0f_ek.pdf
  • Zhang, K. and Wen, Z. (2008) Review and challenges of policies of environmental protection and sustainable development in China, Journal of Environmental Management, Volume 88, Issue 4, September 2008, Pages 1249-1261. https://doi.org/10.1016/j.jenvman.2007.06.019Get rights and content
Toplam 20 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA86MR35PY
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Mehmet Karahan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Ekim 2017
Gönderilme Tarihi 1 Ekim 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 6 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Karahan, M. (2017). İşletme Yöneticilerinin Çevre Duyarlılığı ve Farkındalık Düzeylerinin Belirlenmesi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, 6(4), 359-374.
AMA Karahan M. İşletme Yöneticilerinin Çevre Duyarlılığı ve Farkındalık Düzeylerinin Belirlenmesi. MJSS. Ekim 2017;6(4):359-374.
Chicago Karahan, Mehmet. “İşletme Yöneticilerinin Çevre Duyarlılığı Ve Farkındalık Düzeylerinin Belirlenmesi”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 6, sy. 4 (Ekim 2017): 359-74.
EndNote Karahan M (01 Ekim 2017) İşletme Yöneticilerinin Çevre Duyarlılığı ve Farkındalık Düzeylerinin Belirlenmesi. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 6 4 359–374.
IEEE M. Karahan, “İşletme Yöneticilerinin Çevre Duyarlılığı ve Farkındalık Düzeylerinin Belirlenmesi”, MJSS, c. 6, sy. 4, ss. 359–374, 2017.
ISNAD Karahan, Mehmet. “İşletme Yöneticilerinin Çevre Duyarlılığı Ve Farkındalık Düzeylerinin Belirlenmesi”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi 6/4 (Ekim 2017), 359-374.
JAMA Karahan M. İşletme Yöneticilerinin Çevre Duyarlılığı ve Farkındalık Düzeylerinin Belirlenmesi. MJSS. 2017;6:359–374.
MLA Karahan, Mehmet. “İşletme Yöneticilerinin Çevre Duyarlılığı Ve Farkındalık Düzeylerinin Belirlenmesi”. MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi, c. 6, sy. 4, 2017, ss. 359-74.
Vancouver Karahan M. İşletme Yöneticilerinin Çevre Duyarlılığı ve Farkındalık Düzeylerinin Belirlenmesi. MJSS. 2017;6(4):359-74.

MANAS Journal of Social Studies (MANAS Sosyal Araştırmalar Dergisi)     


16155